رسته‌ها
تئوری سیاسی اسلام
امتیاز دهید
5 / 5
با 2 رای
امتیاز دهید
5 / 5
با 2 رای
ابوالاعلی مودودی از متفکران و اندیشمندان برجسته شبه قاره هند است. افکار او تأثیر بلافصلی بر آراء و عقاید مسلمانان منطقه و دیگر بلاد اسلامی گذاشت. باور بسیاری از محققان آن است که او محرک و مشوق بسیاری از گروه های مسلمانی است که در جهان اسلام به کنش های سیاسی و اجتماعی روی آوردند. مودودی به تحقق جهان آرمانی- اسلامی باور داشت. نظریه ای که برای بسیاری از مسلمانان خسته و ناامید در دوران معاصر، دوایی شفابخش بود. بسیاری بر این باورند که گروه های اسلام‌گرای مسلح و فعالان بنیادگرای تندرو در نقاط مختلف مناطق اسلامی تحت تأثیر گفتمان «حاکمیت خداوند»، «جاهلیت»، «تمدن غرب» و «لزوم تحقق جامعه اصیل اسلامی» قرار گرفتند. یعنی همان دنیای خیال انگیزی که از نظر مسلمانان سنی مذهب در صدر اسلام محقق شده بود و جنبش سلفی چیزی نبود جز دست یازیدن به آن خلوص تاریخی و میراث طاهری که تنها در دوران پیامبر(ص) و خلفای راشدین تحقق یافته بود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
54
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
saharnak
saharnak
1400/03/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تئوری سیاسی اسلام

تعداد دیدگاه‌ها:
3
این یکی دیگر خیلی نوبر است. آثار پدر خوانده های جریان تکفیری براحتی در کتابناک منتشر می شود ولی کتابهای مرحوم برقعی و شریعت سنگلجی و حیدرعلی قلمداران اجازه انتشار ندارند. ترجمه تفسیر سید قطب را می توان در اینجا یافت ولی انتشار تفسیر تابشی از قرآن ممنوع است! چه معیاری برای انتشار وجود دارد و از چه جاهایی استعلام می شود؟
پس از چندمین بار تلاش، دوباره به تفسیر حضرت علامه مصطفی حسینی طباطبایی حفظه الله اجازۀ نشر داده نشد. اما تراوشات ذهنی و فردی همانندان مودودی اجازه پیدا می کنند که وارونۀ استاد، پایۀ قرآنی ندارند.
معتقدم از روی فهم و درایت چنین می کنند. برداشت های تکفیری از اسلام در تارنگارهایی مثل کتابناک نهایتا به تعداد انگشتان دست و پای من و شما مخاطبین را قانع کند. اما حرف جاندار و پر مایه (همچون تفسیر بیان معانی در کلام ربانی) است که می تواند رقیب سرسخت قرائت های احمقانه آقایان از اسلام باشد. نمونه این روحیه (قلع و قمع آدم های چیز فهم و تایید انسان های سخیف و مبتذل) را در فضای سیاسی این روزها مشاهده می کنیم.
تئوری سیاسی اسلام
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک