رسته‌ها

ناگفته های سال 57 به روایت اسناد ویکی لیکس - تاریخ ایران 6

ناگفته های سال 57 به روایت اسناد ویکی لیکس - تاریخ ایران 6
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 40 رای
مترجم:
شیدا قماشچی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 40 رای
این کتاب شامل گزارش هایی از سفیر امریکا سولیوان و کاردار امریکا ناس در آستانه انقلاب 1357 می باشد که جدیدا از سوی سایت ویکی لیکس منتشر شده است :

متن فارسی اسناد ویکی لیکس

نقشه اپوزیسیون برای عزل شاه ( طرحی که میناچی به سفیر انگلیس داد )
آتش سوزی سینما رکس با اجازۀ حکومت بود ( اطلاعاتی که منبع آگاه در اپوزیسیون داد )
شایعاتی درباره شاه : از بیماری سرطان تا ترور در شمال ( طوفانیان درباره ملاقات با شاه چه گفت؟ )
ارتش از دولت برای مقابله با تظاهرات ناراضی است ( گزارش سفیر آمریکا از کشتار 17 شهریور )
پیشنهاد نهضت آزادی برای آیندۀ شاه ( راه حلی که اپوزیسیون به آمریکایی ها داد )
مردم به زودی جذب آیتالله خمینی خواهند شد ( پیش بینی سفیر آمریکا دربارۀ نظام پهلوی )

متن انگلیسی اسناد ویکی لیکس

OPPOSITION'S PLAN FOR SHAH'S ABDICATION
ABADAN THEATER DISASTER ROUNDUP
RUMORS RE HEALTH OF SHAH
IMPOSITION OF MARTIAL LAW FOLLOWS DAY-LONG DEFIANCE OF GOVERNMENT
OPPOSITION ON THE MOVE: DEAL IN THE WIND
IRAN AND THE SHAH: A ROCKY ROAD AHEAD
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
83
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
amirghorbani
amirghorbani
1395/11/15
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ناگفته های سال 57 به روایت اسناد ویکی لیکس - تاریخ ایران 6

تعداد دیدگاه‌ها:
10
« دوست عزیز 13440410; به قول خودتان وضع کنونی ما اگر هم بزرگنمایی باشد، باز به استناد جمله ی شما از سوی طیف گسترده ای از ایرانیان مطرح شده است!!! »
« بزرگنمایی » در جمله من ، صفت « وضع کنونی » نیست ، صفت جمله پیش از ( ) است : « وضع کنونی ما برآیند انقلاب است » . از این رو پس از جمله ، پرانتز باز کرده ام و نقطه را بعد از آن گذاشته ام . به هر رو ، حتا اگر اکثریت منهای یک مردم وضع کنونی را برآیند یک واقعه سیاسی معین بدانند ، گواه درستی آن نیست زیرا ساختار و رخداد سیاسی خود تابع عواملی بنیادی تر اقلیمی و اقتصادی و زیستی است . افزون بر این ساخت و کار نظام سیاسی در ایران در متن کشاکش و بده ـ بستان ساختارهای نیرومندتر بیرونی ( بریتانیا و روسیه تزاری در صد و چند سال پیش ؛ شوروی و ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم ؛ و آمریکا و اتحادیه اروپا و چین و روسیه و هند در وضع کنونی جهان ) عمل می کند و فعال مایشاء نیست . این عوامل بنیادی و پایدار را ندیدن و تعلیل سیاسی را به روان شناسی عمومی و رایج تقلیل دادن ـ که به گمانم خرافه های سیاسی فراگیرند ـ ، چندان سست است که به سادگی خنثا و به ضد خودش تبدیل می شود .
دوست عزیز 13440410; به قول خودتان وضع کنونی ما اگر هم بزرگنمایی باشد، باز به استناد جمله ی شما از سوی طیف گسترده ای از ایرانیان مطرح شده است!!!
دیگه این اظهر من الشمس که عامل خارجی بیشترین تاثیر رو در انقلاب 57 داشته همونجور که اون موقع سرنوشت ایران در دست قدرت دیگری بود الانم به همون منوالِ؛ ساده لوحی که فکر کنیم الان ما کشور مستقل هستیم ولی حداقل شاه مردمش رو خیلی بیشتر دوست داشت البته اگه به روشنفکران گرامی برنخوره.
« اگر بهمن پنجاه و هفت به جای انقلاب، بمب اتم میخورد به ایران الان دیگه اثراتش از بین رفته بود و ما به زندگی عادی برگشته بودیم . » اگر وضع کنونی ما برآیند انقلاب است ( بزرگنمایی مرسوم در طیفی گسترده از ایرانیان ) ، آن انقلاب هم برآیند حداقل 25 سال آخر سلطنت پهلوی بود . به این ترتیب تیر ترویج سطحی نگری به سمت مروجان برمی گردد ، شاید پند گیرند !
[quote='poursafayee']چینش مطالب این مجموعه هدفمند بوده است. مثلا در مورد سینمارکس آبادان، از قول اپوزیسیون مسلح می گوید که کار حکومت است ولی آنچه در گزارش آمده فقط قسمتی از گزارش است. اکنون ماجرای آتش کشیدن سینمارکس دیگر برای محققان آشکار شده است. در تاریخ انقلاب، حوادثی اینگونه در برخی شهرها توسط انقلابیون اتفاق می افتاد و در خاطرات مبارزان انقلابی نیز آمده. مانند آتش کشاندن و یا منفجرکردن کاباره ها سینماها کلوپ ها و ...و ترورها.
هیچ گاه افکار عمومی مردم بخصوص مردم شریف آبادان قانع نشد که این جنایت کار رژیم گذشته است. و در طول این 38 سال از روشنگری و پرداختن به این حادثه در صدا و سیما و مطبوعات جلوگیری شده است. حداقل می توانستند ویرانه سینمارکس را به عنوان یادبود کشته شدگان و بخشی از تاریخ ایران نگاه دارند ولی ترجیح داده شد که مردم آن را فراموش کنند. [/quote]
کاملا منطقی و درسته.8-)
اگر بهمن پنجاه و هفت به جای انقلاب، بمب اتم میخورد به ایران الان دیگه اثراتش از بین رفته بود و ما به زندگی عادی برگشته بودیم. (?)
[quote='poursafayee']چینش مطالب این مجموعه هدفمند بوده است. مثلا در مورد سینمارکس آبادان، از قول اپوزیسیون مسلح می گوید که کار حکومت است ولی آنچه در گزارش آمده فقط قسمتی از گزارش است. اکنون ماجرای آتش کشیدن سینمارکس دیگر برای محققان آشکار شده است. در تاریخ انقلاب، حوادثی اینگونه در برخی شهرها توسط انقلابیون اتفاق می افتاد و در خاطرات مبارزان انقلابی نیز آمده. مانند آتش کشاندن و یا منفجرکردن کاباره ها سینماها کلوپ ها و ...و ترورها.
هیچ گاه افکار عمومی مردم بخصوص مردم شریف آبادان قانع نشد که این جنایت کار رژیم گذشته است. و در طول این 38 سال از روشنگری و پرداختن به این حادثه در صدا و سیما و مطبوعات جلوگیری شده است. حداقل می توانستند ویرانه سینمارکس را به عنوان یادبود کشته شدگان و بخشی از تاریخ ایران نگاه دارند ولی ترجیح داده شد که مردم آن را فراموش کنند.[/quote]
وجهه حکومت خرابتر از آن بود که بخواهد با چنین کاری آتش خشم مردم را شعله ورتر سازد. در عوض همین عامل نقطه ضعف مناسبی برای انقلابیون بود تا بتوانند با به آتش کشیدن مردم بیگناه جایگاه خود را قوت ببخشند. اوف بر کسانیکه با خون مردم درخت جاه طلبی خود را آبیاری کردند
یک مطلب تازه در این کتاب! پیدا نخواهید کرد.
چینش مطالب این مجموعه هدفمند بوده است. مثلا در مورد سینمارکس آبادان، از قول اپوزیسیون مسلح می گوید که کار حکومت است ولی آنچه در گزارش آمده فقط قسمتی از گزارش است. اکنون ماجرای آتش کشیدن سینمارکس دیگر برای محققان آشکار شده است. در تاریخ انقلاب، حوادثی اینگونه در برخی شهرها توسط انقلابیون اتفاق می افتاد و در خاطرات مبارزان انقلابی نیز آمده. مانند آتش کشاندن و یا منفجرکردن کاباره ها سینماها کلوپ ها و ...و ترورها.
هیچ گاه افکار عمومی مردم بخصوص مردم شریف آبادان قانع نشد که این جنایت کار رژیم گذشته است. و در طول این 38 سال از روشنگری و پرداختن به این حادثه در صدا و سیما و مطبوعات جلوگیری شده است. حداقل می توانستند ویرانه سینمارکس را به عنوان یادبود کشته شدگان و بخشی از تاریخ ایران نگاه دارند ولی ترجیح داده شد که مردم آن را فراموش کنند.
سپاس از شما امیر عزیز بابت معرفی این اسناد و مدارک ولی ای کاش تصویر دیگری برای جلد کتاب انتخاب می نمودید.
ناگفته های سال 57 به روایت اسناد ویکی لیکس - تاریخ ایران 6
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک