رسته‌ها
تاریخ سیاسی ایران باستان
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 56 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 56 رای
.
این نوشتار کوششی است بر تحلیل رویدادها و سنجش بینشها، کنشها و نهاد های سیاسی در ادوار تاریخی ایران پیش از اسلام. شوربختانه تحلیلها و ارزیابی های کنونی در این زمینه اساسا با اهداف و انگیزه های سیاسی برتری جویانه و سلطه گرانه بعمل آمده اند. جدایی تاریخ سیاسی ایران باستان از آنچه باید تاریخ سازی سیاسی نامید، انگیزه نگارنده در نگارش کتاب حاضر بوده است. تاریخ نگاری با انگیزه های سیاسی سلطه گرانه، که از سده گذشته آغاز شده است، نه تنها مانع شناخت واقع بینانه و سنجش عادلانه فرمانروایان، نهادها و جنبشهای سیاسی در ایران باستان گشته است، که با ارزیابیهای وارونه و بت سازی از برخی شخصیتهای سیاسی ایندوره به بازیابی هویت تاریخی راستین مردم ایران نیز آسیبهای سنگینی وارد ساخته است، و از این راه سدی گشته است در برابر همبستگی ملی و رشد و پیشرفتهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این سرزمین. رویکرد علمی به تاریخ ایران باستان تنها راه گریز از تاریخ سازیهای سیاسی و بت سازیهای ویرانگر، و بازیابی هویت راستین تاریخی – فرهنگی مردم ایران است. این نوشتار در نخستین گام به بررسی ضرورتهای بازنگری انتقادی تاریخ سیاسی ایران باستان می پردازد. پس از آن دیدگاههای بنیادی و روشهای کاربردی در تاریخ نگاریهای کنونی نقد و بررسی می شوند. بدنبال این دو گفتمان، ادوار گوناگون تاریخ ایران به ترتیب از کهن ترین ادوار شناخته شده تا فروپاشی حکومت ساسانی و ورود اسلام به ایران بازخوانی می گردند. نهاد سیاست در کانون این پژوهش تاریخی است که دوری و نزدیکی آن در دوره های گوناگون با اخلاق، آزادی، حقوق، ارزشهای انسانی و عدالت اجتماعی مورد بررسی و سنجش و ارزیابی قرار گرفته است. دیگر نهادهای اجتماعی در ایران باستان همچون مذهب و اقتصاد و دادگستری و فرهنگ نیز در پیوند با سیاست، و نه جداگانه، بررسی گشته اند. شناخت و سنجش ماهیت و کارکرد نهاد سیاست و سامانه های مرتبط به آن در ایران و خاور میانه باستان پیش نیاز فهم و تحلیل بسیاری از پدیده ها، روندها و تحولات تاریخ ایران پس از اسلام نیز می باشد؛ و امروز نیز راهنمای نقد و ارزیابی اندیشه ها و کنشهای موجود سیاسی، و بازسازی انقلابی جامعه خواهد بود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
306
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
sss0100
sss0100
1392/10/18

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ سیاسی ایران باستان

تعداد دیدگاه‌ها:
8
[quote='کام بوجیه']این کتاب هیچ ارزشی ندارد،کتابی دروغ که هدفش بد جلوه دادن تاریخ پرشکوه قبل از اسلام است.[/quote]
مطمینم ک کتاب رو نخوندی و فقط با یک نگاه گذرا به فهرست چنین نظر سخیفی رو بیان کردید !
این کتاب هیچ ارزشی ندارد،کتابی دروغ که هدفش بد جلوه دادن تاریخ پرشکوه قبل از اسلام است.
در بازار آشفته کتب تاریخی مربوط به دوران باستان ، این کتاب جایگاه مناسبی را برای خود می تواند باز کند
[quote='mehrgan1356']این کتاب با واقعیتهای تاریخی مطابقت ندارد و بیشتر به رمان و داستان شبیه می باشد تا یک کتاب مستند براساس یافته های تاریخی بعضی از گفته های ایشان دارای هیچ گونه پیشینه تاریخی، یافته های باستانشناسی و یا مدرکی که نویسنده به آنها استناد کرده باشد نمی باشند. نویسنده دربرخی موارد به کتابها و نویسندگانی استناد نموده که نوشته های آنها نیز دست کمی از نوشته ایشان ندارد و در بسیاری موارد نیز داستان پردازی نموده است.
تاریخ باستانی ایران دارای پستی ها و بلندی های فراوانی بوده گاه دارای دستاوردها و گاه دارای اشتباهات بوده و باید بدون هیچ گونه انگیزه و پیشداوری بررسی و تحلیلگردد.[/quote]
به جا بود بجای کلی گویی به نقد محتویات کتاب بپردازید!
این کتاب با واقعیتهای تاریخی مطابقت ندارد و بیشتر به رمان و داستان شبیه می باشد تا یک کتاب مستند براساس یافته های تاریخی بعضی از گفته های ایشان دارای هیچ گونه پیشینه تاریخی، یافته های باستانشناسی و یا مدرکی که نویسنده به آنها استناد کرده باشد نمی باشند. نویسنده دربرخی موارد به کتابها و نویسندگانی استناد نموده که نوشته های آنها نیز دست کمی از نوشته ایشان ندارد و در بسیاری موارد نیز داستان پردازی نموده است.
تاریخ باستانی ایران دارای پستی ها و بلندی های فراوانی بوده گاه دارای دستاوردها و گاه دارای اشتباهات بوده و باید بدون هیچ گونه انگیزه و پیشداوری بررسی و تحلیلگردد.
بالاخره یک کتاب درست و حسابی تاریخی خوندیم
کتابی که بی طرفانه حقایقی زیادی درباره تاریخ ایران رو برملا میکنه که شاید برای خیلی از ایرانیها تازگی داشته باشه و همینطور غیر قابل درک
چون سالهاست حرفهایی درگوش ما میخواندند که برای درحکم وحی منزل بود و هیچکس به خاطرش خطورنمیکرد که این همه شاید دور ازواقعیت باشد
به همه کسانی که جنبه شنیدن حرف حق رو دارن پیشنهادمیکنم این کتاب رو بخونن درغیر اینصورت ازخیرش بگذرید
این کتاب رو خوندم. واقعا عالیه. پژوهشیست علمی منطقی و واقعی برپایه اسناد،مدارک و منابع دست اول تاریخی.
نویسنده بدون داشتن تعصب ملی نژادی قومی و مذهبی تاریخ ایران رو بررسی کرده
به همه علاقمندان به تاریخ ایران توصیه میکنم ک این کتاب ارزشمند را مطالعه کنند و با نگاهی باز و بدون پیش زمینه ذهنی و تعصب ملی و نژادی به قضاوت منصفانه بپردازند.
تاریخ سیاسی ایران باستان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک