رسته‌ها
سازمان افسران حزب توده
امتیاز دهید
5 / 3.5
با 4 رای
امتیاز دهید
5 / 3.5
با 4 رای
تدوین: مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات

چپ در ایران به روایت اسناد ساواک - کتاب ششم

از متن کتاب:
آشنایی با تاریخ و بررسی و تحلیل پیرامون پدیده های گوناگون تاریخی برای تمامی جوامع سودمند با ارزش و ضروریست و برای ملتی که با انقلابی سترگ پا در راه ارزشهای دینی نهاده است امری ضروری تر و با اهمیت تر. فلذا ما در راستای نائل شدن به این مقصود و آشنا ساختن هر چه بیشتر جامعه دینی خود با پدیده های تاریخی معاصر شروع به کار نموده، برآنیم تا با تکیه بر اسنادیکه پیش روی ماست حوادث و جریانات را معرفی و تا حد ممکن ابهامات پیرامون آنرا برطرف نمائیم. موضوعی که در این مجموعه بدان پرداخته شده سازمان افسران حزب توده است که یکی از جریانات بحث برانگیز و مهم تاریخ معاصر است. موضوعی که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده و اسناد کمتری پیرامون آن انتشار یافته است. به لحاظ اینکه این سازمان یکی از سازمانهای برگرفته از حزب توده می باشد به نظر رسید که ابتدا تاریخچه مختصری از این حزب آورده شود.
سقوط رضاشاه و فروپاشی استبداد بیست ساله او فرصتی را هم فراهم آورد تا گروهها و احزاب سیاسی به حرکت افتاده تلاش سیاسی خود را آغاز کنند. از جمله این جریانات و احزاب سیاسی سیاسیون کمونیست بوده اند. مارکیسیتهای بازمانده از «حزب کمونیست ایران» به همراه گروه «۵۳» نفر در دهم مهرماه ۱۳۲۰ در منزل سلیمان محسن اسکندری گردهم آمده، حزب توده ایران را تاسیس کردند و شخص سلیمان محسن اسکندری بعنوان رهبر حزب توده ایران انتخاب گردید...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
533
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1403/01/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سازمان افسران حزب توده

تعداد دیدگاه‌ها:
1
در تاریخ معاصر حزب توده نقش بسیار مهمی بازی کرده است. بنابراین تحقیق و بررسی سازمان و عملکرد و تاثیر آن به عنوان یکی از محدود احزاب دارای سازمان منسجم مهم است. این حزب در بیشتر گروههای اجتماعی نفوذ کرد و برای پیشبرد اهداف خود به کادر سازی و سازماندهی در گروه ها و طبقات اجتماعی مختلف دست زد. کتاب حاضر با مرور اسناد ساوک صورت گرفته امادر کنار و مکمل این کتاب می تواند کتاب «سازمان افسران حزب توده ایران» نوشته محمدحسین خسروپناه باشد که نشر شیرازه چاپ کرده است.
سازمان افسران حزب توده
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک