رسته‌ها

لیلی امیرارجمند: زنان دربار به روایت اسناد ساواک

لیلی امیرارجمند: زنان دربار به روایت اسناد ساواک
امتیاز دهید
5 / 3.5
با 6 رای
امتیاز دهید
5 / 3.5
با 6 رای
ت‍دوی‍ن‌: م‍رک‍ز ب‍ررس‍ی اس‍ن‍اد ت‍اری‍خ‍ی وزارت اطلاع‍ات‌

بخشی از سخن ناشر:
بررسی نقش و جایگاه زنان در دربار پهلوی از جمله مسائلی است که در پژوهشهای تاریخی دوران پهلوی ها - خصوصاً پهلوی دوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
درباری که پس از شهریور ۱۳۲۰ تاج الملوک - همسر رضاخان حکمران آن شد و اشرف پهلوی - خواهر توامان محمدرضا در آن به یکه تازی پرداخت تا جایی که شبهه زن سالار بودن حکومت پهلوی را در ذهن ثریا اسفندیاری، تداعی کرد.
حضور فرح دیبا به عنوان ملکه ایران در دربار به این مسئله دامن زد و انتخاب او به نیابت سلطنت، بر نقش زنان در اداره حکومت سبک و سیاق دیگری داد.
لیلی جهان آرا از معدود زنانی است که در دیوانسالاری زنان دربار از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و در راستای اهداف و سیاستهای بیگانگان در نقشهای متفاوتی ظاهر میشد. او که از دوستان دوران دانشجوئی فرح دیبا در پاریس بود و همانند او داشتن تفکرات روشنفکری از نوع چپ آن را یدک می کشید. در دورانی که فرح شهبانوی ایران شد، محرم اسرار و مشیر و مشاور او بود.
مرکز بررسی استاد تاریخی وزارت اطلاعات در راستای هدف محوری خود که روشن کردن زوایای تاریک تاریخ معاصر میباشد در این مجموعه اسنادی را پیش روی جامعه پژوهشگران و محققان می گشاید که در برگیرنده بخشی از فعالیتهای پنهانی قبلی امیرارجمند می باشد.
هر چند سازمان اطلاعات و امنیت شاه اجازه نیافت تا در خصوص ارتباطات پنهانی این زن به تحقیق و جمع آوری مرسوم بپردازد، ولی همین تعداد سند که شامل نقش لیلی، در تماس با سفارتخانه های برخی کشورهای بلوک شرق است، ضمن معرفی او به عنوان چهره های متنقد در دربار بخشی از خصوصیات فردی و شخصی او را نیز به تصویر میکشد باشد که این مجموعه نیز با استقبال اهل تحقیق روبرو شود...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
294
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1403/04/21
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی لیلی امیرارجمند: زنان دربار به روایت اسناد ساواک

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
لیلی امیرارجمند: زنان دربار به روایت اسناد ساواک
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک