رسته‌ها
حیات یحیی - جلد 2
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 78 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 78 رای
کتاب حیات یحیی، نوشته‌ی یحیی دولت آبادی(۱۲۴۱- ۱۳۱۸ شمسی)، روزنامه‌نگار، نویسنده ونماینده‌ی چند دوره‌ی مجلس شورای ملی میباشد. این کتاب یکی از مآخذ عمده‌ی تاریخی پنج پادشاه از دورانهای قاجاریه و پهلوی است که نویسنده‌ی آن خود در اموری که از آنها سخن به میان آورده حضور مستقیم داشته است، از این رو این کتاب را می توان یکی از موثرترین و دقیق ترین نوشته‌های از این دست دانست.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
405
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mahdi214
mahdi214
1389/09/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حیات یحیی - جلد 2

تعداد دیدگاه‌ها:
8
نوشته های کتاب در مورد اقانجفی اصفهانی کمی مغرضانه به نظر می اید ولی از انجا که منافع مشترکی بین این دو شخص وجود نداشته می تواند واقعیت باشد .[/quote]
الان به یاد ندارم دولت‌آبادی درباره‌ی آقانجفی چه نوشته است ولی بنابر مجموعه‌‌ی کتاب‌ها تردیدی نیست که این شخص فاسدترین آخوند دوره‌ی قاجار بوده است، از احتکار گندم در دوران قحطی گرفته تا آدم‌کشی برای مصادره‌ی زمین رعیت. جلد۱ کتاب آبی که اسناد دوران مشروطه‌ی سفارت بریتانیا در ایران است هم اسنادی درباره‌ی آقانجفی دارد و می‌گوید او با استفاده از شرایط ملتهب پس از مشروطه، به آزار یهودیان و بهاییان پرداخته و حتی مانع شده که تجار ایرانی با خارجیان معامله کنند و به نوعی یک جمهوری اسلامی به راه انداخته است. داستان «رویای صادقه» نوشته‌ی جمال‌الدین واعظ و ملک‌المتکلمین (از رهبران مشروطه) روایت محاکمه‌ی آقانجفی در روز قیامت است :) و در آن‌جا خدا گناه‌های او را یک یک برمی‌شمرد، از جمله تخریب مدارس و صیغه کردن دختران نوجوان و سپس رهاکردن آنان به شکل گدا یا فاحشه.
کتا بسیار ارزشمندی در خصوص وقایع مشروطه و از آن مهمتر چگونگی قدرت گیری ملایان و البته وضعیت اجتماعی رعیت در دوره اواخر قاجار است. همچنین کتاب اطلاعات سودمندی در مورد راه های ارتباطی ایران و عثمانی می دهد . همینطور نویسنده چگونگی تغییر مکان قدرت علما از نجف به کربلا و سامرا را توضیح میدهد و بنوعی به درگیری پنهان قدرت در عتبات عثمانی با مراکز ایرانی اصفهان و قم می پردازد. نوشته های کتاب در مورد اقانجفی اصفهانی کمی مغرضانه به نظر می اید ولی از انجا که منافع مشترکی بین این دو شخص وجود نداشته می تواند واقعیت باشد .
تا آن‌جا که می‌دانم زنده‌ترین کتاب درباره‌ی انقلاب مشروطه، «حیات یحیی» است و دولت‌آبادی در همین جلد دوم بدان پرداخته است. حتی کتابی که مهدی ملک‌زاده (فرزند ملک‌المتکلمین) درباره‌ی مشروطه نوشته نیز بیش از تجربه‌ی مستقیم حاصل شنیده‌ها و خوانده‌هاست. ولی روایت دولت‌آبادی از انقلاب مشروطه کاملا مستقیم است و از آن‌جا که او جزو اعضای اصلیِ انجمن باغ میکده بوده درواقع در مرکز توفان بوده است. با خواندن کتاب‌های کلاسیک خیزش مشروطه کاملا روشن است که بزرگ‌ترین تاثیر در برقراری این انقلاب را «انجمن‌ها» داشته‌اند و دولت‌آبادی به نحو قانع‌کننده‌ای نشان می‌دهد که اگر بازی‌های پشت‌پرده‌ی این انجمن‌ها و بخصوص انجمن باغ میکده نبود انقلاب مشروطه -حتی اگر اتفاق می‌افتاد- هم چیز دیگری می‌شد.
برای خواندن کتابهای تاریخی کسروی و دولت آبادی و ملک زاده کتابناک بهترین مرجع است
سلام .لطفا کتاب های تاریخی بیشتری بزارید.ممنون:x
من ابن کتاب را خواندم. توصیه میکنم آن را بخوانید از تاریخ معاصر اطلاعات جالبی بدست خواهید آورد.با تشکر از کتابناک و mahdi
حیات یحیی - جلد 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک