رسته‌ها
انجیل متی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 64 رای
درباره:
عیسی مسیح
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 64 رای
انجیل مَتّی یکی از چهار انجیل به تصویب رسیده در عهد جدید و همچنین یکی از سه انجیل همنوا است. این انجیل شرحی از زندگی و دعوت عیسای ناصری را بیان می‌کند. این انجیل تبارنامه، زایش و دوران کودکی عیسی، دعوت و پندها و سخنان او، سفرش به اورشلیم و رویدادی که در نیایشگاه رخ داد را تشریح کرده و سرانجام به بیان مصلوب شدن و «رستاخیز» مسیح می‌پردازد. عیسای رستاخیز کرده به پیروانش مأموریت می‌دهد که به تبلیغ در میان تمامی مردمان بپردازند.

بر پایه روایت سنتی مسیحیت این کتاب توسط مَتّی یکی از دوازده حواری عیسی نگاشته شده‌است. برخی بر این باورند که این دیدگاه سنتی از میانه‌های سده دوم میلادی به بعد رایج بوده است. از سده ۱۸ میلادی به بعد، پژوهشگران به صورت فزاینده‌ای درستی دیدگاه سنتی را زیر سوال برده‌اند و امروز بیشتر بر این باورند که متی انجیلی که نامش را بر روی آن گذشته اند را ننوشته‌است. بیشتر پژوهندگان امروزی بر این باورند که انجیل توسط یک نویسنده مستقل مسیحی در اواخر سده یکن میلادی نوشته شده است. اجماع نظر کارشناسان عهد جدید این است که نویسنده آغازین انجیل آن را به زبان یونانی تالیف کرده است. بجز شمار اندکی از پژوهندگان، بقیه همداستانند که متی و لوقا از روایت انجیل مرقس، به علاوه نوشته فرضی Q (که شامل سخنان عیسی میشود)، به صورت منبع بهره برده‌اند. گروه اقلیت بر این نظر است که نخست متی انجیلش را نوشته و سپس مرقس انجیلش را نوشته، و سرانجام لوقا آن دو را ترکیب نموده است.

از میان چهار انجیل تصویب شده، متی به یهودیت سده اول نزدیکتر است. متی به صورت مکرر تاکید می‌کند که عیسی پیشگویی‌های عهد عتیق را بر آورده کرده است. اکثر صاحب‌نظران بر این باورند که نویسنده انجیل متی یک مسیحی از قوم یهود بوده است. نویسنده، آموزه‌های عیسی را به پنج گفتار تقسیم کرده است: ۱ - موعظه بر فراز کوه (فصلهای ۵-۷) ۲ - آموزه‌هایی پیرامون دوازده شاگرد و مأموریت آنها (فصل ۱۰) ۳ - مَثَلهایی دربارهٔ پادشاهی آسمان (فصل ۱۳) ۴ - آموزه پیرامون معنی شاگردی (فصل ۱۸) ۵ - آموزه پیرامون پایان عصر حاضر و آمدن پادشاهی آسمان (فصلهای ۲۴-۲۵- و احتمالاً وای‌های عیسی علیه فریسی‌ها و کاتبان یهودی از فصل ۲۳). برخی از محققان پیشنهاد داده اند که نویسنده تلاش داشته تا عیسی را به عنوان یک موسی بزرگ تر معرفی کند، و اینکه به صورت ساختاری نویسنده پنج کتاب تورات را تقلید کرده است. بقیه پژوهندگان اهمیت عدد پنج را با استدلال به این که خیلی از نوشته‌های یونانی یا یهودی پنج بخش یا فصل دارند، زیاد در نظر نمی‌گیرند.

در متی، عیسی به پطرس مسؤلیت تصدی امور را میدهد و این متن بسیار تأثیرگذار بوده است. متی تنها انجیلی است که صحبت از کلیسا میکند. عیسی با اشاره به اختیاراتش از پیروانش می‌خواهد که بخشیدن دیگران را پیشه خویش سازند. با آمیخته بودن انجیل مرقس و تاکید آن بر کلیسا، متی مورد علاقه ترین انجیل هنگامی که انجیل ها به صورت مستقل پخش می‌شدند بود.انجیل متی متن آهنگین و اغلب شاعرانه‌ای دارد و برای خوانش همگانی مناسب تر از بقیه انجیل های همنوا است. متی آموزه‌های عیسی را به صورت کامل و مرتّبی بیان میکند; موعظه بالای کوه‌اش به صورت گسترده‌ای، حتّی میان غیر مسیحی ها، مورد احترام بوده است؛ ولی به نظر پژوهشگر، گراهام استنتن، شیوه استفاده نامناسب این انجیل از عهد عتیق به عنوان یک مجموعه "متن اثباتی"، و بیان‌های ضد یهودی‌اش و نگاه تندش در زمینه "سزا دادن" برای خواننده دنیای امروز گیج‌کننده بوده است.

