رسته‌ها
مرغابی وحشی: تراژدی در پنج پرده
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
نویسنده:
مترجم:
اصغر رستگار
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
کتاب مرغابی وحشی نخستین شاهکار ادبی در ژانر تراژدی – کمدی است که در سال ۱۸۸۴ توسط نمایشنامه‌نویس نروژی هنریک ایبسن در پنج پرده خلق شد. این نمایشنامه درباره مردی است که می‌کوشد با کسانی که در نظرشان صداقت، درستی و راستگویی بیهوده است، مقابله کند.
در پرده نخست نمایشنامه مرغابی وحشی (The wild duck) در خانه هاکون ورله جشنی به مناسبت بازگشت پسرش به خانه برپاست. گرگیرش پسر هاکون ۱۵ سال است که در معادن هویدال کار می‌کند و مدت‌ها می‌شود به خانه نیامده است. پس از آن اکدال پیر نزد هاکون می‌آید و اصرار می‌کند وارد دفتر کارش شود. اکدال مدت‌ها پیش هم‌رزم ورله و افسری در جنگ بود اما به دلیل رسوایی‌هایی که مسببشان ورله بوده، به زندان می‌افتد.
نمایشنامه مرغابی وحشی چند شخصیت اصلی دارد که هیچ کدام از آن‌ها شخصیت‌های شگفت انگیز و خارق العاده‌‌ای ندارند و صرفا انسان‌هایی معمولی هستند. این نمایشنامه شباهت‌هایی با نمایشنامه «دشمن مردم» هم دارد از آن جهت که شخصیت گرگیرش بسیار شبیه به دکتر استوکمان است با این تفاوت که دکتر استوکمان فردی محکم، قوی و در پی اهداف والایی بود اما گرگیرش شخصیتی متزلزل، افسرده و تا حدی کمیک دارد.
هدف ایبسن از نگارش این نمایشنامه پرورش شخصیت‌هایی متوسط است که زندگی معمولی دارند. توصیفات او به گونه‌ای است که بر رئالیسم تحلیلی تاکید می‌کند و بیشتر تلاش می‌کند از ناتورالیسم دوری کند. ایبسن برای اینکه اثرش بیشتر رئالیستی باشد، به میان مایگی تن داد به همین دلیل جامعه، مردم، هنرش و هر چیز دیگر در این اثر، رنگ و بوی میان مایگی و حد وسط را دارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
95
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1402/06/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مرغابی وحشی: تراژدی در پنج پرده

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
مرغابی وحشی: تراژدی در پنج پرده
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک