رسته‌ها

میل جنسی و فرونشانی آن در جوامع نامتمدن

میل جنسی و فرونشانی آن در جوامع نامتمدن
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 120 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 120 رای
کتاب حاصل یک تحقیق و کار میدانی است که در جامه تروبریاند گینه نو واقع در اقیانوس آرام به وسیله مالینفسکی انجام میشود. این کتاب در واقع بنوعی مقایسه دو جامعه مادر تبار (در جزایر مذکور) و پدر تبار (جامعه اروپا و امریکا) و نیز مقایسه تفاوتهای طبقات مختلف جوامع کنونی با هم و با جوامع ابتدایی است. همچنین در این کتاب به وضوح ارتباط علومی همچون روانشناسی ٬ روانکاوی ٬ انسان شناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار می گیرد.

این کتاب شامل چهار بخش می باشد که در زیر به فهرست مطالب اشاره خواهیم کرد:
بخش اول : تشکیل یک عقده
بخش دوم : آینه ی سنت
بخش سوم : روانکاوی و مردم شناسی
بخش چهارم : غریزه و فرهنگ
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
263
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mahjoob
mahjoob
1392/11/02

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی میل جنسی و فرونشانی آن در جوامع نامتمدن

تعداد دیدگاه‌ها:
9
به قول دوستمون "آقای کهنه کار باس " میتونست در قالب رساله باشه ! ولی ازدید من کتاب رو کش داده و خیلی تفسیرهای غیر ضروری داره و میشد جمع جور تر و حتی با نصف کمتر از صفحه نوشته میشد چون رمان نیست که شما توی این دنیای کنونی و کمبود وقت باید همه چی رو زیپ کنی (فشرئه و لی کامل ) به قول معروف لپ کلام رو بگی
در کل اما در مورد کتاب نویسنده نظریه ای رو اومده در مورد کنکاش کرده که این خود، در خور تجلیل است .:x
در مورد فرهنگ و طبیعت( فطرت ) مطالبی در این کتاب است
کتاب به راحتی می توانست در یک رساله جمع گردد. در کل نقدی بر نظریه های فروید در باب شکل گیری عقده ادیپ در جنس مذکر نیست، بلکه بیشتر تذکری است در این باب تا بدانیم در جوامع مختلف، نقش افراد حاضر در این نظریه قابل تغییر است. به طور مثال در اینجا نقش پدر فیزیولوژیک را دایی خانواده برعهده می گیرد و نقش مادر با تاکید بر عدم دسترسی مطلق به خواهر خانواده به وی (خواهر) واگذار شده است.
کتاب مالینوفسکی با رویکردی روانشناسانه مراحل رشد و اقناع جنسی را منطقه ای موسوم به ملانری مورد کنکاش قرار داده است و حاوی اطلاعات جالبی می باشد ،معذالک نویسنده بارها و بارها به تکرار مکررات پرداخته است تا آنجاکه به عنوان مثال مساله مذموم بودن رابطه بین خواهر و برادر بیش از بیست بار تکرار شده است .
از طرفی مقایسه رفتار های جنسی در این جامعه عمدتا با کشور های اروپائی مقایسه شده و نویسنده زحمت تحقیق و تفحس اقناع جنسی در دیگر جوامع مثل کشور های آسیائی و شبه جزیره هند و غیره ...را مورد ارزیابی و مقایسه قرار نداده است ،لذا به عنوان کتابی جامع قابل ارزشیابی نمی باشدو تحلیلی در رابطه با گوناگونی ارضای جنسی که انعکاسی از گذار از جامعه کشاورزی تا جوامع صنعتی است ارائه نمی دهد .
از طرفی نزدیک به نیم قرن از ارائه ی نظرات فروید می گذرد و بسیاری از دیدگاه های وی مورد تردید و نقد جدی قرار گرفته اند و تلاش نویسنده برای زیر سوال بردن این نظرات مطلب تازه ای را به خواننده منتقل نمی کند و با حشو مطالب تکراری و اضافی آن می توانست حداکثر در هفتاد صفحه ، رساله خلاصه و مفید تری باشد.
در حقیقت از جمله مهمترین اهداف مالینوفسکی در این کتاب رویارویی با نظریه عقده ادیپ فروید می باشد. مالینوفسکی ضمن طرح یک سیستم مادرتبار و جامعه دایی سالار قصد اثبات این نکته را دارد که نمی توان این گزاره را که پسر در جهت تصاحب مادر در نبردی درونی با پدرش مشغول است قبول کرده و گزاره ایی جهان شمول دانست!
گذشته از کار مالینوفسکی، این آرمانی اساسی برای انسان شناسی و انسان شناسان بوده که بگویند عصر گزاره ها و نظریه های جهانی به اتمام رسیده است و باید قبول کرد که جوامع گوناگون اند و فرهنگ ها متنوع، فلـذا نبایـد برای تبیین امورشان از نظریات و راهبردهای یکسان استفاده کرد!
در پایان اینکه: مالینوفسکی شاید اگر مجبور به اقامت در این منطقه نبود هیچ گاه خودخواسته و با اختیار خود بدانجا نمی رفت.
کتابی است بس باازش و البته جای چنین کتابهایی در جامعه کنونی ما بسیار خالی است. با تشکر فراوان از آپلود کننده مجترم.
بسی جای امتنان از استاد گرانمایه جناب محسن ثلاثی است که این کتاب را شیوا و رسا و با الفاظ موزون ترجمه کرده اند. کیفیت مطالب این کتاب آگاه کننده وعبرت آموز و درجهت آشنایی با بعضی سنتهای نامنزه وغیر اخلاقی مکانها و قصبات دورافتاده مانند ملانزی نا آشنا با فرهنگ و تمدن است که نویسنده به آ ن دیار سفر کرده و ازنزدیک با زندگانی و روابط قبیله ای به ویژه شیوه ی روابط جنسی آنان در سنین مختلف آشنا شده و به لحاظ روانشناختی و انسانشناختی آنها را به ذقت مورد مطالعه قراداده و سرانجام به ضرورت فرونشانی میل جنسی در جوامع نامتمدن پی برده است. کتابی است مناسب برای مطالعه علاقمندان بازشناسی انواع جوامع و مجققین و بخصوص روانشنلسان ودانشجویان گرامی ابن رشته ها است.
کتابناک عزیز دست مریزاد
این کتاب مالینوفسکی ازامهات کتب انسانشناختیست..دستتون دردنکنه..
میل جنسی و فرونشانی آن در جوامع نامتمدن
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک