رسته‌ها
نگاهی به تاریخ و تمدن آریایی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 16 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 16 رای
✔️ دکتر مسعود میرشاهی، ویراستار کتاب در مقدمه می نویسد:
در تاریخ تمدن جهانی هر یک خلق و ملت با آفریده های مادی و معنوی اش سهم ارزنده خود را می گذارد. صفحه های در زیر غبار فراموشی مانده را تجدید می کند و در مجموع سطح خودآگاهی و خود شناسی ملی و عمومی بشری را وسعت می بخشد. کتاب « نگاهی به تاریخ و تمدن آریایی » بار نخست در سال ۲۰۰۹ میلادی در انتشارات عرفان در شهر دوشنبه با شمارگان محدودی با ویراستاری ج – شریف اف به چاپ رسیده است. از آنجا که این کتاب به بخش های برجسته ای از تاریخ و فرهنگ نیاکان پرداخته است؛ از جناب امامعلی رحمان؛ رییس جمهور تاجیکستان اجازه ویراستاری و انتشاردوباره آن گرفته شد. متن کتاب پس از جایگزینی واژه های سنگین با واژه های ساده تر؛ به گونه ای که سبک ادبی گفتاری و نوشتاری تاجیکی پیام کتاب را دگرگون نکند، دوباره ویراستاری شده است؛ نگاره های پادشاهان پیشدادی و کیانی از کتاب « نامه خسروان» - جلال پور؛ فتحعلی شاه قاجار؛ وین؛ اتریش ۱۲۹۷ آورده شده است. این کتاب در راستای هدف ها و آرمان های انجمن رودکی در پاریس که به کوشش فرهیختگان و هموندان آن برای شکوفایی فرهنگ در گستره ی فرهنگ ایرانی در سراسر جهان بنیان گذاری شده است، فراهم گشته؛ با کمک فرهنگسرای آریایی آبتین ساسانفر و مهرافزون فیروزگر در شهرهای ایستروشن و دوشنبه در جمهوری تاجیکستان در نشر مهری لندن ؛ به چاپ رسیده و به پیشگاه امامعلی رحمان و همه فارسی زبانان جهان - به پیشباز سی سالگی استقلال تاجیکستان- تقدیم می شود.
این کتاب در۵۵۰ صفحه با یک پیشگفتار و مقدمه؛ مرور و پژوهشی موشکافانه دارد به سرآغاز تاریخ و فرهنگ آریایی؛ رشد تمدن آریایی در دوران باشکوه هخامنشیان ؛ سپس دوران ساسانیان. در بخش آیین های پیش از زرتشت و پس از زرتشت به زمان و مکان آمدن زرتشت؛ اوستا و بخش های آن می پردازد . بخش درخشان این قسمت از کتاب نگاهی به تاریخ و تمدن آریایی آموزه های آشو زرتشت درباره ی انسان و جهان پیرامونش و پرسش هایی که مطرح می کند و به زبان زیبای موزون خود پاسخ میدهد.

در پشت جلد کتاب آمده است :
« برای گریز از تنگناها؛ منها با اتکا به فرهنگ پر ارزش نیاکان است که می توان در راه روشنی گام برداشت. با آشنا شدن به فرهنگ نیاکان و با بازسازی شکوفایی فرهنگی ست که فرایزدی که سده هاست از این گستره فرهنگی رخت بربسته است می تواند دوباره سبب سرافرازی و غرور ملی گردد.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
547
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1399/03/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نگاهی به تاریخ و تمدن آریایی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
نویسنده کتاب « امام علی رحمان » باشد یا نباشد ، در این تردید نیست که « فرمانروایی » ایشان مطابق راه و روش نیاکان ، فردی و مادام العمر است و اگر خاندانی و موروثی نباشد ، خانوادگی و تبارمحور است . گویا در حوزه فرهنگی ایران ، نو کردن رخت و خانه و وسایل حمل و نقل و ... روا و شاید واجب است اما حکومت « ارباب ـ رعیتی ( چوپان ـ گوسفندی ) » نباید تغییر کند !
این کتاب نوشته امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان‌نمی تواند باشد با این حجم‌مطالب یاد شجاع الدین شفا و کتابهایی که برای محمدرضاشاه می نوشت افتادم در مورد سیاستهای امامعلی رحمان مثل تاسیس دانشگاه کوروش و کنگره بزرگداشت فردوسی و تشویق مردم به بازگشت به فرهنگ باستانی بسیار امر پسندیده ای است اما مساله مهمتر هر کشوری آزادیهای سیاسی است در کشوری که که پدر رییس جمهور و پسر رییس مجلس است دموکراسی وجود ندارد پس در بلند مدت یا حتی کوتاه مدت سیاستهای امامعلی رحمان مثل رضا شاه میتواند به شکست بینجامد تنها راه پیشرفت یک کشور برقرای قانون و دموکراسی در ان کشور و فرهنگ سازی از پایین به بالا است نه فرهنگ سازی دستوری از بالا به پایین سیاستهای ضد دینی او هم میتواند کاملا جواب برعکس بدهد که نمونه ان تعداد زیاد سربازان داعش که تاجیکستانی بودند
این کتاب نوشته رئیس جمهور تاجیکستان، اماعلی رحمان، میباشد. کلا میتوان گفت رئیس جمهور بسیار باسوادی است مخصوصا در حوزه تاریخ و تمدن، بطوری که همچین کتابی نوشته است. بنظرم رفتار رحمان باید مورد اقتباس روسای حکومت ایران و افغانستان قرار گیرد. رحمان در این کتاب نمیگوید تاجیکستان کشوری مستقل بود که تحت استعمار ایران قرار گرفت و ایران و افغانستان از آن جدا شده اند یا نام و تمدن ایرانی را به نام کشورش ثبت کند و بگوید فلان شاعر یا دانشمند مال تاجیکستانه و بقیه قاصب هستن. او میگوید همه این کشورها حوزه تمدن آریایی هستن و هرشخص یا نمادی در هریک از حوزه ها، به تمام تمدن آریایی تعلق دارد.
متاسفانه این دیدگاه بین ایرانیان و افغانستانی ها و دیگر حوزه های تمدنی نیست. از ایرانی ها بگیر که نگاه مالکیتی به این حوزه های تمدنی دارند. مثلا کشوری مثل ازبکستان، ابن سینا را در اسکناس هایش میگذارد ما اعتراض میکنیم و میگیم ابن سینا ایرانی است و ابن سینایی که در ازبکستان متولد و آنجا بزرگ شده، فقط به چارچوب امروزی ایران تعلق دارد و ازبکستان دزد است. البته اینکه این کشورها درحال جعل هویت اینها هستن، بحث دیگری است. میگوییم مثلا تاجیکستان و افغانستان استان های ایران هستن. این حرف، حرف مالکیتی است نه عامل اتحاد است که باعث میشه این مردم فکر کنند مملکتشان ارث پدری ایرانیهاست. میگویند فرهنگ و تاریخ ایران فقط مربوط به چارچوب های امروزی است. مثلا شورش افغانها زمان صفوی را میگوییم فتنه افغان! یعنی افغانها قوه خارجی بودن
از طرفی افغانستان هم میگه زبان فارسی مال ماست و فردوسی مال ماست (چون تصاویری که ازش ساختن نوع عمامه بندیش عین افغانهاست!) حتی نام ایران مال ماست و ایران دزد است!
یکم از رحمان الگو بگیریم. کشوری از کشوری جدا نشد، کشوری مال فلان کشور نیست، همه حوزه های تمدنی، تمدن آریایی هستن
نگاهی به تاریخ و تمدن آریایی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک