ژان بودریار
(1929 - 2007 م)
جامعهشناس، فیلسوف، عکاس و نظریهپرداز
مشخصات:
نام واقعی:
ژان بودریار
تاریخ تولد:
1929/01/20 میلادی
تاریخ درگذشت:
2007/03/06 میلادی (78 سالگی)
محل تولد:
رنس-فرانسه
جنسیت:
مرد
ژانر:
فیلسوف پسامدرنیته و پساساختارگرایی
زندگینامه
ژان بودریار (به فرانسوی: Jean Baudrillard) (۲۰ ژوئن ۱۹۲۹-۶ مارس ۲۰۰۷ میلادی) جامعهشناس، فیلسوف، عکاس و نظریهپرداز پسامدرنیته و پساساختارگرایی است.
نظریات و شهرت[ویرایش]
بودریار به واسطه ایدههایی همچون وانموده (simulation) و ابرواقعیت یا واقعیت حاد (hyper-reality) شهرت یافت.
بودریار را به واسطه ملاحظه عجیبی که در سال ۱۹۹۱ در مورد جنگ خلیج فارس ارائه کرد نیز میشناسند؛ او گفت:
جنگ خلیج فارس رخ نداد
با ساخته شدن فیلم ماتریکس که سازندگانش بودریار را یکی از سرنخهای فکری فیلم معرفی کردند و با مباحثی که درباره جنگ خلیج فارس درگرفت نام او بیش ار پیش مطرح شد.
بودریار برای نخستین بار در تاریخ گفت که انسانها دیگر در زندگی خودشان هم دخالتی نمیکنند. در مقالهای که با عنوان «بعد از خوشگذرانی چه کار میکنی؟» منتشر کرد به این مطلب اشاره میکند که چگونه نیروهای آزادشده مدرنیسم - یعنی آزادی جنسی و نژادی، آزادی بیان و الغای امتیازات طبقاتی- به تدریج در پیوند با یکدیگر «جامعه نمایشی» را ساختهاند و در این جامعه به ضد آن چیزی که در اصل انتظار میرفت بدل شدهاند.
بودریار معتقد است جهان پسامدرن جهان وانموده است و به همین دلیل دیزنی لند و تلویزیون واقعیتهای آمریکا را تشکیل میدهند. از نظر بودریار ما وارد جهان فراواقعی شدهایم. به عبارت دیگر، واقعیت تولید میشود، ولی از قدرت ما خارج است. بودریار حتی مقالهای راجع به جنگ خلیج فارس در اوایل دههٔ ۱۹۹۰ نوشت و اشاره کرد که این جنگ، کاملاً ساخته و پرداختهٔ رسانه ها بود و آنها چنین جنگی را برای ما تصویر کردند. آنچه که ما از واقعیت و جهان واقعی میبینیم در واقع تصویری است که به ما نشان داده میشود. رسانه به صورت دریچه نگاه ما به جهان عمل میکنند. حتی وقتی که در صدد مخالفت با این نظام سرمایه داری پیشرفته باشیم بلافاصله به بخشی از آن تبدیل میشویم. از نظر بودریار پیروی عقل ابزاری بر شیوههای زندگی بشری موجب انحلال سوژهٔ اجتماعی و خصوصی شدن بعد سیاسی شدهاست. این انحلال که همراه با انحلال کامل سوژهٔ هگلی به دنبال نقد نیچهای از متافیزیک است، متفکران پسامدرن را به سوی نوعی نسبیگرایی فرهنگی سوق میدهد که همراه با پلورالیسمی افسون زدا سقوط ایدئولوژیها و نگرشهای سهوگرایانه را فراهم میآورد.
نظریههای بودریار درباره تروریسم[ویرایش]
همچنین بودریار در زمان وقوع حملات ۱۱ سپتامبر با مقالهٔ «روح تروریسم: یادبود برجهای دوقلو» این واقعه را از نگاه خود واکاوید که واکنشها و انتقادات فراوانی برانگیخت.
بودریار معتقد است که تروریسم در جامعهای جهانی که مبتنی بر پیش فرض نادرست چیرگی خیر بر شر است، اجتناب ناپذیر خواهد بود؛ همان پیش فرضی که از جانب آمریکا تقویت میشود.
بیشتر
آخرین دیدگاهها