به مانند انجیل‌های همنوای دیگر ولی متفاوت از انجیل یوحنا، در متی عیسی بیشتر صحبت از" پادشاهی خدا" می‌کند تا دربارهٔ خودش، و تعلیماتش را به صورت عمده توسط مَثَلها یا گفتارهای کوتاه انجام میدهد (بر عکس انجیل یوحنا که در آن عیسی این کار را به صورت عمده توسط سخنرانی طولانی انجام میدهد). برخی از جزئیات زندگی عیسی، به‌ویژه آنها که مربوط به دوران کودکی اش هستند، را فقط انجیل متی بازگو میکند. برای نمونه آمدن سران مُغ برای گرامی‌داشت عیسای نوزاد، مهاجرت به مصر و کشتار کودکان تنها در متی یافت می‌شوند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
40
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mohammad abedi
mohammad abedi
1391/04/14

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی انجیل متی

تعداد دیدگاه‌ها:
21
باسلام بعضی وقت ها درقسمت مطالعه انلاین کتاب جای نوشته کد میاره من هر یکشنبه این کتاب رو میخونم خیلی لازم دارم لطفا مشکل رو برسی کنید
کلام خدا برای پای های من چراغ و برای راه های من نور است. آمین
سلام.
مسلمان ها هم به حضرت مسیح می گوینند روح الله
اشهد ان عیسی روح الله و محمد رسول الله
ولی مسلمان ها هم به حضرت مسیح و انجیل اصلی ایمان دارند ولی مسحیت به حضرت محمد و قران اعتقاد ندارند
مسلمان=یهودیت+مسحیت +اسلام
پس یکی از دلایل با احتمال این است که اسلام دین کامل تر است
همان طور که در سوره شوری ایه 15 امده
فَلِذَٰلِکَ فَادْعُ ۖ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ ۖ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتَابٍ ۖ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ ۖ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّکُمْ ۖ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ ۖ لَا حُجَّةَ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ ۖ اللَّهُ یَجْمَعُ بَیْنَنَا ۖ وَإِلَیْهِ الْمَصِیرُ
پس آنان را [به سوی همان آیینی که به تو وحی شده] دعوت کن، و همان گونه که مأموری [بر این دعوت] استقامت کن، و از هواهای نفسانی آنان پیروی مکن و بگو: به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردم، و مأمورم که در میان شما به عدالت رفتار کنم؛ خدا پروردگار ما و شماست؛ اعمال ما برای خود ما و اعمال شما برای خود شماست؛ دیگر میان ما و شما [پس از روشن شدن حقایق] هیچ حجت و برهانی نیست؛ خدا ما و شما را [در عرصه قیامت] جمع می کند، و بازگشت [همه] به سوی اوست.[/b
[quote='داانیاال']وقتی‏ ‏کامنت‏ ‏ها‏ ‏رو‏ ‏میخوندم‏ ‏فهمیدم‏ ‏که‏ ‏یه‏ ‏نوع
درک‏ ‏اشتباه‏ ‏از‏ ‏معنی‏ ‏پسر‏ ‏خدا‏ ‏و‏ جود‏ ‏داره...
یعنی‏ ‏بعضیا‏ ‏فکر‏ ‏میکنن‏ ‏عیسی‏ ‏نتیجه‏ ‏یک‏ ‏رابطه‏ ‏
جنسی‏ ‏ایس......خب‏ ‏به‏ ‏هیچ‏ ‏وجه...پسر‏ ‏خدا‏ ‏یعنی
رابطه‏ ‏ی‏ ‏مخصوص‏ ‏عیسی‏ ‏با‏ ‏خداست...
وقتی‏ ‏شما‏ ‏مسلمونا‏ ‏میگین‏ ‏ید‏ الله‏ ‏یا‏ ‏اسدالله
دوست‏ ‏ندارین‏ ‏کسی‏ ‏اونا‏ ‏رو‏ ‏تحتاللفظی‏ ‏معنی‏ ‏کنه..[quote='اتیفرد']خواندن انجیل همیشه یکی از بزرگترین لذت های زندگی من بوده و هست. (جدا از بحث پایان ناپذیر اصالت انواع انجیلها) وقتی شروع میکنی به خواندن انجیل، عباراتی هست که سرشار از لذت و عطوفتت میکنه و انقدر به دل مینشینه که بحث انحرافو کامل فراموش میکنی و دلت محکی میشه بری اینکه بتونی حرف اصیل مسیح رو از غیر اون جدا کنی.
- بر زمین گنج میندوزید جایی که بید و زنگ زیان می رساند و دزدان نقب می زنند و سرقت می کنند.بلکه گنج خود را در آسمان بیندوزید آنجا که بید و زنگ زیان نمی رساند و دزدان نقب نمی زنند و سرقت نمی کنند؛ زیرا هرجا گنج توست "دل تو نیز آنجا خواهد بود.
- اگر تنها ، آنان را محبت کنید که شما را محبت می کنند ، چه پاداشی خواهید داشت ؟ که مردمان پست نیز چنین کنند.
کیست از شما ، که بتواند با نگرانی ، ساعتی به عمر خود بیفزاید ؟
با همان پیمانه که وزن کنید ، برای شما وزن خواهد شد.
خداوند فرموده است: تو را هرگز وا نخواهم گذاشت و هرگز ترک نخواهم کرد. پس با اطمینان می‌گوئیم خداوند یاور ماست، پس نخواهیم ترسید. انسان به من چه تواند کرد؟
********************************************
سلام بر مسیح آن روزی که زاده شد و روزی که وفات کرد و روزی که مجددا زنده می شود.
نمرده بلکه عروج کرده
[/quote][/quote]
"این است بنده ی من که او را برگزیده ام. او محبوب من است و مایه ی شادی من، من او را از روح خود پر می سازم تا قوم ها را داوری کند. نه می جنگد و نه فریاد می کشد، و نه صدایش را کسی می شنود. شخص ضعیف را از پای درنمی آورد، و امید مردم را هر قدر نیز که کوچک باشد،از بین نمی برد. با پیروزی خود،به تمام بی عدالتی ها خاتمه خواهد داد و مایه امید تمام قوم ها خواهد بود"
وقتی‏ ‏کامنت‏ ‏ها‏ ‏رو‏ ‏میخوندم‏ ‏فهمیدم‏ ‏که‏ ‏یه‏ ‏نوع
درک‏ ‏اشتباه‏ ‏از‏ ‏معنی‏ ‏پسر‏ ‏خدا‏ ‏و‏ جود‏ ‏داره...
یعنی‏ ‏بعضیا‏ ‏فکر‏ ‏میکنن‏ ‏عیسی‏ ‏نتیجه‏ ‏یک‏ ‏رابطه‏ ‏
جنسی‏ ‏ایس......خب‏ ‏به‏ ‏هیچ‏ ‏وجه...پسر‏ ‏خدا‏ ‏یعنی
رابطه‏ ‏ی‏ ‏مخصوص‏ ‏عیسی‏ ‏با‏ ‏خداست...
وقتی‏ ‏شما‏ ‏مسلمونا‏ ‏میگین‏ ‏ید‏ الله‏ ‏یا‏ ‏اسدالله
دوست‏ ‏ندارین‏ ‏کسی‏ ‏اونا‏ ‏رو‏ ‏تحتاللفظی‏ ‏معنی‏ ‏کنه..
با سلام
اگر همۀ مسیحیان همانند شما فکر میکردند دیگر چیزی به اسم تثلیث وجود نداشت چون طبق گفتۀ شما عیسی پسر خدا یعنی رابطۀ روحانی وی با خدا و صفتی (Son of god) جهت تکریم این پیامبر عظیم‌الشأن است و همانند باقی پیامبران پیام‌آور توحید است؛ در صورتی که حقیقت این است که بعضی وی را پسر خدا می‌دانند چنانکه ثور فرزند زئوس_خدایان اساطیری یونان_ و برخی کمی ژرف نگرانه می‌گویند عیسی و روح‌القدس در واقع همان خدایند که بصورتی بر مردم آشکار شده و هر سه را یکی می‌دانند که روح واحدی هستند در سه شخص اما باز تثلیث را معتقدند؛ در مورد تفکر دوم نیز اگر عیسی خدا بود پس چرا دعا می‌کرد پس چرا مورد امتحان الهی قرار گرفت؟
به هر صورت اگر حرف شما درست بود مسیحیت فقط با ما سر قبول حضرت محمد(ص) مشکل داشت اما موضوع بیش از این است.

ای پرنده ی آزادی, به چشمان تو از چه رهایی گفته اند که اینجا را قفسی دیدی و ان را شکستی و بیرون جستی.
.
این مرا می اشوبد.
خیلی ممنون سپاسگذارم از زحمات شما عالی بود ;-(
دوست گرامی کتابناکی sootehdel
بالاخره تونستم همه فایلهای صوتی را دانلود کنم.
از راهنمایی شما و زحماتتون تشکر میکنم.
lممنون از لطف شما . سخنان عیسی ( ع ) نیز چراغ راه انسانهای پاک سیرت است .
PDF
2 مگابایت
انجیل متی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک