رسته‌ها
تقیه، امر به معروف و نهی از منکر
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
✔️ از متن کتاب:
اگر بخواهیم از اصول اساسی اسلام که امر به معروف و نهی از منکر در راس آنهاست و از تقیه یک تعبیر عصری بنماییم، می توانیم آن اصول را استراتژی اسلام و تقیه را تاکتیک بنامیم. و در تعریف این دو لفظ اهل فن چنین گفته اند:" استراتژی در امور نظامی و کارهای جنگی عبارتست از یک خط مشی کلی و یک برنامۀ عمومی که برای رسیدن به هدفی وضع می شود. اما تاکتیک پس از آن عبارت از استفاده از این برنامه و از اداره نیروهای جمع آوری شده در میدان جنگ است."
و به تعبیر دیگر باز هم عصری، تقیه سومین مرحله از مراحل سه گانه جنگ است که کارشناسان نظامی برای جنگها قائلند و آن مراحل از این قرارند:
1. مرحله هجوم - 2. مرحله دفاع - 3. مرحله عقب نشینی تاکتیکی
و این همان مرحله ای است که قرآن کریم آن را "تحرف لقتال و تحیز الی فئه" نامیده است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
281
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1399/03/23
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تقیه، امر به معروف و نهی از منکر

تعداد دیدگاه‌ها:
1
تَقیه خودداری از اظهار عقیده و پنهان داشتن آن یا انجام دادن کاری بر خلاف نظر قلبی خود به دلایلی خاص است. ادله قرآنی، روایی و عقلی بر جواز تقیه دلالت دارند.
بحث تقیه در قرون نخستین هجری از مباحث متداول کلامی و فقهی بوده است. شیعیان بیش از سایر پیروان مذاهب اسلامی به التزام به روش تقیه شهرت یافته‌اند. علت این گرایش را فشارهای گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... بر شیعیان و وجود عناصر باطنی در برخی فرقه‌های شیعی، دانسته‌اند. برخی نویسندگان اهل سنّت، تقیه را از نقاط ضعف شیعیان دانسته‌اند و علمای شیعه به این انتقادات پاسخ داده‌اند.
تقیه، امر به معروف و نهی از منکر
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک