رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
افسانه های تبای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 57 رای
نویسنده:
مترجم:
شاهرخ مسکوب
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 57 رای
✔️ افسانه های تبای مجموعه نمایشنامه‌ای است نوشته ادیب مشهور یونانی، سوفوکلس.
نمایشنامه‌هایی که در این کتاب قرار داده شده‌ است، از این قرارند: نمایشنامه‌های ادیپوس شهریار، ادیپوس در کلنوس، آنتیگنه، آنتیگنه و لذت تراژیک.

در یادداشت مختصری که در ابتدای کتاب، چنین آمده:
« نمایشنامه‌های ادیپوس شهریار، ادیپوس در کلنوس و آنتیگنه پیش از این به نام‌های ادیپ شهریار،ادیپ در کلنوس و آنتیگن جداگانه به چاپ رسیده‌اند. این سه نمایشنامه بر اساس اسطوره‌ی دودمان لابداسیده‌ها نوشته شده و دوره‌ای از سرگذشت افسانه‌ای خاندان شاهی شهر تبای را می‌نمایانند. موضوع هر سه نمایشنامه به هم پیوسته و مراحلی از پایان سرنوشت یک خانواده است. از همین‌رو این‌بار هر سه نمایشنامه در یک مجلد و به نام افسانه های تبای به چاپ می‌رسد.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/09/12

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی افسانه های تبای

تعداد دیدگاه‌ها:
11
یکی از بهترین ها. به نظرم هر کسی این شاهکارو نخونه ضرر کرده.
من آمده ام تا هدیه ای نثارتان کنم: تنی زجر دیده و بدمنظر اما بسی پربهاتر از نفس زیبائی!
ادیپوس خطاب به پادشاه اوتسئوس
ادیپوس در کلنوس اثر سوفوکل برگردان شاهرخ مسکوب ص 172
زمان، دوست من، زمان شکست ناپذیر، در همه جا تاراج می کند. زندگی بی زمان و بی مرگ تنها از آن خدایان است هرچیز دیگر نابود است. جوهر زمین غبار میشود. تن آدمی می میرد و مادام که پیمانهای می شکند دروغ سر می کشد همدلی دوستی با دوست دیگر یا شهری با شهر دیگر، جاودانه نیست دیر یا زود دگرگون میشود شادی به اندوه می انجامد و دگر بار اندوه به شادی.
ادیپوس خطاب به پادشاه اوتسئوس
ادیپوس در کلنوس اثر سوفوکل برگردان شاهرخ مسکوب ص 174-175
اگه کسی داره ممنون میشم. حتی انگلیسی هم باشه خوبه

سلام. دوست عزیز، من صفخه‌ای توی Pico File برای همین منظور درست کرده‌ام. خواهش می‌کنم نسخۀ انگلیسی اون رو از Adelaide Books یا Project Gutenberg بگیرین و توی گوگل هم دنبال «افسانه‌های تبای» بگردین. هستش جاهای دیگه. اگه موفّق نشدین به من پیغام خصوصی بدین تا با این حال بد و سرعت اینترنت نامطلوبم اونها رو بذارم توی پیکو فایل و لینکشو به‌تون بدم.
توی انتشارات دانشگاه آدلاید یا پروژۀ گوتنبرگ دنبال اسم مؤلّفش Sophocles بگردین.
من هنوز نتونستم این کتابو بخونم
بیشتر دوست داشتم نمایشنامه آنتیگونه رو پیدا کنم و بخونم
اگه کسی داره ممنون میشم. حتی انگلیسی هم باشه خوبه
سوفوکل(497/6-زمستان 406/5ق.م) یا سوفوکلس، یکی از سه تراژدی نویس یونان باستان است که نمایشنامه‌هایش باقی مانده اند.اولین نمایشنامه‌های او دیرتر از آیسخیلوس و زودتر از اوریپید نوشته شده اند.با توجه به سودا (دایره المعارف قرن ۱۰)سوفوکل ۱۲۳ نمایشنامه در طول دوران زندگی خود نوشته که فقط ۷ عدد بطور کامل باقی مانده است:آژاکس، آنتیگنه، زنان تراخیس، ادیپوس شهریار، فیلوکتتیس و ادیپوس در کلنوس. سوفوکل تقریبا ۵۰ سال پر افتخارترین نمایشنامه نویس در رقابت‌های نمایشی دولت-شهر آتن بوده که در جشنواره‌های مذهبی لنایا و دیونیزا بر پا می‌شده است.او در ۳۰ رقابت شرکت کرد و حدود ۲۴ بار برنده شد، و هیچ گاه مقامی پایین تر از مقام دوم کسب نکرد.آیسخیلوس ۱۴ بر برنده شد و گاهی از سوفوکل شکست می‌خورد، در حالیکه اوریپید فقط ۴ بار برنده شد. مشهورترین تراژدی‌های سوفوکل در مورد شخصیت‌های ادیپوس و آنتیگنه می‌باشند.:این نمایشنامه‌ها بطور کلی بنام نمایشنامه‌های تبای شناخته شده اند.، البته در واقع هر نمایشنامه بخشی از یک تریلوژی مجزاست که سایر اجزای آن هم اکنون از دست رفته اند.سوفوکل نمایشنامه نویسی را با ایجاد نقش سوم و در نتیجه کاهش نقش همسرایان تحت تاثیر قرار داد.او همچنین شخصیت‌های داستان خود را نسبت به نمایشنامه‌های قبلی مثل نمایشنامه‌های آیسخیلوس، در سطحی وسیع تر توسعه داد.
نمایشنامه های تبای شامل سه نمایشنامه است: ادیپوس شهریار، ادیپوس در کلنوس و آنتیگنه. هر سه این نمایشنامه‌ها در مورد سرنوشت اهالی تبای در طول دوره سلطنتی ادیپوس پادشاه و بعد از آن می‌باشد. این نمایشنامه‌ها اغلب با یک جلد واحد منتشر می شدند، البته سوفوکل این سه نمایشنامه را برای جشنواره‌های جدا و در سالهای جدا از هم نوشت. نمایشنامه‌های تبای نه تنها تریلوژی (سه نمایشنامه که به صورت حکایت پیوسته و متوالی ارائه شود) واقعی نیستند، بلکه حتی دارای تناقض نیز می باشند. سوفوکل همچنین نمایشنامه ی دیگری را که مربوط به تبای هست بنام اپیگنه نوشته که تنها بخشهایی از آن امروز باقیمانده است.
خوشا روزگار بی گناهی
خوشا از یاد بردن تقدیر
تقدیر به خلاف انتظار ما پیش می راند
و بسی نیرومندتر از پیش اندیشی مردمان
و بسی نیرومند تر از غلیان خدایان است
من تباهم
ملعون خدایان
منفورتر مردمانم
هیچ خدایی به خاطر من چیزی نمی گوید
خودکام به قانون خویشتن و یکتا در سرنوشت خویشتن
براستی زاده تقدیر شوم
کفاره گناهان دودمانت را می دهی
از عشق شعله وری اما از عشق به مردگان
بخشایشی ای توانایان دوزخ
مگر با مرگ که فرجام همه تلخ کامیهاست
[quote='کتاب زن']دوست عزیز
یک-استاد خرمشاهی چه ربطی به سوفوکل دارد؟
دو-کدام سیل انتشارات؟ نکند منظورت رکود بازار کتاب است
سه-رفاه کالایی آمریکا چه ربطی به ما دارد؟
چهار-هنری میلر، این سوپر استار صنعت فرهنگ پس از جنگ چه ربطی به تفکر انتقادی دارد؟[/quote]
سلام. حق با شماست ولی فکر کردم این شاهکار سوفوکل بارها و بارها دانلود میشه، لینک رو اینجا قرار دادم که افراد بیشتری ببینن...به هر حال این مقاله رو باید خوند چون به مطالبی مهمتر از «رفاه کالایی» می پردازه...
دوست عزیز
یک-استاد خرمشاهی چه ربطی به سوفوکل دارد؟
دو-کدام سیل انتشارات؟ نکند منظورت رکود بازار کتاب است
سه-رفاه کالایی آمریکا چه ربطی به ما دارد؟
چهار-هنری میلر، این سوپر استار صنعت فرهنگ پس از جنگ چه ربطی به تفکر انتقادی دارد؟
افسانه های تبای
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک