رسته‌ها

رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک: امیرعباس هویدا - جلد ۱

رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک: امیرعباس هویدا - جلد ۱
امتیاز دهید
5 / 3
با 11 رای
امتیاز دهید
5 / 3
با 11 رای
ش‍ورای ن‍وی‍س‍ن‍دگ‍ان م‍رک‍ز ب‍ررس‍ی اس‍ن‍اد ت‍اری‍خ‍ی‌

سخن ناشر:
پس از آنکه با تصویب قانون مصونیت آمریکایی ها - در دولت حسنعلی منصور - اساس استقلال کشور در هم شکست و حضرت امام خمینی (ره) به جرم مخالفت با آن به تبعید رفت؛ در روز اول بهمن ماه ۱۳۴۳ گلوله هایی که از اسلحه شهید محمد بخارایی در مقابل مجلس شورای ملی در بهارستان شلیک شد به دوران صدارت منصور خاتمه داد.
پس از این واقعه بلافاصله دوست صمیمی و دیرینه منصور - امیرعباس هویدا - که به نوعی مرشد او نیز محسوب میشد با فرمان محمدرضا پهلوی به سرپرستی هیئت دولت گمارده شد. و شش روز پس از آن دستور نخست وزیری او صادر گردید. نغمه ناموزون اصلاحاتی که در این دوران ساز شد از حدود تبلیغات رادیو و روزنامه های غیر آزاد و بعضی نوشته های مشحون به گزافه تجاوز نمیکرد و روز به روز بر فقر و بیچارگی مردم می افزود و ورشکستگی اقتصاد کشور را به دنبال داشت.
نتیجه این همه هیاهو و تبلیغات سرتا پا گزاف بازار سیاه برای بیگانگان و عقب نگه داشتن مردم به حال فقر، به نام ملت مترقی بود و با اسم مشروطیت، بدترین شکل حکومت استبداد و خودسری و با نام اسلام پناهی، بزرگترین ضربه بر پیکر قرآن کریم و احکام آسمانی وارد می آمد. فقر و گرسنگی ملت، ورشکستگی بازار، بیکاری، اختلال وضع کشاورزی، تسلط اسرائیل بر شئون اقتصادی کشور و حتی دخالت در فرهنگ حضور مستشاران آمریکایی و اسرائیلی در مراکز مختلف نظامی و اقتصادی سپردن سرنوشت ایران به دست تربیت شدگان مکتب غرب حبسها و تبعیدهای غیرقانونی تسلیم ذخایر ملت به بیگانگان سلب آزادی از مطبوعات و ... از جمله دستآوردهای دولتی بود که از بهمن ۱۳۴۳ تا مرداد ۱۳۵۶ بر اریکه قدرت بود. مرکز بررسی اسناد تاریخی در راستای هدف محوری خود که روشن نمودن زوایای تاریک تاریخ معاصر میباشد در جهت آگاهی رساندن به جامعه محترم پژوهشگران و محققان مسائل تاریخی، سیاسی، اجتماعی بخشی از اسناد امیرعباس هویدا که گویای مختصری از واقعیتهای آن دوران میباشد را در دو مجلد به دست چاپ و انتشار سپرده است. امید است این مجموعه نیز مانند دیگر کتبی که از طرف این مرکز به بازار نشر راه یافته است، مورد توجه دست اندرکاران تحقیق و پژوهش واقع شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
655
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1402/10/07
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک: امیرعباس هویدا - جلد ۱

