رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
گلشن راز
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 29 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 29 رای
به اهتمام: کاظم دزفولیان

گلشن راز «متن و شرح» براساس قدیمترین و مهمترین شروح گلشن راز

موضوع کتاب گلشن راز پاسخ به پانزده سؤال منظوم است که امیر حسینی غوری هروی صوفی معروف قرن هشتم به وسیله ی یکی از شاگردان خود از استاد شیخ محمود شبستری ظاهرا شیخ بهاءالدین یعقوب تبریزی پرسیده است، و شیخ محمود به اشارت او فی المجلس هر بیتی را به بیتی جواب گفته، و بعد از آن به درخواست همان استاد، بیت هایی بر ابیات سابق افزوده تا منظومه ی گلشن راز پدید آمده است. شبستری خود در مقدمه گلشن راز، تاریخ وصول سؤالات امیر حسینی را که در حقیقت تاریخ آغاز سرایش منظومه ی گلشن راز نیز است، شوال سال 717 هـ ذکر کرده است، و چنانکه خود اقرار نموده، تا آن تاریخ شعری نسروده، و این نخستین بار بوده که زبان به شاعری گشوده و پیش از آن، آثارخود را به نثر نوشته، و به شعر نپرداخته است: گذشتــه هفت و ده با هفتصد سال زهجرت ناگهان در ماه شــوال رسولی با هزاران لطف و احسان رسیــد از خدمت اهل خراسان بزرگی کانــدر آنجا هست مشـهور به اقسام هنرچون چشمه ی نور همـه اهـل خراســان از کـه و مــه دراین عصر ازهمه گفتند او به جهان را سوز و، جان را نور اعنی امـــام سالــکــان سیــد حسینــی نـوشته نـــامه ای در بــاب معنــی فرستــاده بـــر اربــاب معنــی در آنجا مشـکلی چنــد از عبــارت ز مشـکلهای اربـــاب اشــارت بـه نظـم آورده و پـرسیده یک یک جـهانی معنـی انـدر لفظ انــدک رسول آن نامه را بر خواند نــــاگاه فتــاد احــوال آن حـالی در افواه یـکی کــاو بــود مــردی کــار دیده ز مــا صــد بار این معنی شنیده مــرا گفتــا جــوابـــی گــوی در دم کــــز آنــجا نفـع گیرند اهل عالم. .. پس از الحاح ایشان کردم آغــاز جــواب نـامـه در الفـاظ ایــــجاز بـــه یــک لــحظه میان جمع بسیـار بگفتم این سخن بی فکر و تکرار. .. همه دانند کاین شخص درهمه عمر نـــکرده هیـــچ قصــد گفتــن شعر.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
kalltun
kalltun
1392/06/07
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گلشن راز

تعداد دیدگاه‌ها:
4
به عرض می رساند:
شرحی هم از گلشن راز معروف به شرح لاهیجی موجود است که با رویکرد فلسفی نگاشته شده است.
دوستان علاقه مند به فلسفه می توانند از آن هم استفاده کنند.
شرح لاهیجی اسمش مفاتیح الاعجاز هست که در تاب بالا اونهم موجود هست.
معروف ترین شرحی که بر گلشن‌ راز شبستری نوشته شده‌است مفاتیح‌الاعجاز لاهیجی هست ولی در کتابی که دکتر دزفولیان جمع آوری و تصحیح کرده‌اند شروح دیگری را که آنها هم دارای مطالب بسیار مهم و قابل توجهی در آنها وجود دارد.
من کتاب را مطالعه کردم و مطالب مفیدی از آن دست آوردم.
بدون اغراق ظرفیت زبان فارسی برای بیان احساسات پاک بشری بیش از هر زبان دیگری است. به همین سبب در تمام ازمنه هر صاحب ذوق و احسا سی در خلق اثر ادبیش در گسترۀ وسیعی از ربع مسکون یعنی از تاجیکستان در شرق تا بالکان در غرب و از گرجستان در شمال تا سیلان در جنوب اعم از اینکه در دربار پادشاهان هند باشد یا در بار سلاطین عثمانی، این زبان را دستمایۀ خود قرار داده است. غنای زبان فارسی نیز وابسته به عرفان است. انگار عرفان و زبان فارسی دو همزادند که باهم متولد شده و باهم نضج یافته و شکوفا شده اند. عرفان، زبان خاصی دارد که مفردات و اصطلاحات آن در زبان فارسی ابداع گردیده است. تا کسی زبان عرفان را نداند استفاده از آثار گرانسنگ شعرای بزرگ همچون سعدی، حافظ ، مولوی و نظایر آنها میسر نیست. تبیین این زبان توسط عارف شهیر "شیخ محمود شبستری" با خلق اثر ماندگارش "گلشن راز" ممکن گردیده است به عبارتی دیگر هرکسی بخواهد از گلستان ادبیات فارسی مستفیض شده و گلی بچیند باید از باب گلشن راز به این باغ وارد شود....
سپاس ویژه ازkaltun گرامی....سرافراز باشیدوپاینده.....;-(;-(;-(;-(8-)8-)8-)8-)
گلشن راز
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک