رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

ب‍اده‍ا خ‍ب‍ر از ت‍غ‍ی‍ی‍ر ف‍ص‍ل‌ م‍ی‌ده‍ن‍د

ب‍اده‍ا خ‍ب‍ر از ت‍غ‍ی‍ی‍ر ف‍ص‍ل‌ م‍ی‌ده‍ن‍د
امتیاز دهید
5 / 5
با 2 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 5
با 2 رای
«باد‎ها خبر از تغییر فصل می‎دهند» در سال 1363 منتشر شد، درست در دوره‎ای که با پیروزی انقلاب اسلامی و کنار رفتن اختناق حاکم بر فضای سیاسی اجتماعی، نویسندگان و هنرمندان این فرصت را پیدا کردند که به‎سراغ مضامینی بروند که پیش از آن یا امکان پرداختن به آن‎ها را نداشتند و یا اگر هم بدان می‎پرداختند، به شکلی بسیار پنهانی و پیچیده در لایه‎‎هایی از ایما و اشاره بود و بنابراین به همان نسبت که متولیان دستگاه سانسور رژیم پهلوی سر از آن در نمی‎آوردند، خواننده نیز چیز دندان‎گیری از این آثار دستگیرش نمی‎شد.
راساس این طرح در «بادها...» پس از تصادف و از کار افتادگی آقا علاء، پسرش حمید به‎عنوان نان‎آور خانه مجبور به ر‎ها کردن درس و مدرسه شده و شغل پدر (قصابی) را در بازارچه دنبال می‎کند، این تغییر شرایط بستری فراهم می‎آورد تا حمید از منظری دیگر به محله، بازارچه و آدم‎هایش نگریسته و پی به مناسبات جاری در آن ببرد، از دشواری‎‎های زندگی و کار مردم محله گرفته تا شرایط بد مالی برخی از مشتریان، باج‎گیری از کسبه، همراهی مأموران با باج‎گیران و... این آگاهی بستری‎ست برای درک و احساس بی‎عدالتی‎‎های سیاسی و اجتماعی. حمید خود نیز قربانی بی‎عدالتی‎ست، شکایت از راننده‎ای پدرش را زیر گرفته به‎جایی نمی‎برد، چراکه او کاندیدای نمایندگی‎ست و دارای ثروت و قدرت، آن‎ها مشخصات ماشین و راننده آن را در اختیار دارند، اما دست‎شان از همه‎جا کوتاه است و مأموران کلانتری علنا به آن‎ها می‎گویند که به نفع‎شان است که از شکایت خود صرف‎نظر کنند. قرار گرفتن در چنین شرایطی‎ست که او را مستعد همراهی با مخالفان رژیم برای مبارزه (در فصول بعد رمان) می‎سازد. تدارک دیدن چنین خط سیری آن‎هم به شکل تدریجی، از جمله امتیاز‎های رمان به حساب می‎آید که حکایت از ساختار منسجم و فکر شده پیرنگ «بادها...» دارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1393/07/24

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ب‍اده‍ا خ‍ب‍ر از ت‍غ‍ی‍ی‍ر ف‍ص‍ل‌ م‍ی‌ده‍ن‍د

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
ب‍اده‍ا خ‍ب‍ر از ت‍غ‍ی‍ی‍ر ف‍ص‍ل‌ م‍ی‌ده‍ن‍د
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک