رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
عنکبوت سرخ
امتیاز دهید
5 / 3.5
با 4 رای
امتیاز دهید
5 / 3.5
با 4 رای
تدوین: مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات

چپ در ایران به روایت اسناد ساواک - کتاب سوم

از پیشگفتار کتاب:
در این جلد خواننده شاهد اسناد مربوط به فرقه عنکبوت سرخ، موضوع کودتای عبدالکریم قاسم در عراق و واکنش محافل داخلی ایران و سیاستهای شوروی در منطقه و ایران، انعقاد قرار دفاعی بین ایران و آمریکا و واکنش شدید شوروی، مردم و محافل داخلی، کشورهای همسایه و... و برخی اسناد متفرقه دیگر، می باشد.
در خصوص فرقه عنکبوت سرخ بایستی به این نکته اشاره شود که این فرقه از گروههای مستقل و وابسته به سفارت شوروی بوده است که نقش ابزاری و فرعی داشته و در موقع لزوم بعنوان ابزار نظامی و عامل ایجاد رعب و وحشت و ترور از آن استفاده می شده است. اغلب اعضاء آن افراد بیسواد کارگر ساده و... بوده اند و رهبران آن علیرغم عضویت در حزب توده، عضویت خود را در میان اعضاء فرقه پنهان میکرده اند. شبکه اصلی و محوری فعالیتهای سیاسی شوروی در ایران بر روی حزب توده و سایر احزاب وابسته متمرکز بوده است و فرقه عنکبوت سرخ صرفاً بعنوان عامل کنترل کننده ابزاری و ماهیت تروریستی داشته است. هویت سران آن بخاطر داشتن عناوین جعلی و مستعار قابل شناسایی در ساواک و اسناد مربوطه نبوده است، لیکن علی الظاهر اغلب تابعیت شوروی را داشته اند و عده ای نیز دستگیر و اعدام شده اند و چهره های اصلی نیز در پوشش سفارت شوروی از کشور فرار کرده اند و سوابق آنان هیچگاه اعلام و افشاء نشده است.
قابل ذکر است هدف دیگر انتشار این اسناد اثبات وابستگی رژیم پهلوی به بیگانگان و دخالت ابر قدرتها در ایران به ویژه در دهه های گذشته است و بواقع تحقق شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ایران با وقوع انقلاب اسلامی معنا می یابد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1403/01/20

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی عنکبوت سرخ

تعداد دیدگاه‌ها:
1
عنکبوت سرخ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک