رسته‌ها
وضعیت حق تکثیر و مالکیت حقوقی این کتاب مشخص نیست؛ بنابراین امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر در این باره اطلاعاتی دارید، با ما تماس بگیرید. همچنین در صورتی که شما نسبت به این اثر محق هستید، می‌توانید اجازه انتشار تمام یا بخشی از نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید، یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «فروش کتاب الکترونیکی» را در بخش راهنما مطالعه کنید.

کژ راهه: خاطراتی از تاریخ حزب توده

کژ راهه: خاطراتی از تاریخ حزب توده
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
از پیشگفتار کتاب:
حزب توده، که خود را اخلاصمندانه «حزب توده ایران» می نامید ولی در ایدئولوژی و در عمل سیاسی و اجتماعی خود در واقع و در حقیقت متعلق به ایران و مردم آن کشور نبود. در مهر ماه ۱۳۲۰ (یعنی در تاریخ تاسیس خود) گذشته پر تفصیل و مبسوطی را از سازمانهای هم عقیده با خود یعنی سازمانهای مارکسیستی همراه داشت. بدون آگاهی ولو مجمل با این گذشته، شناخت دقیق این حزب دشوار است. میگوئیم آگاهی مجمل، زیرا آگاهی مفصل آن تکرار تاریخ معاصر ایران است چیزی که در نیت و صلاحیت نویسنده نیست، بعلاوه این وظیفه بیرون از صلاحیت یک خاطره نویس است.
مبارزه مارکسیستها در ایران، از مدتها پیش از تاسیس حزب توده و حتی کمی پیش از حزب کمونیست ایران آغاز شده است. معمولاً زمان تشکل سراسری مارکسیستها در ایران را به سه دوران یعنی «دوران سوسیال دمکراسی»، «دوران کمونیستی» و «دوران توده ای» تقسیم می کنند. این تقسیم لااقل در بین تاریخنویسان توده ای مقبولیت یافته است. این سه دوره سرشار است از مبارزه ای فاجعه آمیز و پر از فراز و نشیب همراه با شکستها و ورشکستگیها که طی آن گمراهان صدیق و پندارباف، قربانی دسیسه های آگاهانه کارکنان ایرانی کمونیسم بین المللی (کمینترن) و حتی عمال مستقیم شوروی شدند. بسیاری از آنان به دست ارتجاع ایران یا به دست استبداد استالینی نابود و یا در نهایت شرمساری به قدرت ارتجاعی یعنی به رژیم ستمشاهی پهلوی موجود در ایران تسلیم شدند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
souba
souba
1403/05/27
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کژ راهه: خاطراتی از تاریخ حزب توده

تعداد دیدگاه‌ها:
1
به گفته شادروان عبدالله برهان، «کژ راهه» نبود «بیراهه» بود.
کژ راهه: خاطراتی از تاریخ حزب توده
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک