رسته‌ها
حکمت سعدی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 23 رای
نویسنده:
درباره:
سعدی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 23 رای
این کتاب در نقد و پاسخ به کتاب "در قلمرو سعدی" علی دشتی نوشته شده است.

از پیشگفتار کتاب:
گفتگوهای اخلاقی و به طور کلی علم اخلاق یا دانش، بررسی چگونگی همبستگی های میان فرد با افراد دیگر و با همه جامعه از دیدگاه نیک و بد، در میان مبحث های گوناگون فلسفه جای ویژه ای دارد. اخلاق از آنجا که عموما نگهدارنده آداب و رسوم و احساسات و قواعدی است که در زمینه همبستگی های میان افراد بر پایه سودهای مادی و موقعیت اجتماعی شان پدید آمده، یکی از اهرم های بسیار موثر جامعه می باشد. این جنبه استاتیک و ایستادن و دگرگونی نپذیرنده اخلاق، به ویژه در دورانی که یک چرخش (تحول) بنیادی اجتماع در کار است، چون ابزاری محافظه کارانه، مورد بهره برداری بداندیشان و دشمنان خلق قرار می گیرد.
البته اخلاق به مثابه شکلی از شعور و آگاهی اجتماعی مانند هر پدیده اجتماعی دیگر، دارای جنبه متضاد و مخالفی نیز هست: جنبه دینامیک یا جنبان و دگرنده (متغیر). ولی دگرشهای این جنبه متغیر که بنا به قوانین دیالکتیک انجام می گیرد، در شرایط عادی عموما دگرشهایی هست چندی (کمی)، کم کمَک و نامحسوس. تنها در مورد چرخش های تند اجتماعی است که دگرشهای اصول اخلاقی به صورت چونی (کیفی) و جهشی انجام یافته و اغلب آداب و و قوانین نوینی که زمینه اش مدتها پیش کم کم در جامعه فراهم آمده، جای رسم ها و آئین های کهنه را می گیرد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
262
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/09/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حکمت سعدی

تعداد دیدگاه‌ها:
2
به دوستان بزرگوار خواندن این کتهب رو پیشنهاد میکنم
گمان میکنم نویسنده راستین این کتاب که خود را "کیخسرو هخامنشی " نامیده براستی همان "احسان طبری " بوده باشد ، چون از خواندن این کتاب بر می آید که نگارنده در چهارچوب اندیشه مارکسیستی به پژوهش و بررسی پرداخته است و به زبانهای روسی و فرانسه و انگلیسی و..پهلوی چیره بوده است و اصل کتاب را به روسی نوشته بوده و خودش همانرا به پارسی برگرداننده است ، جالب اینکه در سراسر کتاب ، این نگارنده به واژه سازی نیز پرداخته و گاه گاهی، برابر های زیبایی بجای واژگان عربی آورده است همچون "راستآمد " بجای مصداق ، "برابرنهاد " بجای مقایسه ،"دهش " بجای انفاق و "یگانگی هستی " بجای وحدت وجود و "دردارنده" بجای شامل و دیگر همچنین .
PDF
6 مگابایت
حکمت سعدی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک