رسته‌ها
علی چکمه
امتیاز دهید
5 / 4
با 14 رای
نویسنده:
مترجم:
هادی آزادی
امتیاز دهید
5 / 4
با 14 رای
✔️ "علی چکمه"داستانی مربوط به دوران اشغال بلغارستان توسط تُرک های عثمانی است. بلغارستان در سال 1396 میلادی توسط ترک های عثمانی اشغال شد.
کتاب داستان مردیست بلغاری به نام «ایلیا» که از ظلم و ستم ترکهای عثمانی که کشورش را اشغال کرده و خواهرش را به یغما برده بودند، دل به کوه زده بود و چون «هائیدیک» (شورشی، عصیانگر) به جنگ اربابان و حاکمان رفته بود و از آنها میدزدید و به «رعیت» میداد. برای ترکهای عثمانی سخت گران بود که بپذیرند مردی بلغاری برایشان خط و نشان میکشد و به گردنکشی برخاسته، به همین خاطر نام «علی» را برای او انتخاب کردند. حاکمان و اربابهایی که از رعیت می چابیدند، چنان از او میترسیدند که او را «علی وحشت» لقب داده بودند.

«پاول اسپاسف» در این داستان، تصویرسازیهای زیبایی دارد که سبب عینیتبخشی به مضمون و محتوای آن شده است. اما چرا نویسنده «علی چکمه» را به عنوان نام این کتاب برگزیده است؟ جواب این سؤال تنها در پایان داستان داده میشود. تنها راه آزادی «ایلیا» از بند «سلیم پاشا» پوشیدن چکمهای بود پر از صمغ داغ و رفتن به قلۀ کوهی که مدتها «علی چکمه» در آن مأمن گزیده بود. از آن هنگام تا امروز، مردم جلگهای را که "علی وحشت" در آن چکمههای پر از صمغ داغ را به پا کرد "پاریل" – جلگۀ سوزان- مینامند و نه تنها آن قلۀ بلند و عریان، بلکه تمام آن نواحی، تمام آن کوههایی را که روزی علی و یارانش حاکم مطلق آن بودند "علی چکمه" میخوانند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
71
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/08/20

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی علی چکمه

تعداد دیدگاه‌ها:
4
از آن هنگام تا امروز، مردم جلگه ای را که علی وحشت در آن چکمه های پر از صمغ داغ را به پا کرد \"پاریل\" -جلگه ی سوزان- می نامند...
مطالعه ی این کتاب رو از دست ندید دوستان.
\"علی چکمه\"
داستانی مربوط به دوران اشغال بلغارستان توسط تُرک های عثمانی است.
علی چکمه، پاول اسپاسف ... کتابی مطرود و اهل فیلترینگ!
PDF
676 کیلوبایت
علی چکمه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک