رسته‌ها

فرح پهلوی - جلد ۱ - زنان دربار به روایت اسناد ساواک

فرح پهلوی - جلد ۱ - زنان دربار به روایت اسناد ساواک
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 9 رای
درباره:
فرح پهلوی
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 9 رای
ت‍دوی‍ن‌: م‍رک‍ز ب‍ررس‍ی اس‍ن‍اد ت‍اری‍خ‍ی وزارت اطلاع‍ات‌

سخن ناشر:
کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ ه. ش مقدمه ای برای نشاندن رضاخان به سلطنت بود. از آن زمان تا بهمن ۱۳۵۷ یکی از مهمترین مقاطع تاریخ ایران رقم خورد. دوره ای که پهلوی ها جز ظلم، جور و فساد وابستگی و عقب ماندگی چیزی به یادگار ننهادند. رضاخان و پسرش در حدود شش دهه زمامداریشان با غارت اموال عمومی و اندوخته هایشان به عیاشی و لاابالیگری و استحکام پایه های استبداد خویش پرداختند. ایران در این زمان در شوون مختلف به بیگانگان وابسته گردید. در زمینه فرهنگی رضاخان سیاست کشف حجاب را به اجرا گذاشت و روحانیت و علمای دینی و حوزه های علمیه را محدود نمود. مردم مسلمان برای مقابله با رژیم حرکت کردند و رژیم برای استمرار حکومتش به تجهیز ارتش و عمران زندانها پرداخت و انقلابیون و سیاسیون گرفتار حبس شدند و دهها سال در زندان انواع و اقسام شکنجه ها، تحقیرها و محدودیت را تحمل نمودند و بسیاری از آنها به قتل رسیدند.
با سلطنت محمدرضا، ایران وارد مرحله جدیدی از اضمحلال و فروپاشی بنیادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گردید و قدرتهای مسلط جهانی مالک الرقاب ایران بودند و دستگاه حاکمه بازیچه دست آمریکا - انگلیس و اسرائیل گردید و آنان در قبال پذیرش حکومت پهلوی ها در ایران به غارت سرمایه های ملی ایران پرداختند. درباریان نیز دست در دست بیگانگان این روند را تسریع کردند و در دزدیدن، زدوبند و زراندوزی و به افلاس کشاندن کشور با آنان همراه شدند. زنان رضاشاه، برادران خواهران و زنان محمدرضا و هزار فامیل پهلوی به جان سرمایه های مملکت افتادند و شیره جان مردم را کشیدند.
فرح پهلوی، سومین زن محمدرضا شاه، یکی از این درباریان بود. با این که او از خانواده ای متوسط به دربار پهلوی راه یافت اما مثل سایرین به زراندوزی و اشرافیگری پرداخت. خریدهای مجلل او از مغازه های گرانقیمت پاریس، برگزاری مسرفانه جشن عروسی، تاجگذاری و جشن هنر شیراز نمونه هایی از تمام واقعیت بود. او برای عوام فریبی به تشکیل دفتر خیریه و نهادهای به اصطلاح هنری دست زد تا گوشه ای از خودخواهیها و خودکم بینیهایش را جبران و هزینه های بیهوده ای بر بیت المال تحمیل نماید و اینک مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات اسناد او را برای ثبت در تاریخ و بهره برداری محققین مورخین و پژوهشگران عرضه می دارد. این اسناد تنها گوشه ای از تمام واقعیت است؛ زیرا به طور طبیعی بسیاری از اقدامات غیر قانونی خلاف شرع و اخلاق در اسناد ثبت نمی شد. علی ایحال راجع به اسناد فرح پهلوی دو نکته قابل ذکر می باشد:
۱- به دلیل محدودیت ساواک حق تشکیل پرونده و کنترل درباریان از جمله فرح پهلوی را نداشته و اسناد ساواک فرح بسیار کم است.
۲- اسناد کتاب فرح عمدتاً اسناد دفتر اوست و محتوای استاد به معنای واقعی نمی تواند گویای تخلفات و اقدامات غیر قانونی او باشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
669
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1403/01/25

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فرح پهلوی - جلد ۱ - زنان دربار به روایت اسناد ساواک

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
فرح پهلوی - جلد ۱ - زنان دربار به روایت اسناد ساواک
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک