رسته‌ها
وضعیت حق تکثیر و مالکیت حقوقی این کتاب مشخص نیست؛ بنابراین امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر در این باره اطلاعاتی دارید، با ما تماس بگیرید. همچنین در صورتی که شما نسبت به این اثر محق هستید، می‌توانید اجازه انتشار تمام یا بخشی از نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید، یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «فروش کتاب الکترونیکی» را در بخش راهنما مطالعه کنید.
پنج گلوله برای شاه
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 19 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 19 رای
گفت و شنود محمود تربتی سنجابی با عبدالله ارگانی

در دی ۱۳۲۷ شایعاتی به وزارت امور خارجه آمریکا رسید که شاه به دنبال فرصتی برای اصلاح قانون اساسی مشروطه و بالابردن قدرت خود در مقابل مجلس است. تنها یک‌ماه بعد در ۱۵ بهمن با ترور نافرجام شاه در دانشگاه تهران؛ این فرصت به دست وی افتاد. فقط یکی از گلوله‌های ضارب، ناصر فخرآرایی، به شاه برخورد کرد؛ ولی باعث آسیب جدی شاه نشد. چند لحظه بعد، ضارب بدون بازجویی در همان محل ترور کشته شد و انگیزه‌های او از این کار در پرده‌ای از ابهام باقی‌ماند. بعدها گفته شد که وی عضو یک گروه کمونیستی-اسلامی بوده‌است. شاه با همین بهانه، نه‌تنها همه مخالفین مذهبی و چپ‌گرای خود را سرکوب کرد، بلکه حتی به شکلی غیررسمی انگشت اتهام را به سوی انگلستان نیز نشانه گرفت. این در شرایطی بود که از سوی انگلستان تحت فشار قرارداشت تا قرارداد نفتی جدیدی با آنان امضاء کند. به گفته یرواند آبراهامیان شاه به بهانهٔ این ترور، یک «کودتای سلطنتی» به راه انداخت. این ترور «موهبتی در لباس مبدل برای شاه» بود.
سپس در شرایطی که حکومت نظامی اعلام شده بود، انتخابات مجلس مؤسسان برگزار شد. این مجلس علاوه‌بر افزایش اختیارات شاه، تشکیل مجلس سنایی را تصویب کرد که نیمی از سناتورهای آن از سوی شاه منصوب می‌شدند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
tahqiq
tahqiq
1398/09/23

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی پنج گلوله برای شاه

تعداد دیدگاه‌ها:
3
برخی از رویدادها از یک منظر نقطه عطف و از منظری دیگر نقطه جهش به دیده می آیند . به عنوان نمونه ، در گستره سیاسی ، تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی ، از این نظر که فردی بدون پشتوانه ایل و عشیره و به اتکای نیروی نظامی دارای سلاح گرم ، در رأس نظام سیاسی قرار گرفت ، یک نقطه عطف در تاریخ سیاسی ایران است ؛ اما از این نظر که دربار کوچک ( بدون ریشه ها و شاخه های خاندانی گسترده ) سنت پادشاهی در ایران را استمرار بخشید ، جهشی در انقراض این سیستم دیرینه و ناکارآمد بود . کوشش برای کشتن شاه در دی 1327 نیز رخدادی است که جهشی در روند انسداد سیاسی و زوال « مشروعیت سیاسی » مشروطه طلبان به شمار تواند آمد ، زیرا با تغییر قانون اساسی و تسلط دربار بر قوه واضع و ناظر اجرای قوانین ، سیستم در زمانه رویش اقتصادی و اجتماعی پس از جنگ دوم جهانی ، راه انعکاس تغییرات اجتماعی در ساختار مدیریت جامعه را محدود کرد و بست ؛ و هر په بیشتر ، همه چیز را به « منویات ملوکانه » و « فرمایشات ذات اقدس » موکول کرد . در نتیجه با بیماری و اُفت یک تن ( که تمام نظام « پاد » و حافظ او بود ) ، کل نظام فروریخت . قوام السلطنه که از پاریس به این اقدام اعتراض کرده بود ، چند سال بعد ( ابتدای 1331 ) در برابر آخرین مقاومت مشروطه خواهان در برابر انسداد سیاسی ، در کنار دربار قرار گرفت ؛ وفاداران به مشروطه کنار گذاشته شدند و با بسته شدن در اصلاح ، راه انقلاب باز شد .
رخنه کمونیست و جاه طلبی عده ای از حوزه و خوشی بیش از حد عده ای ناسپاس و کم سوادی و عقده ای های که در اصلاحات ارضی از شاه عقده داشتند باعث شورش شد نه انقلاب . انقلاب يعني اصلاح ساختار دگرگوني به سمت بهتر شدند نه به سمت بدتر شدن گذشته
[quote='pbhooman']اولین اقدام در جهت مهیا ساختن سقوط و انقلاب ۵۷ که بنام اصلاح قانون مشروطه صورت گرفت.[/quote]
اولین اقدام در جهت مهیا ساختن سقوط و انقلاب ۵۷ که بنام اصلاح قانون مشروطه صورت گرفت.
پنج گلوله برای شاه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک