رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

نادرستی فرضیه های نژادی: آریا، سامی و ترک

نادرستی فرضیه های نژادی: آریا، سامی و ترک
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 16 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 16 رای
مشكل عمده در طرح مسائل اجتماعی در جامعه ما آن است كه هنوز اغلب نظریه‌پردازان و عالمان علوم اجتماعی، با توسل و بیان تعاریف فرسوده و كهنه در علوم اجتماعی و زیست‌شناسی، كه سال‌هاست در مجامع علمی جهان ناقص و در مواردی بطلان آنان به اثبات رسیده، به بررسی تاریخ و جامعه ایران می‌پردازند و اغلب آنچه را كه در سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها و یا دیگر مراجع علمی كشور‌های غربی آموخته‌اند، بدون توجه به پیشرفت‌هایی كه در سطوح مختلف علوم در جهان رخ داده‌ و می‌دهند تحویل شاگردان و دانش‌طلبان جوان جامعه ما می‌دهند و از بارگاه خود قدمی فراتر نمی‌گذارند.
در این رابطه ـ در بررسی مفاهیم اجتماعی ـ می‌توان به كاربرد فرضیه‌های نژادی(اعم از آریا، سامی و ترك) كه نادرست بودن آن سال‌هاست به اثبات رسیده، اشاره نمود.
بر اساس بررسی‌های زیست‌شناسی، موجودات زنده‌ای كه بتوانند با آمیزش تولید نسل كنند و نسل‌شان ادامه یابد یك نوع را می‌سازند. انسان‌ها نیز از یك نوع‌اند، زیرا صرف نظر از ظواهر جسمی - هر چه كه باشد- می‌توانند با آمیزش تولید نسل نمایند و ظواهر جسمی به هیچ وجه ربطی با استعدادهای فرهنگی، علمی و توانایی‌ها و رفتارهای اخلاقی به طور كلی آنچه كه بدان تمدن گفته می‌شود نداشته و ندارد.
تعمیم ظواهر جسمی(رنگ پوست و...) به توانایی‌های فرهنگی و اخلاقی انسان‌ها یك نظریه كهنه و غلط است. اما متأسفانه هنوز در جوامع مستعمراتی و عقب نگه داشته شده سخن از نژاد، تعلق نژادی و تفاخر نژادی در میان است.
تا نیمه دوم قرن هجدهم میلادی در هیچ یك از دایره‌المعارف‌های منتشرشده در اروپا مفهوم نژاد درباره علوم اجتماعی ـ سیاسی و بررسی‌های تاریخی به كار گرفته نشده بود3 فقط در این دوره است كه همراه با توسعه امپریالیسم سرمایه‌داری مفهوم و كلمه‌ی نژاد به‌تدریج از حوزه علوم طبیعی و نظریات عامه‌ وارد بررسی‌های اجتماعی، سیاسی و تاریخی شد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Ataman
Ataman
1398/07/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نادرستی فرضیه های نژادی: آریا، سامی و ترک

