رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
امتیاز دهید
5 / 4
با 17 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 17 رای
اگر از ما بپرسند معماری اسلامی چیست، چه پاسخ خواهیم داد؟
اول به سراغ حیات مرکزی رفته به یاد م یآوریم که ایده حیات مرکزی یک ایده صرفا اقلیمی بوده و هیچ ربطی به مذهب ندارد. در مرحله بعد به یاد فرم شمسه می افتیم ولی در منابع معماری اسلامی که از انگلیس آمده است «دانشگاه آکسفورد » هیچ ذکری از ارتباط این ایده با اسلام نشده است و اگر آن را به اسلام منسوب بدانیم، مطلبی غیر علمی و بدون منبع خواهد بود. حال به یاد فرمهای اسلیمی می افتیم؛ فرم اسلیمی نامی بسیار نزدیک به اسلام دارد «اسلام و اسلیم همانند فرم ابلیسک »Obelisk« که شباهت زیادی به نام ابلیس دارد و بزرگترین سمبول شطان پرستی است. » ولی این نام نیز جدیدا تغییر یافته و به عربسک تبدیل شده، ما هم که ایرانی هستیم و در اثر برخی القاعات جدیدا روحیه ضد عربی در ما تقویت شده و نم یتوانیم از این مطالب بیان کنیم.
اما قوس جناغی؛ در کتابهای معماری اسلامی به ما یاد داده اند که طاق و قوس بخاطر عدم وجود جنگل و چوب در ایران و وجود مقادیر متنابهی خاک رس بدون مقاومت کششی در ایران قبل از اسلام ظهور کرد و بعد از اسلام قوس بیز بخاطر ضعف عملکرد ساز های به قوس جناغی تبدیل شد. پس این فرم نیز اسلامی نبوده و فقط یک ایده ساز های داشته است. چیز دیگری نیز نم یدانیم چون در منابعی که از انگلیس آمده و مستشرقین سکولار برای ما از پیش تعیین نمود هاند، هیچ رد پایی از دین دیده نمی شود. ما هم که خود خارج از این هیولای اطلاعاتی قادر به حرف زدن و نفس کشیدن نیستیم. بنابر این می توان گفت اسلام هیچ تاثیری بر معماری ما نداشته است.
حال دوباره سوال اول را م یپرسیم: آیا اصولا معماری اسلامی وجود دارد؟ اگر قبول کنیم که ایران حکومت 2500 ساله شاهنشاهی داشته است، و الان در سال 1391 شمسی هستیم؛ یعنی قبول کرده ایم که 1400 سال از تمدن ما در تاریخ اسلامی و 1100 سال آن در تاریخ زرتشتی بوده است. از این 1100 سال نیز 700 - 800 سال در زمان پارتها و مادها و حکومتهای محلی بوده است و شاید کل حکومت هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان 400 سال نبوده است.....
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
mahooooooor
mahooooooor
1392/07/30

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی هفت پنجره به سوی معماری عرفانی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
درود دوست عزیز
هدف من از آپلود کتاب تنها در اختیار گذاشتن کتب مختلف معماری برای سلایق مختلف و تفکرات مختلف بود ....
هریک از دوستان باید بتوانند در راستای ایده و تفکراتشان کتاب مناسب را بیابند
در معماری هیچ گاه نباید به مسئله ای تک بعدی نگاه کرد من معتقدم در همه ی زمینه ها نگاه چند بعدی بهتر از نگاه تک بعدیست....
و البته نظر شما هم کاملا ارزشمند است اما حیف که اسلام دست مرا بسته و نمیتونم آخوند بشم;-);-);-);-);-);-);-);-)
:baaa::D:D:D:D:D:D:D
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک