رسته‌ها

یک بستر و دو رویا: تاریخ تنش زدایی ۱۹۸۱ - ۱۹۶۲

یک بستر و دو رویا: تاریخ تنش زدایی ۱۹۸۱ - ۱۹۶۲
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 9 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 9 رای
در حدود بیست سال از زورآزمائی بین کندی و خروشچف بر سر استقرار موشکهای شوروی در کوبا می گذرد. در این جریان رهبران دو ابرقدرت چنان دچار وحشت شدند که وعده دادند هرچه در قدرت دارند بکار ببرند تا دیگر در کنار پرتگاه جنگ قرار نگیرند.
این کتاب شرحی است بر وقایع تاثیر گذار جهان طی سالیانی که ذکرش در عنوان اثر رفته. تاریخ تنش زدایی که به زعم نویسنده از پایان بحران موشکی کوبا بین شوروی ‌و آمریکا آغاز و تا اشغال افغانستان توسط شوروی ادامه می یابد. این کتاب ارزشمند به شیوایی رویداد های مهم این دو دهه را به خلاصه ترین شکل ممکن بازگو می کند٬ رقابت مثلث سه گانه چین٬ آمریکا و شوروی٬ درگیری آمریکا در ویتنام٬ نبرد اعراب و‌اسرائیل٬ مسئله کوبا٬ سقوط شاه و ... 
نویسنده به نسبت خوبی تاثیر جنبه های مختلف موثر بر اتفاقات را شرح میدهد و جنبه های فرهنگی٬ ساختاری و‌تاریخی جوامع و‌ملل را در گردونه وقایع شریک می داند. با این حال و به نظر اینجانب گاه در شرح وقایع بخصوص وقایع مرتبط با کشور فرانسه که زادگاه نویسنده نیز می باشد پا را فراتر از دایره انصاف و‌ بی طرفی گذاشته و نقش آن را در معادلات بیش از آنچه (منطقا) بود روایت کرده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
543
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1401/10/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی یک بستر و دو رویا: تاریخ تنش زدایی ۱۹۸۱ - ۱۹۶۲

تعداد دیدگاه‌ها:
2
آندره فونتن (پاریس، فرانسه؛ 30 مارس 1921 - همانجا، 17 مارس 2013) مورخ و روزنامه نگار فرانسوی بود. او کار در Temps Present را آغاز کرد و سپس در سال 1947، در آغاز رسمی جنگ سرد، مدیر لوموند بود. او از سال 1969 تا 1985 سردبیر روزنامه و از سال 1985 تا 1991 مدیر روزنامه شد. از فوریه 2007 او همچنان در این روزنامه مقاله می نوشت. آندره فونتن به خاطر تز تاریخی خود مشهور است که بر اساس آن جنگ سرد در واقع از سال 1917 با سیاست بهداشتی حصار آغاز شد.
فونتن در 17 مارس 2013 در 91 سالگی در پاریس درگذشت.
کتاب یک بستر و دو رویا در واقع جلد سوم کتاب دو جلدی جنگ سرد نوشته آندره فونتن سردبیر سابق روزنامه لوموند است. زیرا فونتن در این کتاب رویدادها و تحولات بین المللی را از سال 1962 سالی که بحران موسوم به بحران موشکی کوبا بوجود آمد ، شروع می کند و تا تحلیل تحولات سال 1981 رسیده است. کتاب نخستین بار در سال 1981 در پاریس منتشر شده است. اما استاد عبدالرضا هوشنگ مهدوی دو سال بعد در سال 1362 به فارسی ترجمه کرده است. کتاب در سه بخش مجزا در مجموع طی 18 فصل به بررسی و تحلیل رویدادهای جهان در فاصله سالهای 1962 تا 1981 می پردازد. موضوع های مهمی چون بحران موشکی کوبا و تاثیرات آن بر روابط شرق و غرب و نیز مساله دتانت یا همان تشنج زدایی در کنفرانس معروف هلسینکی پایتخت فنلاند به خوبی تشریح شده است . شاید مطالعه بخش مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برای ما ایرانیان جذاب تر باشد. اما افسوس که به این موضوع مهم خیلی گذرا پرداخته است. همچنانکه به ماجرای اشغال افغانستان توسط شوروی در دی ماه 1358، با این حال خواندن این کتاب خود مقدمه برای مطالعه کتاب مهم دیگر فونتن یعنی " یکی بدون دیگری" محسوب می شود . ممنون از شما بخاطر به اشتراک گذاشتن این کتاب خوب
یک بستر و دو رویا: تاریخ تنش زدایی ۱۹۸۱ - ۱۹۶۲
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک