رسته‌ها
ترجمه فارسی رساله وجودیه
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 191 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 191 رای
.
این رساله در وحدت وجود و ابطال قول اکثر عرفا به فناء در ذات خداوند و فنای فناء.

در این رساله می خوانیم:
بسیاری از عارفین معرفت الهی را به فنای وجود اضافه کردند و فنای فناء. این غلطی محض و سهوی واضح است. چون که معرفت الهی محتاج به فنا در وجود نیست و نه فنا در فنای او. علّت این است که برای اشیاء وجودی نیست پس فنایی نیست. چون‌که فنا پس از اثبات وجود است. پس چون خودت را بدون وجود و بدون فنا شناختی پس الله تعالی را شناختی وگرنه نشناختی. و اضافه معرفت خدای متعال به سوی فنای وجودی و به سوی فنای فنای او، مثبت شرک است. همانا تو هنگامی که معرفت الهی را به سوی فنای وجود و فنای فناء اضافه کردی، وجود را برای غیر خدا و نقیض او اثبات کردی و این شرکی واضح است. پس نبی صلی الله علیه و آله گفت: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» و نگفت: کسی که نفس خود را فانی کند پروردگارش را می‌شناسد. پس اثبات، غیر مناقض با فنای اوست و آنچه ثبوتش جایز نیست، فنایش جایز نیست.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
10
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
omidakbari
omidakbari
1389/02/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ترجمه فارسی رساله وجودیه

تعداد دیدگاه‌ها:
5
کتاب به خوبی توانسته مفهوم فنا و بی ربط بودن آن به حلول و اتحاد را توضیح دهد
مقام و تراز ابن عربی در قلمرو عرفان اسلامی چندان رفیع است که وی را شیخ اکبر لقب داده اند. عمق و غنای اندیشه های این عارف واصل و سالک سلک حق بر دانش دوستان و معنا خواهان پوشیده نیست. از این رو در دسترس قرار دادن منبع مستقیم آرای وی، کاری به غایت ارزشمند و ستودنی است.

هر زمان می دود در خيالم
نقشی از بستری خالی و سرد
نقش دستی كه كاويده نوميد
پيكری را در آن با غم و درد
محیی الدین ابن عربی عارفی است که می توان وی را پایه گذار عرفان نظری دانست لذا علاقمندان به عرفان لازم است به آثار وی رجوع کنند
ترجمه فارسی رساله وجودیه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک