رسته‌ها
چرند و پرند
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 48 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 48 رای
✔ چرند و پرند مجموعه نوشته‌ های طنز اجتماعی با ماهیت سیاسی علی‌اکبر دهخدا است که بیشتر آنها در قالب داستان‌کوتاه، اعلامیه، تلگراف، گزارش خبری در روزنامه صوراسرافیل با نام های مستعار دخو، غلام گدا، آزادخان، خرمگس و... به چاپ می رسیده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:
بعد از چند سال مسافرت هندوستان و دیدن ابدال و اوتاد و مهارت در کیمیا و لیمیا و سیمیا، الحمدلله به تجربه بزرگی نائل شدم و آن دوای ترک تریاک است. اگر این دوا را در هر یک از ممالک خارجی کسی کشف می کرد، ناچار صاحب امتیاز میشد، انعامات می گرفت. در همه روزنامه ها نامش به بزرگی درج میشد اما چه کنم که در ایران قدردان نیست. عادت طبیعت ثانویست. همین که کسی به کاری عادت کرد دیگر به این آسانیها نمی تواند ترک کند. علاج منحصر به این است که به ترتیب مخصوصی به مروز زمان کم کند تا وقتی که به کلی از سرش بیفتد.
حالا من به تمام برادران مسلمان غیور تریاکی خود اعلان می کنم که ترک تریاک ممکن است به اینکه اولا در که امر ترک جازم و مصمم باشند، ثانیا مثلا یکنفر که روزی دو مثقال تریاک می خورد، روزی یک گندم از تریاک کم کرده دو گندم مورفین به جای آن زیاد کند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
142
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1398/09/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی چرند و پرند

تعداد دیدگاه‌ها:
2
واضح است که دهخدا در این کتاب در قالب آدمی ساده لوح و شاید هم ابله رفته است تا به زبان طنز حرف خودش را به راحتی بتواند بزند. مثل بهلول که اسم خود را دیوانه گذشته بود اما بسیار هم عاقل بود.

این را هیچ کس نمیتواند انکار کند که ما ملت ایران در میان بیست کُرور جمعیت، پنج کرور و سیصد و پنجاه و هفت هزار نفر وزیر، امیر، سپه سالار، سردار، امیر نویان، امیرتومان، سرهنگ، سرتیپ، سلطان، یاور، میرپنجه، سفیرکبیر، شارژدافر، کُنسیه، یوزباشی، ده باشی، و پنجه باشی داریم. و گذشته از این ها باز ما ملت ایران در میان بیست کرور جمعیت(خدا برکت بدهد) شش کرور و چهارصد و پنجاه و دوهزار و ششصد و چهل و دونفر آیت الله، حجه الاسلام، مجتهد، مجاز، امام جمعه، شیخ الاسلام، سید، سند، شیخ، ملا، آخوند، قطب، مرشد، خلیفه، پیر دلیل و پیشنماز داریم. علاوه بر اینها باز ما در میان بیست کرور جمعیت، چهارکرور شاهزاده، آقازاده، ارباب، خان، ایلخانی، ایل بیگی و اُبه باشی داریم. زیاده بر اینها اگر خدا بگذارد این آخری ها هم قریب دو سه هزار نفر وکیل مجلس، وکیل انجمن، وکیل بلدیه، منشی و دفتردار و غیره داریم...یک مقصود بیشتر ندارند. میگویند شما کار کنید، زحمت بکشید، آفتاب و سرما بخورید، لخت و عور بگردید، گرسنه و تشنه زندگی کنید بدهید ما بخوریم و شما را حفظ و حراست کنیم.
چرند و پرند، علی اکبر دهخدا، به کوشش درودیان، چاپ دوم بهار ۹۵، صص۲۳۸-۲۳۸ و ص۱۳۱
چرند و پرند
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک