رسته‌ها

سقوط امپراطوری انگلیس و دولت دکتر مصدق

سقوط امپراطوری انگلیس و دولت دکتر مصدق
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 6 رای
نویسنده:
مترجم:
محمود عنایت
درباره:
محمد مصدق
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 6 رای
بخشی از متن کتاب:
ایران هرگز رسما جزء امپراطوری انگلیس نبوده است. صاحب منصبان وزارت مستعمرات بریتانیا هیچ وقت به این سرزمین پا نگذاشتند ولی در نیروهای مسلح و واحدهای اعزامی ارتش هند که نه تنها در طول جنگهای اول و دوم جهانی، بلکه تا مدتهای مدید در زمان صلح قوبا، از منافع انگلیس در ایران حراست کردند عوامل حکومت انگلیسی هند حضور داشتند. در طول ربع اول قرن بیستم و دهه بعد از سال ۱۹۴۲، تصمیم این که چه کسی بر این مملکت حکومت کند با سربازان و دیپلماتهای انگلیسی بود. در واقع ایران در مقام مقایسه مزیت استعمار مستقیم را بر استعمار غیر مستقیم به ثبوت رساند. در استعمار مستقیم، یک فرمانروا - با دبدبه و کبکبه اش و شورای اجرائیه اش تکلیف استعمارگر و استعمار زده را روشن میکند که حد وحدود روابط خود را بشناسند و بدانند که قدرت در کجا مستقر است. مردم ایران که بر حسب ظاهر مستقل ولی در قسمت اعظم دوران بین ۱۹۰۷ تا ۱۹۵۱ در معنا وابسته انگلیس بودند (در تشخیص مرکز قدرت) چنان اعتماد و اطمینانی نداشتند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
188
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1402/09/29
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سقوط امپراطوری انگلیس و دولت دکتر مصدق

تعداد دیدگاه‌ها:
5
نمیدونم این فرمایشات و در افشانی های Anzaliking! و 13440410 رو باید به حساب نفرتشون از آزادی و مردمسالاری باید گذاشت یا به حساب بیسوادی سیاسی و اعتماد به سقف شون!
ایکاش این دوستان، منابع مطالعاتی شون رو هم که منجر به این بینش وسیع شده، برای استفاده بقیه به اشتراک بگذارند.
کتاب بخشی از مستندی چهارده قسمتی است که در آن مفسّری به نام بریان لَپینگ به شرح چگونگی پایان امپراتوری بریتانیا در مستعمراتش پرداخته است.
www.mohammadmossadegh.com/video/end-of-empire-iran
دولت انگلستان به واسطه نفرتی که از پهلوی به خاطر پاره کردن قرارداد های تصاحب صد ساله نفت ایران و در کوره انداختن آنها دأشت از مصدق حمایت می کرد و امتیاز ملی شدن صنعت نفت رو به این شاهزاده قجری داد که دولت او را سر پا نگه دارد.
طبق یکی از بندهای قرارداد پنهانی مصدق و دولت انگلستان ، درصدی از درآمد نفت متعلق به محمد مصدق و اخلاف او است . آرامگاه بزرگ مصدق و مزد و مواجب خادمان فراوان گور این شازده قجری از این محل پرداخت می شود .
و دولت انگلیس در ادامه این حمایتهای بی شائبه در 28 مرداد نیز با کمک لات و لختی های تهران و پری بلنده و شعبان بی مخ ، کودتای مردمی کرد ! ! ! و مصدق را برانداخت . . .
سقوط امپراطوری انگلیس و دولت دکتر مصدق
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک