رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
اندیشه سیاسی در اسلام معاصر
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 53 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 53 رای
کتاب شامل یک مقدمه و پنج فصل است. این کتاب به اندیشه های سیاسی مسلمانان در دنیای معاصر با نیم نگاهی به گذشته می پردازد. فصل اول کتاب با عنوان تشیع و تسنن: تعارض و توافق به بررسی تفاوتهای سیاسی بین دو مذهب عمده اسلام یعنی تشیع و تسنن اختصاص دارد. مؤلف نشان می دهد که رابطه بین این دو در عصر جدید، رفته رفته تحول یافته و لااقل در قلمرو آموزه های سیاسی از برخورد حاد به صورت مواجهه متعادل بین فرقه ای درآمده است. داستان الغای خلافت اسلامی بعد از جنگ جهانی اول و تشکیل جمهوری سکولار در ترکیه که واکنشهای متعددی در جهان اسلام از هند تا مصر ادامه داشت، در فصل دوم آمده است.

تلاش برخی از اندیشمندان اسلامی بعد از سقوط خلافت عثمانی جهت تجدید خلافت اسلامی، در نهایت به نتیجه ای نمی رسد. از طرف دیگر بسیاری از متفکران جهان اسلام که به تجدد گرایی اسلامی مشهورند اصولا با تجدید حکومتهای سنتی مخالف بوده و از تشکیل حکومت بر مبنای تحولات دنیای معاصر حمایت می کردند. عنوان فصل سوم اندیشه حکومت اسلامی است این فصل عمدتا به نظریه های حکومت اسلامی بعد از الغای خلافت در سال 1924 اختصاص دارد. اندیشه های متفکرانی چون محمد رشید رضا، نظریه پرداز سوری مقیم مصر که تاثیر مهمی بر جنبش اخوان المسلمین در مصر داشته مطرح می شود. رشید رضا عمدتا در پی احیای خلافت اسلامی با توجه به شرایط جدید کشورهای اسلامی است. در قسمت دیگر این فصل ذیل عنوان اصل گرایی Fundamentalism به بررسی جنبش اخوان المسلمین در مصر و همتایان آن در ایران یعنی فدائیان اسلام و جنبش جماعت اسلامی در پاکستان می پردازد. با مقایسه ای که بین این جنبشها صورت می گیرد و جود تشابه و تفارق آنها را مشخص می کند.
آنگونه که در صفحه ۱۵ کتاب آورده است، اندیشه اصلی این اثر را مرهون دوستی خود با استاد مرحوم آیت الله مطهری میداند. گویا عنایت در نیمه ی دهه ی پنجاه در جلسات بحث گروهی درباره فلسفه ی اسلامی در منزل مرحوم مطهری شرکت می کرده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1392/08/05

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اندیشه سیاسی در اسلام معاصر

تعداد دیدگاه‌ها:
3
شما واقعا خدمت بزرگی به فرهنگ ایران و کمک بزرگی به پژوهشگران می کنید. در این وانغسای گرانی نان شب که قشر فرهنگی جامعه به دلیل ضعف بنیه مالی توان و تمکن خرید کتاب را ندارد استفاده از فضای مجازی و دسترسی به منابع دیجیتال و به اشتراک گذاری کتب ارزشمند در سایت شما واقعا عالی است. خصوصا که زحمت کشیده خلاصه ای از زندگی مولف و آثارش را بیان می کنید در کنار لینک دانلود کتاب . من با خواندن حلاصه زندگی حمید عنایت فهمیدم چه اندیشمندان بزرگی داشته ایم و قدرشان را نمی دانستیم . ایشان موضوع بنیادگرایی اسلامی را بیش از دو دهه پیش بررسی کرده اند. Fundamentalism سایر آثارشان هم بسیار ارزشمند است.
به اشتراک گذاری منابع تاریخی اصبل که واقعا خدمت بزرگی است از سوی شما . ممنون ممنون ممنون
چرا کتابهای به درد بخورتون دانلود نمیشه؟ارزش سایتتونو میاره پایین.
جای تاسف داره دیگه هیچ کدوم از کتاب های ارزشمندتون قابل دانلود رایگان نیست
اندیشه سیاسی در اسلام معاصر
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک