رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
نقد و بررسی فلسفه کانت
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 33 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 33 رای
تعداد صفحات : 321

نقدی بر فلسفه کانت
در تئوری شناخت و ما بعد الطبیعه
با نگاهی به کتاب های سنجش خرد ناب، تمهیدات، مابعد الطبیعه اخلاق، فلسفه حقوق و قوه ی حکم


کتاب «نقد و بررسی فلسفه کانت در تئوری و شناخت» به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا علوی سرشکی از سوی انتشارت انصار المهدی علیه السلام منتشر شده است.
این کتاب از چهار بخش: ‌«شناخت متعالیه در قوه حس نزد کانت» و «شناخت متعالیه در تصدیقات و فاهمه»، «شناخت متعالیه در استدلالهای عقلی مابعد الطبیعه» تشکیل شده است.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می­خوانیم:
در مدت ده سال مطالعه روی ترجمه فلسفه کانت به فارسی و عربی در قسمت شناخت و مابعد الطبیعه از قبیل:‌‌ «نقد عقل محض»، «تمهیدات»، «فلسفه اخلاق»، «فلسفه حقوق»، «فلسفه فضیلت»، «مابعد الطبیعه»، «قوه حکم»، «صلح پایدار» کانت و غیره پرداخته و در کتابهای «فلسفه اخلاق»، « فلسفه حقوق» و «فلسفه سیاسی» که تألیف کردم متعرض نقد و بررسی دیدگاه کانت در آنها شدم.
اینجاب بعد از چاپ اول پی ده سال تحقیق و تعمق خاص به همه ترجمه­های سه گانه، شرح و نقد و مطالعه عمیق و گسترده و تألیف درباره فیلسوفانی که فلسفه کانت ناظر به آنها است، به طور جامع به فلسفه کانت مطلع شدم و به نقد و بررسی آن پرداخته و در مواردی هم به فهم تازه­ای رسیدم.

در بخش «کانت کیست؟» به معرفی و زندگی و تألیفات کانت پرداخته است و می نویسد:
ایمانوئل کانت آلمانی در سال 1724 در آلمان در شهر کونیگزبرگ از پدر مادری فقیر ولی پرهیزکار متولد شد. او پس از بزرگ شدن و گذارندن دوران مدرسه، به دانشگاه الهیات رفت؛ تا الهیات را یاد بگیرد و کشیش بشود اما بعد از چندی منصرف شد و در دانشکده ریاضیات و فلسفه تحت آموزش یکی از استادان پیرو «ولف» قرار گرفت.
او در سال 1763 رساله­ای به نام «یگانه مبنای اثبات وجود خدا» نوشت و در آن این براهین را نقد کرد: ‌«برهان وجودی، که مقصود او همان برهان آنسلم است»، «برهان طبیعی» و «برهان نظم و غایت»
اگرچه کانت «برهان نظم و غایت» را نقد نمود ولی همیشه این برهان توجه کانت را به خود جلب و آن را مهم می‌دانست. کانت در سال 1764 کتاب «علم کلام نظری» و «علم اخلاق» را نوشت. کانت در سال 1766 کتاب «رؤیاهای یک پیشگو» را تألیف کرد، که بوسیله خوابهای مابعد الطبیعه تعبیر می­شود و این تألیف خالی از طنز و نقد نبود.وی بالاخره پس از سالها مطالعه یعنی در سال 1781 میلاد در باره «فلسفه شناخت و مابعد الطبیعه» کتاب «سنجش خرد ناب» (نقد عقل محض) را نوشت و برای تخلیص و تکمیل آن کتاب، دو سال بعد کتاب «تمهیدات» را نوشت .
کانت در سال 1804 از دنیا رفت.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/06/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نقد و بررسی فلسفه کانت

تعداد دیدگاه‌ها:
3
پس چرا نمیشه دانلود کرد،تو سایت خود استااااد:Dمیشه دانلود کرد که:-(
در عصر روشنگری در اروپا گرایش های های فلسفی به دو بخش فیلسوفان تجربه گرا و فلاسفه عقل گرا که درک جهان را از روی عقل و منطق برتر از تجربه می دانستند تقسیم شده بودو کار بزرگ کانت تلفیق این دو مکتب بود که هم برای عقل و هم برای تجربه تاکید نمود و بعد ها کسانی چون پوپر با نقد تجربه گرائی محض که در پوزیتیویسم منطقی تجلی یافته بود بر اندیشه های کانت مهر تاییدی زدند.
تفکرات فلسفی کانت
تفکرات فلسفی کانت از چندین چشمه آب می خورد
از قبیل: ایده آلیسم برکلی
ماتریالیسم هیوم
ناسیونالیسم ولتر
افکار روسو و نظریات لایب نیتس
برکلی ماده را رد کرده بود و هیوم ذهن را
ولتر گفته بود:افکار انتزاعی را به دست فراموشی بسپار وبه عقل روی آور
روسو فریاد زده بود: عقل را فراموش کن و به احساسات تکیه نما
فلسفه کانت معجونی از همه افکار و نظرات است.
طوری که "پاول ره"مبالغه نمی کند که می گوید: اگر آثار کانت را بخوانید خیال می کنید در یک بازار مکاره ایی هستید که در آن هر چه بخواهید می توانید بدست آورید.
هم جبر است هم اختیار هم ایده آلیسم و هم نفی آن هم الحاد و هم خداپرستی
کانت مانند تردستان در برابر حیرت تماشاچیان،از کلاه تکلیف مفاهیم، خدا و اختیار و بقای روح را بیرون می آورد
خود کانت به تناقض گویی های خود پی برد و برای اینکه ضد و نقیض خود را باپلی بهم وصل کند-
کتاب نقادی نیروی داوری را نوشت.
نقد و بررسی فلسفه کانت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک