رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
نظریه بیگانگی مارکس
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 39 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 39 رای
مترجم: ح‍س‍ن‌ ش‍م‍س‌آوری‌، ک‍اظم‌ ف‍ی‍روزم‍ن‍د

مفهوم 'بیگانگی یا از خود بیگانگی 'انسان در وجوه متفاوت آن, بیگانگی از خود, بیگانگی از طبیعت و بیگانگی از انسان‌ها ;از مفاهیم کانونی نظریات کارل مارکس, ( 1818ـ 1883م) فیلسوف اقتصاددان و جامعه‌شناس آلمانی است, که البته در اندیشه سیاسی و فلسفی پیش از او نیز سابقه شایان توجهی داشته است .بدنه اصلی دیدگاه‌های مارکس در این مورد در 'دست نوشته‌های اقتصادی و فلسفی '1844آمده است و کتاب حاضر با تاکید بر آن اثر, البته در چارچوب کلیت آثار مارکس, به بررسی و تحلیل و معرفی این دیدگاه‌ها پرداخته است . کتاب حاضر سه بخش اصلی سامان یافته است .بخش نخست به بررسی خاستگاه تاریخی و ساختار نظری این مفهوم و تحولات معنایی آن و نظرات فیلسوفان دیگر درباره آن می‌پردازد و در بخش دوم وجوه اقتصادی, سیاسی, بود شناختی, اخلاقی, و زیبا شناختی بیگانگی بررسی می‌شود .بخش سوم به دلالت‌های معاصر نظریه بیگانگی مارکس در اندیشه‌های جامعه‌شناسان اختصاص یافته است .
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
bekhrada
bekhrada
1393/12/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نظریه بیگانگی مارکس

تعداد دیدگاه‌ها:
2
نظریه ی از "خود بیگانگی‏"‏ مارکس از نظریات مهم و برجسته ی او در علوم اجتماعی است .
مارکس معتقد بود که وجه تمایز انسان از دیگر حیوانات ، توانایی در شکل دادن به جهان خود از طریق فعالیت های خلاقانه است .
بنظر او این تنها انسان است که میتواند میل به آفرینش و خلاقیت در جهان اجتماعی داشته باشد و آنچه را که میخواهد تحقق بخشد .
از نظر مارکس "کار‏"‏ میتواند جلوه ای از خرد انسان و قابلیت "آفرینش‏"‏ او باشد به شرط آنکه او را از خود [بیگانه‏]‏ نکند .
مارکس می گوید : اگر کار با هدف بقا باشد و یا از نظر اجتماعی به گونه ای سازمان یابد که ارزش خود را از دست بدهد و تباه کننده باشد باعث از [خودبیگانگی‏]‏ انسان ها از خود میشود !
مارکس معتقد است که از خودبیگانگی در نظام سرمایه داری به اوج خود رسیده است زیرا کارگران به ماشین ها گره زده شده اند و این باعث بیهودگی آنان شده است زیرا بخشی از ساختار [ماشینیسم‏]‏ شده اند که نتیجه ی کارشان به کارفرما و سرمایه دار بر می گردد .
از نظر او خلاقیت انسانی به کالایی تبدیل شده که به کارفرما و صاحبان [ابزار تولید‏]‏ عرضه شده و سپس فروخته می شود .
بنابراین آنها هرچه بیشتر کار کنند و بیشتر خلاقیت داشته باشند به همان تناسب بیشتر [استثمار‏]‏ می شوند . 
با این ترجمه های بد مارکس در بین نسل جوان شانسی ندارد.
و این خیلی حیف است که یکی از بزرگترین اندیشمندان تاریخ اینگونه برای ایرانی ها نا آشنا باقی می ماند.
نظریه بیگانگی مارکس
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک