فرانتس کافکا
(1883 - 1924 م)
نویسنده
مشخصات:
نام واقعی:
فرانتس کافکا / به آلمانی: Franz Kafka
تاریخ تولد:
1883/07/03 میلادی
تاریخ درگذشت:
1924/06/03 میلادی (41 سالگی)
محل تولد:
چک
جنسیت:
مرد
ژانر:
رمان و داستان کوتاه
زندگینامه
کافکا یکی از بزرگترین نویسندگان آلمانیزبان در قرن ۲۰میلادی بود. آثار کافکا در زمرهٔ تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب بهشمار میآیند.
فرانتس کافکا به دوست نزدیک خود ماکس برود وصیت کرده بود که تمام آثار او را نخوانده بسوزاند. ماکس برود از این دستور وصیتنامه سرپیچی کرد و بیشتر آثار کافکا را منتشر کرد و دوست خود را به شهرت جهانی رساند. پُرآوازهترین آثار کافکا، رمان کوتاه مسخ (Die Verwandlung) و رمانهای محاکمه، آمریکا و رمان ناتمام قصر هستند. اصطلاحاً، به فضاهای داستانی که موقعیتهای پیشپاافتاده را به شکلی نامعقول و فراواقعگرایانه توصیف میکنند -فضاهایی که در داستانهای فرانتس کافکا زیاد پیش میآیند- کافکایی میگویند.کافکا در طول رندگیش فقط چند داستان کوتاه منتشر کرد که بخش کوچکی از کارهایش را تشکیل میدادند و هیچگاه هیچیک از رمانهایش را به پایان نرسید (به جز شاید مسخ که برخی آن را یک رمان کوتاه میدانند).کافکا در پنج سال آخر عمرش از بیماری سل رنج میبرد و نمیتوانست غذایی را بدون درد بخورد همین امر سبب شکل گرفتن داستان 《هنرمند گرسنه》شد که در اواخر عمر وی بنگارش درآمده و چندی پس از تمام کردن این داستان کافکا میمیرد و به دوستش ماکس برود وصیت میکند که تمام آثارش را آتش زند اما برود از این وصیت سر باز میزند و سبب جهانی شدن شهرت دوستش شد
بیشتر
آخرین دیدگاهها
کافکا به تصویر بصری اطمینان نمیکند!
پروفسور ریچارد مولر - استاد دانشگاه و محقق آثار کافکا - در نشست شب فرانتس کافکا از سلسله شبهای بخارا، سخنان خود را با اشاره به مشهورترین اثر کافکا «مسخ» شروع کرد و گفت: مشهورترین داستان فرانتس کافکا «مسخ» اینگونه آغاز می شود: «یک روز صبح همین که گرهگوار سامسا از خواب آشفتهای پرید، در رختخواب خود به حشره تمامعیار عجیبی تبدیل شده بود.» از آن زمان، نسلهای خوانندگان کتاب، هنرمندان، دانشمندان و فیلمسازان مشغول تصور کردن شکل دقیق از این حشره بزرگ و عجیب و غریب هستند. نویسنده روسی-آمریکایی ولادیمیر ناباکوف که کلکسیونر موفق پروانه و شاپرک نیز بود تاکید داشت گرهگوار سوسکی بود با بالهایی در زیر پوسته سختش و همینطور قادر به پرواز. حشره کافکا به گونهای بیحد و حصر کشیده، طراحی و رنگآمیزی شده به تصویر کشیده شده و به صورت دیجیتالی درآمده و تبدیل به بخشی معروف از صنعت کافکا شده است.
او ادامه داد: هرچند این که آیا کافکا به شخصه قیودی جدی درباره هر نوع ارائه و نمایش مستقیم و بصری از داستانهایش داشت کمتر شناخته شده است. کافکا در نامهای به ناشر آلمانی کرت ولف مینویسد: «شوکی به من وارد شد. چون به نظرم تصویرگر در نظر دارد تصویر حشره را بکشد، نه، لطفا نه! نمیتوان حشره را کشید. حتی از یک فاصله هم نمیشود که نشان داده شود». (25 اکتبر 1915) تنشی شدید بین نمایش تصویری و متنی – تصویر و متن - در کار کافکا وجود دارد. علیرغم شفافیت و توجه به جزییات در تخیل کافکا، غالبا استخراج تصاویر غیرمبهم از مکانها و موجودات که در متن توصیف میشوند، امری غیرممکن است. اما چرا کافکا به تصویر بصری اطمینان نمیکند؟ یک پاسخ به عقیده من بسیار واضح است، نمایش متنی کمتر تحتاللفظی، کمتر اغواکننده و آزاردهنده است. در مقابله با واسطه متنی ذهن خواننده مجبور به طی کردن فاصله بیشتری خواهد بود
شب فرانتس کافکا - 1393/9/10 - سلسله شبهای بخارا