تعداد دیدگاه‌ها:
10
فقط حیف ما دهه شصت و هفتادی ها که جوانایمون در این حکومت از بین رفت ، اگر حکومت پهلوی بود الان زندگی خوبی داشتیم....
همین حرفهای قشنگ مسیح علی‌نژاد و رضا پهلوی و ... نیز می تواند دوباره باعث فرو رفتن از چاله به چاه شود ،
اگر مردم فردای هر انقلاب ، کار را تمام شده بدانند و بروند کنج خانه و قدرت را دربست تحویل هر خری بدهند ، همین آش است و همین کاسه ....
تمام حرف ما این است که در آشوب احساسی صبح پیروزی ، اکثریت از خر احساس پیاده شده و قدرت را به عاقلان بدهند که البته در جامعه ایران ، امری بعید و تقریبا غیرممکن است ....
متاسفانه مردم ما هنوز متوجه یک نکته نشده اند ....
رفاه ، بدون آزادی فردی ، سیاسی ، اعتقادی ، مذهبی ، ذره ای ارزش ندارد
در زمان شاه رفاه نسبی بود به اضافه آزادی شخصی در انتخاب پوشش و مذهب ، ولی آزادی سیاسی نبود . ...
مردم برای این یکی قیام کردند ناگهان همه را یکجا از دست دادند !
چرا ؟
آیا نباید قیام می کردند ؟
اکثرا پاسخ می دهند : نه
ولی من می گویم بله
ولی بزرگترین اشتباه آنها این بود که در ادامه وا دادند
و پشت بازرگان و طالقانی و ... را خالی کردند
و رفتند پشت سر باطل
و اینکه اکنون به این وضعیت رسیده اند ناشی از انقلاب نیست
بلکه ناشی از انتخابهای غلط بعد از انقلاب است
در واقع حتی برای ایجاد یک اقتصاد موفق و پویا هم شما باید یک جامعه دموکراتیک و آزاد داشته باشید.در یک جامعه آزاد این اتفاقات می افته:(رشد فکری-اجتماعی-سیاسی مردم ، رشد بهتر اقتصادی بدلیل گزینش طبیعی بهترین گزینه ها و در نهایت بسمت صفر حرکت کردن فساد اقتصادی و نتایج ناشی از آن بدلیل وجود رسانه های آزاد و قوه قضاییه مستقل و فقدان هراسی از بازخواست حاکمان وقت).این ها مواردی هستند که در هیچ حکومت تکنفره ای قابل دسترسی نیستند.
رشد فکری-اجتماعی-سیاسی مردم:اثر مخرب استبداد بر اذهان مردم رو می تونید از بر دار کشیدن مجتهدی مشهور در فردای پیروزی مشروطه و سپس انتخاب شخصی چون ایشان در انقلاب 57 دید.
رشد بهتر اقتصادی بدلیل گزینش طبیعی بهترین گزینه ها : پیشنهادم خواندن کتابهای قشنگ "چرا ملتها شکست می خورند" و "جامعه باز و دشمنان آن" است.
همین حرف های به ظاهر خوب و زیبای امثال شریعتی و بازرگان و طالقانی مردم رو به خاک سیاه نشوندن. اگه اون دنیایی وجود داشته باشه، اینا باید برای این کارشون جوابگو باشن
روز نیست از قتل و غارت و کثافت حکومت اسلام خبر به گوش ملت نرسه
به صورت بیشرمانه‌ای حاوی مشتی اراجیف هست، انگار که الان ایرانی‌ها تو بهشت برین زندگی می‌کنند و... حیف ازون کاغذ و حرو‌ف‌چینی و ...
حالا واقعا کسی پیدا می‌شه که وقتش رو بذاره که اون اراجیف رو بخونه؟؟؟
دوستانی که قبل از انقلاب را درک نکرده اند خوب است بخوانند که پهلوی ها هم
خبری نبوده و تحت تاثیر شبکه های آنور آبی قرار نگیرند. امکانات نسبت به آن زمان
خیلی خیلی بهتر است. مثلا ما در دهه پنجاه شمسی گاز و تلفن و آب آشامیدنی مناسب و برق درست و حسابی نداشتیم. آقای هویدا سیزده سال نخست وزیر بود نباید برای ما گاز و برق تهیه می کرد؟ و البته چیزهای دیگر... ایشان یادم است در سال 1355 در برنامه شما و تلویزیون پیپش را در استودیو روشن کرد و فرمود: ما دربدر دنبال خانواده های فقیر می کردیم ولی پیدا نمی کنیم! در حالی بیشتر مردم ایران فقیر بودند!!! همان جنوب شهر تهران را می رفتند تو حلبی آباد ها و گودها میشد فقرای بسیاری پیدا کرد. تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل...
یعنی جناب هویدا برخلاف حرفش اون جاهایی که باید هویدا نمیشده
یکی هم مثل این کاربر پیدا شده که ادعا می کنه اون زمان بوده و فلان بهمان. ما هم باید حرف هاش رو هم سند تلقی کنیم!!! البته این از شگردهای قدیمیه. با این همه سنش هنوز اینقدر سواد کسب نکرده که بفهمه گاز و تلفن و آب آشامیدنی وووووووووووووووووو اگر هم اون زمان در همه جا نبوده و امروز (؟!!!!) هست، از اقتضاعات زمانه است. یعنی مثل این میمونه که یه ارزشی ساندیسی بیاد بگه اون زمان جاهای کمی آسفالت بوده و امروزه خیلی جاها آسفالته. که البته هم گاهی میگن. حالا بماند این اراجیف که درباره آب و برق میگه! هنوز شیرفهم نشده که بعد از 45 سال حکومت منحوس اسلام در ایران، خوزستان و سیستان و بلوچستان و جاهای ریز و درشت دیگه آب آشامیدنی یا سالم ندارن! این ابله هنوز نمی دونه که اگه اون زمان یه حلبی‌آباد بود (که البته هم بود)، امروزه گورخواب، کارتن‌خواب، اتوبوس‌خواب، گونی‌خواب وووو بی‌داد میکنه! من هوادار حکومت پهلوی نبودم و نیستم، اما همین حکومت سگش شرف داشت به هر چی حکومت کثیف اسلامیه. آدم بخواد از کثافت‌کاری ها و دزدی ها و قتل ها و غارت ها و نجاست های این رژیم حرف بزنه، باید بشینه صدها کتاب بنویسه. بی شک در آینده هم نوشته و مستند خواهد شد که این قوم لوط چه بر سر مردم ایران آوردن و یکی از تاریک‌ترین دوره‌ها در تاریخ ایران شناخته خواهد شد.
محض اطلاع این کاربر که کودکیش رو قبل عن‌قلاب گذرونده، روزنامه اقتصاد اخیراً نوشته "مرکز مطالعات شهرداری گزارش داده، ۹۹.۷ درصد از ساکنان تهران، «سرزنده» نیستند و فقط ۰.۳ درصد آنها به لحاظ «سرزندگی شهری» سطح مطلوبی دارد. شاخص «سرزندگی» در مناطق پایین شهر، اصلا رضایتبخش نیست و این به معنای «کیفیت زندگی پایین» و «نارضایتی عمومی» آنها است. این مرکز رابطه افسردگی و افزایش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی در پایتخت را «مستقیم و معنادار» توصیف می‌کند."
فکر کنید وضع زندگی در ایران چطوره. این فقط یک شهر کلانشه! حالا حضرات حزب‌الشیطان با یه حلبی‌آباد ماست‌مالی کنید
رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک: امیرعباس هویدا - جلد ۱
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک