مقدمه ای بر نقد اقتصادی سیاسی
« برای شروع بحث را با مساله تولید مادی آغاز می کنیم. » ـ « برای شروع ... آغاز می کنیم » ؟ « تولید مادی » « مسئله » است ؟ آیا این آغاز « بحث » است یا شروع ارایه و تشریح انگاره ها و باورها ... ؟ « تولید مادی » ؟ یعنی « تولید غیرمادی » هم قابل
آذری یا زبان باستان آذربایجان
صد سال پیش در تارم و آستارا و هشتبر و .... بیشتر تالشی و تاتی صحبت می کردند ؛ الآن در آستارا و هشتبر دو زبانه هم کم شده و بیشتر ترکی حرف می زنند . همکارم که اهل کَشلی است می گوید که پدرش ترکی بلد نبوده اما خودش به سختی فارسی حرف می زند . اگ
انقلاب
« لنینیسم بهشکلی بنیادین انحراف از آموزههای مارکس است. » از یک سو می توان این گزاره را نفی کرد و لنین را ادامه مارکس در قرن بیستم ( عصر شکل گیری کارتل ها و تراست ها و قدرت گیری بانک ) و در کشور حاشیه ای ( روسیه معدن دار و کشاورز ) دانست .
انقلاب سفید
« انقلاب » در سیاست « منازعه خشونت آمیز گروه های خارج از بلوک قدرت برای قبضه قدرت در درون واحد سیاسی مستقل با بسیج توده ای است » ( بشیریه ، حسین ؛ انقلاب و بسیج سیاسی ؛ انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ نهم ، ص 9 ) ؛ اما انقلاب در زمینه اقتصاد
شریعتی و ساواک
تفسیر کتاب و سنت بر اساس رهاورد فرهنگی و تلفیق میراث با شناخت نوین مختص نواندیشان مذهبی دانشگاهی ایران نبود ، شریعتی هم یکی از این نواندیشان بود . پیش از او نخشب و بازرگان و یدالله سحابی راه را هموار کرده بودند . مجاهدین هم پیش از کار فکری
در تکاپوی آزادی: سیری در زندگی، آثار و افکار مهندس مهدی بازرگان - جلد ۱
از « خیانت »های او به استعمار ، خارج کردن مدیریت صنعت نفت از دست انگلیسی ها و اعتراض به قرارداد کنسرسیوم بود ؛ از « خیانت » های او به استبداد ، تأسیس نهادهای مدنی و مشارکت در ترویج آزادی و حقوق بشر بود ؛ از « خیانت » های او به جهل و خرافه ،
شریعتی و ساواک
پس از انقلاب مشروطه ، قوای قزاق به فرماندهی لیاخوف روسی مجلس را به توپ بستند . چند سال بعد قوای قزاق این بار با هدایت عوامل و ایادی بریتانیا ( مانند سیدضیاء ) وارد پایتخت شدند و دولت عوض کردند و سپس به اتکای نیروی رزم ، خاندان سلطنت تعویض ش
شریعتی و ساواک
« لنین و انگلس معلمان و سخنوران بزرگی بودند و میلیون ها نفر را به قعر دوزخ فرستادند » ؟ یعنی آن « میلیون ها نفر » گناه کار بودند که روانه « دوزخ » شدند ان هم بدترین گناه کاران شایسته قعر دوزخ ؟ افزون بر این هنوز قیامت و یوم الحساب فرانرسیده
شریعتی و ساواک
در این روایت کاریکاتوری از روند اندیشگی ، دانشجویان و دانش آموزان سیل وار به سخنرانی های یک مالیخولیایی ایمان آوردند و دستگاه پژوهشی ـ آموزشی گسترده و متکی بر دانش پیشرفته در برابر آموزه های آشفته و درهم آن روان پریش شکست خورد . در سخنان پ
قوم من: تاریخ بنی اسرائیل
عهد عتیق ، کتاب میکاه ، باب سوم ، آیه 9 : « این را بشنوید ای سران خانمانهای یعقوب و رئیسان خاندانهای اسرائیل، (شما که) از عدل نفرت دارید و هر تساوی را منحرف میسازید، (شما که) صهیون را با خون و اورشلیم را با خطا بنا کردهاید» .