رسته‌ها
یالتا یا تقسیم جهان
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 12 رای
نویسنده:
مترجم:
محمود طلوعی
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 12 رای
اسراری از بزرگترین رویداد سیاسی قرن و رقابت ابرقدرتها در ایران

کنفرانس یالتا در سال ۱۹۴۵ میلادی، به مدت هشت روز در کاخ تزارها در شهر یالتا واقع در شبه جزیره کریمه برگزار شد. چند ماه پیش از پایان جنگ جهانی دوم در یالتا، روزولت رییس جمهور آمریکا و چرچیل نخست وزیر انگلستان از یک سو و استالین ازسوی دیگر در باره تقسیم غنایم جنگی قبل از پایان آن به بحث پرداختند. این کنفرانس با حضور ۵۰ کشور مخالف متحدین برگزار شد.
نویسنده در نگارش این کتاب سبک بدیعی بکاربرده به این معنی که روز یازدهم فوریه سال ۱۹۴۵ یعنی روز امضای پیمان یالتا را بعنوان یک مقطع تاریخی مورد بررسی قرار داده و در بخش اول کتاب جهان را در این مقطع برای ما تصویر می کند. وی ضمن تصویر این مقطع به مسیر حوادث و تحولات گذشته نیز که به این نقطه انجامیده اشاره می کند و ضمن نام بردن از شخصیتهای سیاسی و نظامی که در این مقطع تاریخی نقشی ایفا می کردند به بهترین وجهی آنها را معرفی می نماید.
در بخش دوم کتاب نویسنده قهرمانان نمایشنامه یالتا را اعم از سران سه کشور بزرگ که نقش درجه اول را در کنفرانس ایفا می نمودند تا اعضای هیئت های نمایندگی هر سه کشور و کسانی که در پشت پرده در جریان تصمیمات این کنفرانس موثر بودند معرفی می نماید و به نکات جالبی درباره هر یک از آنان اشاره می کند که برای بسیاری از خوانندگان تازگی دارد .
قسمت سوم کتاب به شرح جریان روزانه کنفرانس یالتا اختصاص یافته که در این قسمت هم به نکات بسیار جالب و خواندنی در حاشیه مذاکرات رسمی کنفرانس بر می خوریم . بطور خلاصه نویسنده یکی از مهمترین و جدی ترین رویدادهای تاریخی را با یک سلسله ماجراهای شیرین و خواندنی بهم آمیخته و اثری بوجود آورده است که هیچ خواننده ای از مطالعه آن خسته نمی شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
371
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
morad850
morad850
1400/12/24
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی یالتا یا تقسیم جهان

تعداد دیدگاه‌ها:
1
به گفته کارشناسان موافقت‌نامه یالتا در عمل به تجدید آرایش در ساختار قدرت و حوزه‌های نفوذ قدرتهای سلطه جو در اروپای شرقی و آسیا انجامید در عمل نیز در پایان جنگ جهانی دوم هیچ معاهده عمومی برای صلح به امضا نرسید و موافقت‌نامه مذکور به ابزاری اصلی برای هماهنگ‌سازی سیاست‌های قوای پیروز متفقین در قبال کشورهای مغلوب محور تبدیل شد.
یالتا یا تقسیم جهان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک