Hiweb بوکیار - دانلود کتاب های انگلیسی دانشگاهی و علمی خرید کتاب زبان دوره رایگان رهایی از کمال گرایی

وبلاگ رسمی کتابناک

صفحه (6) « < 1 2 3 4 5 > »  | مجموع یادداشت‌ها 57

8 مرداد : بزرگداشت سهروردی

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۵/۰۸ - ۰۱:۲۲

شیخ شهاب الدین سهرودری در 549 ه.ق در روستای سهرورد (حوالی زنجان) چشم به جهان می گشاید و در جوانی برای تحصیل به مراغه رفته و در مکتب "مجد الدین جیلی" مقدمات علوم را می آموزد . سپس به اصفهان رفته و از محضر"ظهیرالدین قاری" بهره می برد . پس از آن دائم به سفر می پردازد تا سال 579 ه.ق که وارد شهر حلب شده و در سال 582 ه.ق در چند ماه ، مهمترین اثر فلسفی خود به نام "حکمت الاشراق" را می نویسد . عاقبت در587 ه.ق به سعایت حسودان گرفتار شد و در زندان حلب به طرز نامعلومی کشته می شود .
دوستان سهروردی – به جز تنهایی- کتاب هایی بودند که آنها را به هزار زحمت جمع کرده بود و تنهایی خودش را با آنها قسمت می کرد . کتاب های فلسفی ، عرفانی ، دیوان های شعر ، ترجمۀ عربی نوشته های فیلسوفان یونانی و کتاب هایی در باره دین زرتشت و حکمت ایران باستان و ... سهروردی بیش از همه شیفته و دل بسته قرآن بود .
موضوعی که بیش از هر چیز دیگری ، ذهن و روح سهروردی را به خود مشغول کرده بود ، شناختن سرگذشت روح انسان بود ؛ این که : روح آسمانی چگونه پا به دنیای خاکی گذاشته است ؟ در این جهان چه می کند و مرگ او را به کجاها می برد ؟ ... او به نوشتن عشق می ورزید . آنچه می نوشت ، بیشتر شرح سفر پر فراز و فرود روح انسان بود ؛ از زمانی که پا به عالم هستی می گذاشت و در زندان دنیای خاکی اسیر می شد تا زمانی که غل و زنجیرهای خود را باز می کرد و به پرواز در می آمد تا به اصل خود بازگردد .
سهروردی معتقد بود آدمی برای دست یافتن به حقیقت ، به جز بال عقل و استدلال ، به بال دیگری هم نیاز دارد که همان سیر و سلوک عارفانه و کشف و شهود قلبی است . وی مکتبی مهم در تاریخ اندیشه فلسفی در جهان اسلام آفرید که "مکتب اشراق" نام گرفت و پیروان آن را "اشراقیان" نامیدند . حکمت اشراق : فلسفه بر اساس دو اصل نور و ظلمت است . راهی که تفکر عقلی را به فکرت قلبی پیوند می زند و تلفیقی است از عقل و عشق ، فلسفه و عرفان . از پیروان سهروردی و مهمترین مریدان او ، می توان به "شمس الدین شهرزوری" اشاره نمود .

نوشته شده توسط Reza  
بالا

24 تیر: درگذشت آنتوان چخوف

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۴/۲۳ - ۲۲:۵۲

چخوف نویسندگی را با شیوه تمسخر ماهرانه شروع کرد و هر آن چه را که قابل تمسخر بود با هجای تند و تیز می کوبید . در سال های 1890 – 1900 از داستان های کوتاه هجایی به نوول های بزرگ پرداخت . این سال ها تم اصلی داستان های چخوف سازمان و نظام اجتماعی دوره معاصر او و لجنزار زندگی خرده بورژوائیست که هرگونه امید و آرزوی انسان های بلند اندیشه را خفه می سازد . داستان های چخوف همه هشداردهنده و در عین حال دارای لحنی آرام و خالی از هرگونه درس اخلاق و رفتار و تعیین وظیفه است .
چخوف را در شوروی و در کشورهای دیگر یکی به آن جهت دوست می دارند که برای چخوف مهم آن بود که حقیقت را بگوید . دیگر آنکه حقیقتی را که چخوف توصیف می کرد ساخته هوس و فانتزی او نبود ، بلکه واقعیت خالص زندگی بود . حقیقتی بود که با ادارک و ایمان نویسنده جدایی نداشت . چخوف می گفت : « زمانی انسان بهتر خواهد شد که به او نشان بدهند اکنون چگونه است.» جهت دیگر گرامی داشتن آثار چخوف این است که او نه تنها آنچه که در پیرامونش می گذشت بخوبی می دید ، بلکه گام های بی سرو صدای آینده را نیز احساس می کرد و می شنید . چخوف نویسنده پرقریحه ای بود و علاوه بر این گویی همیشه برای خواننده ای با قریحه می نوشت ، به تیزهوشی و نکته سنجی خواننده باور داشت ، گفتار خود را تعبیر و تفسیر نمی کرد و نمیخواست با دستورهای کلی او را تربیت کند.
آثار چخوف بر نمایشنامه نویسان انگلستان آن چنان تاثیری برجای گذاشت که مکتبی در نمایشنامه نویسی این کشور به نام "مکتب چخوف" بوجود آمد . برنارد شاو فیلسوف و نمایش نویس بلندآوازه ایرلندی از جمله نویسندگان بریتانیایی است که تحت تاثیر چخوف قرار داشته است . چخوف بر نویسندگان کشورهای شرقی نیز نفوذ ادبی چشمگیری داشته است . بسیاری از نویسندگان ایرانی نیز تحت تاثیر شیوه و سبک چخوف بوده و هستند . در این خصوص می توان به بعضی از آثار صادق هدایت اشاره کرد .
آنتوان پاوولویچ چخوف در سال 1904 یک سال پیش از نخستین انقلاب روسیه به مرض سل درگذشت .

نوشته شده توسط Reza  
بالا

گذاشتن لینک دانلود در قسمت دیدگاه ها ممنوع!

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۱

گذاردن لینک دانلود کتاب از سایت های میزبانی فایل مانند مدیا فایر و فورشیرد و... در قسمت دیدگاه های کتابها ٬ اخیرا باعث بروز مشکلاتی برای سایت شده است . منجمله مشکلات قضایی ! لذا از این پس گذاشتن لینک دانلود کتاب به هر شکل در قسمت دیدگاه ها ممنوع می باشد و بلافاصله حذف خواهد شد .
همکاران لینکهایی را که پیش از ارسال این پست در بخش دیدگاه ها درج شده است را بمرور حذف خواهند کرد .
از درک و همکاری شما سپاسگزاریم

نوشته شده توسط Reza  
بالا

مشکلات اخیر در ورود به سایت

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۴/۱۷ - ۱۹:۲۸

به علت پاره ای از تغییرات و ایجاد امکانات جدید، کاربران کتابناک دیروز و امروز با مشکلاتی در ورود و همینطور خارج شدن از سایت مواجه هستند
این مشکلات تا حد زیادی رفع شده است و به زودی تمامی مشکلات برطرف خواهد شد.
از این بابت پوزش میخواهیم و از شکیبایی شما سپاسگزاریم

نوشته شده توسط Reza  
بالا

11 تیر: درگذشت ارنست همینگوی

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۴/۱۱ - ۱۷:۱۴

ارنست همینگوی در یکی از نواحی ساکت و آرام اطراف شیکاگو در 21 ژوئیه 1899 متولد شد . او در مشت زنی ، تیراندازی ، قایق رانی ، ماهیگیری ، اسکی و شکار مهارت داشت . صدها حادثه را از سرگذرانده بود ، قهرمان در جنگ جهانی ، شکارچی پیروز کوسه ماهی و شیر بود . همین آمیختگی هنرمند اصیل و با احساس با مرد درشت اندام اهل عمل بود که ارنست همینگوی را به یکی از اسطوره های بزرگ جهان در قرن بیستم بدل ساخت . او از کسانی که فقط روشنفکر بودند بیزار بود و مردان اهل عمل را که در ورزش و جنگ و رختخواب موفق اند تحسین می کرد. وی در کتاب "تپه های سبز آفریقا" منتقدان را شپش هایی نامید که از سر و روی ادبیات بالا می روند و بسیاری از نویسندگان نیویورک را کرم های خاکی درون شیشه که از یکدیگر تغذیه می کنند . او نه تنها مذهب بلکه میهن پرستی ، جاه طلبی ، موسیقی ، رادیو ، قمار و الکل را افیون توده ها می داند .
در نوشته های همینگوی زنان مکمل مردان ، مردان مکمل حوادث و حوادث مکمل فلسفه اند . او نثر روایی را به نوعی وسیلۀ بیانیِ عینی و واقعی بدل کرد ، عاری از پیرایه های خیال پردازانه و اندیشمندانه.
همینگوی در 28 اکتبر 1954 جایزه نوبل گرفت و در سال1953 جایزۀ پولیتزر را برای "پیرمرد و دریا" دریافت نمود . در آخر عمر مبتلا به مرض قند ، فشار خون و بزرگی کبد شد و پس از بارها بستری شدن در بیمارستان و بهبود موقتی ، عاقبت در دوم ژوئیه 1961 با اسلجه به زندگی خود پایان داد.

نوشته شده توسط Reza  
بالا

16 خرداد ماه؛ درگذشت هوشنگ گلشیری

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۳/۱۵ - ۲۳:۴۶

گلشیری ، داستان‌نویس صاحب نام معاصر نوشتن را در مکتب بهرام صادقی آغاز کرد . اولین شعرها ، داستان ها و نقدهایش از سال‌های ۴۰ به ‌بعد در "پیام نوین" و "جنگ اصفهان" به‌چاپ رساند . بعد ، سرودن شعر را به‌‌شاعران وانهاد و راه اصلی‌اش ، داستان نویسی را با جدیت دنبال کرد، آنچه از آغاز گلشیری را از صادقی جدا می‌کرد نگرش مبتنی بر غم غربت گلشیری بود در مقابل نگاه طنز‌آمیز صادقی به‌زندگی خرده بورژوازی . صادقی با طنز، سکون این زندگی را می‌نمایاند و گلشیری با غم غربت . اما توجه بسیار به‌ غم غربت ، گلشیری را به‌گذشته گرایی و گریز کشانید ، و غم‌های فردی ، به‌داستان نویسان مدرنیست نزدیکش کرد.
یکی از اقدامات تأثیرگذار و مهم گلشیری تشکیل کارگاه‌های داستان و پرورش نسل تازه‌ای از نویسندگان ایرانی بود که از بین آنها میتوان از نویسندگان سرشناسی چون یارعلی پورمقدم، محمدرضا صفدری، محمد محمدعلی، آذر نفیسی، عباس معروفی، منصور کوشان، شهریار مندنی‌پور، منیرو روانی‌پور، قاضی ربیحاوی، ناصر زراعتی، حسين مرتضاييان آبکنار و ابوتراب خسروی نام برد. گلشیری را پس از هدایت تاثیرگذار ترین داستان نویس ایرانی دانسته اند.

نوشته شده توسط Reza  
بالا

25 اردیبهشت: روز بزرگداشت فردوسی

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۲/۲۵ - ۰۰:۴۹

حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی به سال ۳۱۹ خورشیدی متولد شد . از لحاظ نسب و مرام اجتماعی ، در زادگاه خود ( شهر باستانی دهقان) یک نجیب زاده کوچک بود . فردوسی را بزرگترین سرایندۀ پارسی‌گو دانسته‌اند .او سخن‌سرای نامی ایران و سرایندۀ شاهنامه حماسه ملی ایرانیان است . وی پیش از سال ۳۹۷ خورشیدی درگذشته است .
شاهنامه فردوسی در بین ایراینان از آغاز تا کنون محبوبیت تمام و بی نظیر داشته است . ابن الاثیر جزری ، ادیب شهیر عالم اسلام که از نظر انتقاد ادبی و سبک شناسی بی همتا است ، در رابطه با شاهکار فردوسی می گوید : « من در عجم سخنی بدین فصاحت نمی بینم و در بسیاری از سخن عرب هم ... در نظم اشعار بلند و بدیع و فصیح ، من ایرانیان را برتر از اعراب یافتم . زیرا شاعر ایرانی(فردوسی) کتاب عظیمی(شاهنامه) پدید می آورد که شصت هزار بیت شعر می باشد و مشتمل بر تاریخ ایران و در حکم قرآن ایرانیان بشمار می آید و از آغاز تا انجام شعرست و همه اش شرح احوال و داستان هاست ، معهذا در غایت فصاحت و بلاغت سروده شده است . »
اهمیت شاهنامه :
• شاهنامه فردوسی در حقیقت حماسه ملی ایران است . تا قبل از سرودن شاهنامه ، کتاب های تاریخی ایران به تازی برگردانده شده بود ، و شاهنامه یکی از نخستین مراحل بیداری احساسات ملی ایرانیان و احیای آداب باستانی آنان است . فردوسی به تازیان ارادتی نمی ورزد بدون این که این معنی به مبانی مذهبی وی که رنگ تشیع دارد خللی وارد آورد .
• درباره ارزش شاهنامه از لحاظ برانگیختن احساسات میهنی ایرانیان هرچه گفته شود ، کم است . شاعر با توصیف گذشته ای چنان پر افتخار هم میهمنان را به احیای آن مجد و عظمت می خواند .
• شاهنامه از لحاظ تحقیقات لغوی ، بی شک دارای اعتبار و اهمیت بسیار است . زیرا یکی از کهن ترین آثار به زبان پارسی دری است . و در آن آشکارا از آوردن لغات تازی اجتناب شده است . با سرودن شاهنامه ، روح آریایی می خواهد که در برابر نژاد سامی ، آثار نبوغ آریایی را بستاید و بزرگ جلوه دهد .
• داستان های این منظومه از حیث علم الاساطیر( میتولوژی) و افسانه های ملی جالب توجه است .
فردوسی سروده است :
همی خواهم از داور کردگار *********** که چندان امان یابم از روزگار
کزین نامور نامه ی باستان *********** بگیتی بمانم یکی داستان
که هر کس که اندر سخت داد داد *********** ز من جز به نیکی ندارد بیاد


نویسنده متن: ارغنون
طراح تصویر پس زمینه سایت: نیلوفر

نوشته شده توسط Reza  
بالا

گردهمایی در نمایشگاه کتاب - غرفه کتابناک

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۲/۱۹ - ۰۱:۳۸

از شما دعوت میکنیم تا در گردهمایی اعضای وبسایت کتابناک که در ساعت 17 روز جمعه 20 اردی‌بهشت در محل غرفه کتابناک واقع در سالن ناشران الکترونیک برگزار خواهد شد شرکت نمایید

نوشته شده توسط Reza  
بالا

16 اردیبهشت زادروز زیگموند فروید

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۲/۱۷ - ۰۲:۰۷

فروید بی تردید از سازندگان فرهنگ مدرن است . فروید را اغلب همراه داروین و مارکس سه متفکر اصیل می شناسند که نظر آدمیزاد قرن بیستم را درباره خویش دگرگون کرده اند . وی بنیان گذار دانش روان کاوی است . کسانی مقام او را تا حد یک نبی و یک خبردهنده صادق از آینده وضعیت بشری ارتفاء می دهند و در برابر ، کسانی روان کاوی و نظام تفکر فرویدی را حقه ای عظیم برای جلب اعتماد فکری معرفی می نمایند . عملکرد ضمیر ناخودآگاه یا شعور باطن ، تا پیش از فروید، برای دانشمندان کاملاٌ روشن نبوده و این فروید بوده که پرده از اسرار این بعد از وجود انسان برداشت واصول روان شناسی تحلیلی ومداوای روحی را بنیان گذاشت . روان کاوی و تلاش فکری فروید چنان اثری ناگزیر بر تفکر ما داشته است که باید با چیزی ژرف در درون ما هم آوا باشد .
فروید بر هنر و ادبیات ، جامعه شناسی و فرهنگ مردم جهان تاثیر بسزایی گذاشت . مفهوم "ناخودآگاه" فرویدی ، استفاده از "تداعی آزاد" و "کشف دوباره اهمیت رویاها" سبب شد که نقاشان ، مجسمه سازان ، و نویسندگان دست به تجربه ها و آزمایش های تصادفی و غیرعقلانی در مصالح کار خود بزنند ، به جهان درونی خویش و رویاها و خیال پردازی های خویش توجه جدی کنند . نهضت هایی مانند دادائیسم و سورئالیسم بسیار به فروید مدیون اند و نیز آثار ادبی ؛ مانند "موج ها" اثر ویرجینیا وولف ؛ که بر اساس به کار گرفتن "جریان خودآگاهی" هستند از تداعی آزاد فرویدی الهام گرفته اند .
فروید نابغه بود و نمی توان این را انکار کرد . همه اندیشه هایی را که تلقین کرد و به صورت یک نظام فکری در آورد اگر هم بسیاری از آنها صحیح نباشد ، باز هم او دستاورد بزرگی داشته است . آن چه به اعتقاد راسخ می توان گفت این است که اگر هم اندیشه های طرح شده به وسیله فروید غلط از کار دربیایند ، باز هم ما بسیار به او مدیونیم .

نوشته شده توسط Reza  
بالا

10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس

در تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۲/۱۰ - ۰۰:۲۳

خلیج فارس (یا شاخاب پارس) آب راهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد . مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید . خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود ، که حاصل پیوند دو رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است ، ختم می‌شود . به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن ، این آب راهه در سطح بین‌المللی ، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید .
نام تاریخی این خلیج ، در زبان‌های گوناگون ، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده‌است . همچنین در تمام سازمان‌های بین‌المللی نام رسمی این خلیج ، «خلیج فارس» است اما پس از تحریف نام خلیج فارس دراطلس مشهور جهانی بنام نشنال جئوگرافیک که از سال تاسیس همواره نام خلیج فارس را بکار برده - برای اولین بار در نسخه جدید در آبان سال 1383 نام جدیدی را در کنار نام بین المللی خلیج فارس قرار داد- خشم و اعتراض عمومی در میان فعالان اجتماعی و فرهنگی داخل و خارج نسبت به این تحریف غیرعلمی صورت گرفت و پس از ارسال هزاران ایمیل و نامه اعتراضی و یک طومار اینترنتی با بیشتر از 120 هزار امضاء به موسسه مذکور ، مدیر موسسه مشهور آمریکایی ضمن عذرخواهی از ملت ایران ، قول داد اشتباه خود را جبران کند .
پس از این تحولات یکی از اقدامات دولت وقت ، برای پاسداری از میراث فرهنگی و معنوی خلیج فارس موافقت رسمی با اضافه شدن روز ملی خلیج فارس به تقویم رسمی کشور بود . بدین منظور روز ۱۰ اردیبهشت که سال روز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس می باشد ، در ایران روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است .

نوشته شده توسط Reza  
بالا

صفحه (6) « < 1 2 3 4 5 > »  | مجموع یادداشت‌ها 57




Powered by You