رسته‌ها

فریاد بعثت: فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک

فریاد بعثت: فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک
امتیاز دهید
5 / 4
با 2 رای
امتیاز دهید
5 / 4
با 2 رای
ت‍دوی‍ن ش‍ورای ن‍وی‍س‍ن‍دگ‍ان م‍رک‍ز ب‍ررس‍ی اس‍ن‍اد ت‍اری‍خ‍ی وزارت اطلاع‍ات‌

یاران امام به روایت اسناد ساواک

از سخن ناشر:
زبانهای گوناگونی که می توانند شخصیتهای انقلاب اسلامی را به بیان و تصویر بکشند زبان خاطره، مقاله، ادبیات تصویر و بالاخره زبان سند است. اهمیت هر یک از این گزینه ها چنانچه در موقعیت و مقام خویش به کار روند کمتر از دیگری نیست. زبان توصیف یا مقاله همان قدر می تواند خواستار داشته باشد که زبان خاطره یا تصویر. آنچه ممکن است از اهمیت هر یک از این اینها بکاهد و تعداد مخاطبان را کم کند، بهره جویی بیش از پیش هر یک از آنها و یا استفاده در موقعیت های نامناسب است.
طبیعی است که با گذشت زمان و فاصله گرفتن از مبداً زندگی سیاسی انقلابی این بزرگان توان زبانهایی چون توصیف و تصویر و یا مقاله کاسته می شود و کاربرد تصویر و بالاخره سند فزونی می گیرد. چرا که دیگر شناختهای سطحی که معمولاً زودگذر هم هستند اقناع کننده نیستند، بلکه درک عمیق و ماندگار از این شخصیتهای بزرگ ضرورت می یابد که فقط با تکیه بر اسناد و مدارک فراهم شدنی است.
اسناد ارائه شده در این مجلد کلیه گزارشها و مکاتباتی است که در پرونده ساواک خطیب اسلامی، استاد فخرالدین حجازی موجود بوده است که صرفاً با حذف اسناد تکراری عیناً منتشر می شود. این اسناد اگر چه تنها بخشی از جلوه های شخصیت سیاسی اجتماعی این سخنران و ادیب را نشان می دهد لیکن به دلیل تنوع و تطور چنانچه با تلاش محققین تاریخ معاصر عجین شود، می تواند گویای مستندی برای نسل نوخاسته ای باشد که جویای شناخت ابعاد و تلالو وجودی سراپا جوشان وی و امثال وی در دوران بیداد شاهنشاهی بوده و هستند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
596
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1403/06/19
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فریاد بعثت: فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک

تعداد دیدگاه‌ها:
1

حامل رذیلانه ترین صفت ایرانیان چاپلوسی
از دلایلی که در مورد خروج او از صحنه اصلی فعالیت‌های سیاسی مطرح می‌شود سخنرانی او در حضور سید روح‌الله خمینی است که او در آن با لحنی بسیار مبالغه‌آمیز و با برشمردن صفات متعدد و پی در پی از جمله تشابه رهبر جمهوری اسلامی به سلیمان نبی که حکمرانی بر جهان گوارایش باد، به تمجید از خمینی پرداخت.
این سخنان با واکنش منفی خمینی همراه بود:
«من خوف این را دارم که مطالبی که آقای حجازی فرمودند دربارهٔ من، باورم بیاید. من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان، برای من یک غرور و انحطاطی پیش بیاید. من به خدای تبارک و تعالی پناه می‌برم از غرور. من اگر خودم برای خودم نسبت به سایر انسان‌ها یک مرتبتی قائل باشم، این انحطاط فکری است و انحطاط روحی. من در عین حال که از آقای حجازی تقدیر می‌کنم که ناطق برومندی است و متعهد، لکن گله می‌کنم که در حضور من مسائلی که ممکن است من باورم بیاید، فرمودند».[۳]
فریاد بعثت: فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک