رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

آیین زروانی: تحلیل کهن ترین استوره ایرانی

آیین زروانی: تحلیل کهن ترین استوره ایرانی
امتیاز دهید
5 / 4
با 1 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 1 رای
زمان، مکان، جو، حرکت

از پیشگفتار:
نگارنده از سالهایی بسیار دور همواره مشتاق مطالعه در تاریخ دینها، مذاهب، اساتیر، ادبیات عامیانه و آیینها و مراسم و مردم شناسی و شاخه های آن بودم، اما در دورانهای بعدی، این علاقه و مطالعه و پژوهش خود به خود محدود میشد تا فقط منحصر به ایران آن هم دوران باستانی و پیش از عصر اسلامی این سرزمین شگفت شد.
تحقیق درباره آیینهای: زروانی، میترایی که پیش از دین زرتشت آیینهای غالب در ایران بودند و آیین میترایی / هوم که میراث مشترک اقوامِ هندو ایرانی شناخته می شد. آیین دیویسنان یا پرستندگان خدایان طبیعت یا دیو پرستان - مستثنا و جدا از آیین زروانی شناخته می شود. هر چند به موجب آیین ها و استوره های هند و باورهایی به خدای زمان / کاله وجود داشت، اما به طور محسوس با زروان ایرانی جدا راه است. آیین زروانی ایرانی بدون آنکه بن مایه آشکار و موکد ثنویتِ مطلق را بیان کند، ثنویت محدود زمانی نه هزار ساله ای را شرح میدهد که در مقطعی از زمان به ناچار شر و اهریمن شکست یافته و مقهور اورمزد و خیر و نور مطلق می.شود در اساتیر بین النهرین نیز نظایر اینگونه ثنویت منقطع و در اساتیر ملل و اقوام دیگر دوگانگی در زمان محدود یا غیر محدود هست که در متن کتاب به آن اشاره شده است. به همین سبب است که استوره شگفت و نادر زروانی که به صورت یک دین تعریف شده، به سبب شناخت زروان خدا خدای زمان بیکرانه / بی آغاز و بی انجام وارد حوزه الاهیات و منطق و کلام و فلسفه می شود...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Mahsaa
Mahsaa
1400/07/17
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آیین زروانی: تحلیل کهن ترین استوره ایرانی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
آیین زروانی: تحلیل کهن ترین استوره ایرانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک