رسته‌ها
تاریخ اجتماعی ایران - جلد ۱۰
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 14 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 14 رای
تاریخ فلسفه و علوم و افکار در ایران

تاریخ اجتماعی ایران کتابیست که به جنبه‌های اجتماعی فرهنگ، اخلاق، ادبیات و سیاست در تاریخ ایران می‌پردازد. این کتاب در ۱۰ جلد به زبان فارسی توسط مرتضی راوندی تألیف شده‌ و یکی از مهم‌ترین مراجع در زمینه جامعه‌شناسی تاریخی ایران به‌شمار می‌رود.راوندی زمانی شروع به نوشتن تاریخ مردم این سرزمین کرد که خیلی ها همچنان بر این باور بودند که تاریخ جز شرح زندگی و جنگ های شاهان و امیران نیست و نوشتن از مردم، زندگی و مبارزات آنان، دردها و رنج هاشان و غم هایی که داشتند کاری نبود که موجبات خرسندی هیچ دست و دل به قدرت سپرده ای را فراهم آورد و برای همین هم بود که در این ۵۰ سال نه صدا و سیمایی به سراغش رفت و نه کسی بر سینه کوچک این مرد بزرگ مدالی نشاند.
راوندی در جلد دهم به تاریخ فلسفه و علوم و افکار در ایران پرداخته است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
551
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1402/06/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ اجتماعی ایران - جلد ۱۰

تعداد دیدگاه‌ها:
3
عرض ادب
«تاریخ اجتماعی ایران» نوشته ی روانشاد «مرتضی راوندی» از آثار ، تحقیقات و منابع بسیار ارزشمند و بطور کلی کم نظیر در «تاریخ اجتماعی» سرزمین ایران در طول تاریخ تا دوره ی معاصر است .
آنچه در مورد این کتاب ارزشمند و نویسنده ی توانمند آن قابل تأمل است این است که تا زمان ورود استاد راوندی به این موضوع و تلاش ۴۰ ساله ی او ، تاریخ همواره در خدمت «قدرت» ، حاکمان ، حکمرانان و منافع قدرتمندان بوده است و کمتر نویسنده ای از «تاریخ مردم» و طبقات فرودست و اقشار مختلف و شرایط اجتماعی ووو سخن رانده است!
اما استاد راوندی با مهارت ، بینش ، توانمندی و علم خود، تاریخ را به زوایای پنهان و پیدای جامعه و زندگی اجتماعی مردم بُرد و از زندگی آنان سخن گفت.
او چون تحصیلکرده ی علم حقوق بود این حقوق و عرصه ها را می شناخت به همین خاطر به آنها ورود کرد و «تاریخ اجتماعی ایران» را بوجود آورد . تاریخی که جامعه شناسی تاریخی مردم و عرصه های مختلف اجتماعی زندگی آنان است.
راوندی یکی از مهمترین مراجع در زمینه جامعه شناسی تاریخی ایران به شمار میرود.
وی در این اثر تاریخ و تمدن ایران را از پیدایش جهان و در ارتباط با دیگر تمدنهای جهان باستان مورد بررسی قرار داده و به شرح
سازمانهای اداری و حقوقی، اقتصادی و اوضاع اجتماعی و آموزشی در دوره های مختلف تاریخی پرداخته است.
او با رویکرد تطبیقی، اوضاع سرزمینهای همسایه ایران، در قبل و بعد از اسلام و نیز کشورهای اروپایی به ویژه در قرون وسطی را در زمینه های مختلف مطالعه کرده است.
دانش حقوقی او موجب شده به موضوعاتی بپردازد که در زبان فارسی کمتر به آنها توجه شده بود :
مانند وضع زنان و حقوق آنان، وضع طبقات اجتماعی گوناگون مثل عیاران و لوطیان و تأثیر نمایندگان طبقات اجتماعی در انقلاب مشروطیت و ترکیب آنها در مجلس شورای ملی ایران، همچنین بررسی نهاد خانواده و زندگی روزمره مردم و مشغولیات آنان در
اوقات فراغت مانند موسیقی، پیشه ها، حرفه ها، صنایع و هنرهای ایرانیان که پس از اسلام تغییر زیادی نکرده است و همچنین پوشاک و تغذیه ایرانیان. بررسی این موضوعات در آن زمان، کاری نو و تازه به شمار میآمد.
نثر ساده و خصوصیت جُنگ مانند
بعضی از مجلدات این اثر و استفاده مبسوط و به جا از منابع دست اول کار را بسیار ارزشمند ساخته است
بنده تنها مجلّد اوّل این کتاب را مطالعه نمودم و به نظرم بسیار کتاب دلنشین و جذابی آمد. تنها ایرادی که در مطالعه‌ی این کتاب وجود دارد، این است که مجلّدات هشتم و نهم آن در سایت بارگذاری نشده‌اند. البته ما خدای ناخواسته از دوستان طلبکار نیستیم. همین که لطف کردند و هشت مجلّد از این کتاب را که در دسترس داشته‌اند، بارگذاری کرده‌اند؛ از ایشان بسیار سپاسگزاریم.
تاریخ اجتماعی ایران - جلد ۱۰
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک