رسته‌ها

عطار
(0540 - 0618)

شاعر، نویسنده و عارف
اطلاعات:
نام واقعی:
فرید الدین ابوحامد محمد بن ابراهیم بن اسحاق
تاریخ تولد:
0540/01/01
محل تولد:‌
نیشابور
جنسیت:‌
مرد
ژانر:‌
شعر و نثر عرفانی
تاریخ درگذشت:‌
0618/01/01 (78 سالگی)
زندگی‌نامه
فریدالدّین ابوحامد محمّد عطّار نیشابوری یکی از عارفان و همچنین یکی از شاعران بلندنام ادبیّات فارسی در اواخر سدهٔ ششم و اوایل سدهٔ هفتم است.نام او «محمّد»، لقبش «فرید الدّین» و کنیه‌اش «ابوحامد» بود و در شعرهایش بیشتر عطّار و گاهی نیز فرید تخلص کرده‌است . نام پدر عطّار ابراهیم کدکنی(با کنیهٔ ابوبکر) و نام مادرش رابعه بود. او که داروسازی و عرفان را فرا گرفته بود، به کار عطاری و درمان بیماران می‌پرداخت. او را از اهل سنت دانسته‌اند اما در دوران معاصر، شیعیان با استناد به برخی شعرهایش بر این باورند که وی پس از چندی به تشیع گرویده یا دوست‌دار اهل بیت بوده است و البته لازم به ذکر است که استناد این افراد به اشعاری از ایشان است که از نظر اکثر اساتید این حوزه و عطارشناسان به نام، منسوب به ایشان هستند و توسط افرادی هم تخلص یا به نام ایشان سروده شده‌اند و این مهم را می‌توان به راحتی از ابیاتی در خسرونامه فهمید هر چند که ایشان در مقدمه منطق‌الطیر (مقامات طیور) به نکوهش متعصبین پرداخته‌اند و به این افراد توصیه کرده‌اند که هم محب اهل بیت باشند و هم دوستدار خلفای راشدین .درباره به پشت پا زدن عطار به اموال دنیوی و راه زهد، گوشه‌گیری و تقوا را پیش گرفتن وی داستان‌های زیادی گفته شده‌است. مشهورترین این داستان‌ها، آن‌ست که عطار در محل کسب خود مشغول به کار بود که درویشی از آنجا گذر کرد. درویش درخواست خود را با عطار در میان گذاشت، اما عطار همچنان به کار خود می‌پرداخت و درویش را نادیده گرفت. دل درویش از این رویداد چرکین شد و به عطار گفت: تو که تا این حد به زندگی دنیوی وابسته‌ای، چگونه می‌خواهی روزی جان بدهی؟ عطار به درویش گفت: مگر تو چگونه جان خواهی داد؟ درویش در همان حال کاسه چوبین خود را زیر سر نهاد و جان به جان آفرین تسلیم کرد. این رویداد اثری ژرف بر او نهاد که عطار دگرگون شد، کار خود را رها کرد و راه حق را پیش گرفت. چیزی که نمایان است این است که عطار پس از این جریان مرید شیخ رکن الدین اکاف نیشابوری می‌گردد و تا پایان عمر (حدود ۷۰ سال) با بسیاری از عارفان زمان خویش هم‌سخن گشته و به گردآوری داستان‌های صوفیه و اهل سلوک پرداخته‌است. و بنا بر داستانی وی بیش از ۱۸۰ اثر مختلف به جای گذاشته که حدود ۴۰ عدد از آنان به شعر و دیگر نثر است. عطار در سال ۶۱۸ یا ۶۱۹ و یا ۶۲۶ در حملهٔ مغولان، کشته‌شد.
بیشتر
ویرایش

کتاب‌های عطار
(37 عنوان)

4 امتیاز
از 5 رای
منطق الطیر عطار
4 امتیاز
از 1 رای
اسرارنامه عطار
5 امتیاز
از 35 رای
منطق الطیر عطار
5 امتیاز
از 19 رای
وصلت نامه عطار
5 امتیاز
از 65 رای
تذکره الاولیا عطار
5 امتیاز
از 19 رای
اشترنامه عطار
5 امتیاز
از 22 رای
خسرو نامه عطار

آخرین دیدگاه‌ها

تعداد دیدگاه‌ها:
2



هیچ مقام در راه خدای بالایِ علم نیست و از بهرِ این بود که فرمان به زیادت خواستنِ هیچ صفت نیامد الّا علم. چنان که در سخنِ مشایخ است که «کرامات، درجهٔ چهاردهم طریقت است و اسرار و علم در درجهٔ هشتادم.» از جهتِ آن که کرامات از عبادتِ بسیار خیزد و اسرار از تفکر بسیار. 

ذکرِ حبیب عجمی رضی اللّه عنه

تذکرة‌الاُولیاء، به تصحیح دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، جلد اول، ص ۶۵


و گفت:

«نماز و روزه بزرگ است 

لکن کبر و حسد از دل بیرون کردن بزرگ‌تر است

 که دل جای نظرِ خداوند است.»  


ذکر شیخ ابوالحسن خرقانی رَحمةُ اللّه عَلیه

تذکرة الاولیاء عطّار نیشابوری

به مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی

عضو نیستید؟ ثبت نام در کتابناک
کاربر گرامی!
امکان خرید اشتراک از خارج کشور ایران، با استفاده از حساب پی‌پال فراهم شده است.