تعداد دیدگاه‌ها:
4
این که خون کوروش و داریوش تو رگهامونه و یه اریایی اصیل! هستیم یا خون چنگیز و تیمور رو در دی ان ای هامون به یادگار داریم یا سیدیم ابوعرب!... فقط با آزمایش دی ان ای امکانپذیره. بقول سهراب سپهری: نسب من شاید به زنی فاحشه از شهر بخارا برسد...
[quote='vforw']باید این نکته را اشاره کنم که نژادهای مختلف با آمیزش با دیگر نژادان، برخی خصوصیات ظاهری خودرا از دست میدهند. مانند هندواروپاییان اروپا که موهای بلوند و چشم های آبی دارند ولی هندی ها و ایرانی ها ندارند، چون حاصل آمیزش با مردم مدیترانه ای هستند. اینکه بگوییم در ایران ترک نداریم چون چشمشان تنگ نیست، اشتباه است.
من خود البته دورگه فارسی ترک هستم و دارای خصوصیتی مثل چشمان تنگ هتم و علاوه برآن برخی خصوصیات پارس ها.
درست است در ترکیه و شاید آذربایجان، جمعیت ترکان اصیل کم است اما بلاخره در خراسان و ترکمنستان و قزاقستان و ازبکستان، ما دارای جمعیت زیاد ترکان با همین خصوصیات هستیم. صرفنظر از آن ترکان حکومت های زیادی در ایران برپا کردند که نتیجه اش توسعه فرهنگ ایرانی بود. غزنویان باعث فارس زبان شدن هند شدن و سلجوقیان آناتولی. بنظرم بجای اینکه بخواهید جهان را برحسب نژادطبقه‌بندی کنیم اشتباه است. زیرا همه انسان ها از آفریقا آمده اند و در نتیجه باهم برابراند.[/quote]
اینکه هندو اروپاییان مو بلوند و چشم آبی بودند، پروپاگاندای آلمان نازی بود. شاید بد نباشد بگویم در آن زمان کسانی که مو بلند و چشم آبی بودند، نمونه ای از نژاد سرور (Master Race) میدانستند. (شاید یک بشود گفت همان "سید" های آلمان نازی بودند :D) خود ژرمنها آمیزه ای از دانوبیها و هندواروپاییان هستند. نژاد آریایی دیگر نیست، همچنین در هند نژاد آمیخته از آریایی و مدیترانه ای نیست! شاید بشود گفت که با دراویدیها باشد و دراویدیها اکنون در بخشهای پایین هند زندگی میکنند. دوست گرامی اگر یک آذری را با یک فارس بسنجید هیچ گاه نمی توانید ناهمسانیهایشان را پیدا کنید، به سخنی دیگر یک آذری را اگر با یک ازبک بسنجید به همان دستاوردی می رسید که در سنجش یک فارس را با یک ازبک رسیدید. مردم آذربایجان تنها زبانشان آذری شده است وگرنه پیش از آن پهلوی میگفتند و در زمان باستان زبانشان مادی بود. مصریان زبانشان عربی است، با این روی خودشان عرب نیستند. من گفتم کسی برابر نیست یا جهان را دسته بندی نژادی کردم؟ کاری هم به آذریان نداشتم تنها نیش به پان-تورکها زدم و همچنین نژادپرستان تورک ترکیه که آذریان و ترکمنها را تورک نمیدانند.
[quote='Jeremiah'] مردمان ترک راستین دارای چشمان کشیده همانند چینیان هستند، میتوان به نگاره ها و پیکره هایی که از سلجوقیان به جای مانده است نگاه کرد. اینها را گفتم چون شاید برای پان-تورکها مایه شگفتی باشد. [/quote]
باید این نکته را اشاره کنم که نژادهای مختلف با آمیزش با دیگر نژادان، برخی خصوصیات ظاهری خودرا از دست میدهند. مانند هندواروپاییان اروپا که موهای بلوند و چشم های آبی دارند ولی هندی ها و ایرانی ها ندارند، چون حاصل آمیزش با مردم مدیترانه ای هستند. اینکه بگوییم در ایران ترک نداریم چون چشمشان تنگ نیست، اشتباه است.
من خود البته دورگه فارسی ترک هستم و دارای خصوصیتی مثل چشمان تنگ هتم و علاوه برآن برخی خصوصیات پارس ها.
درست است در ترکیه و شاید آذربایجان، جمعیت ترکان اصیل کم است اما بلاخره در خراسان و ترکمنستان و قزاقستان و ازبکستان، ما دارای جمعیت زیاد ترکان با همین خصوصیات هستیم. صرفنظر از آن ترکان حکومت های زیادی در ایران برپا کردند که نتیجه اش توسعه فرهنگ ایرانی بود. غزنویان باعث فارس زبان شدن هند شدن و سلجوقیان آناتولی. بنظرم بجای اینکه بخواهید جهان را برحسب نژادطبقه‌بندی کنیم اشتباه است. زیرا همه انسان ها از آفریقا آمده اند و در نتیجه باهم برابراند.
ویکی پدیا انگلیسی میگوید که تنها 21.7% ژن مردم ترکیه از آسیای میانه یا همان ترکان راستین است:
The largest autosomal study on Turkish genetics (on 16 individuals) concluded the weight of East Asian (presumably Central Asian) migration legacy of the Turkish people is estimated at 21.7%
متن لینک
از دیدگاه بنده نیازی به آزمایش نیست. مردمان ترک راستین دارای چشمان کشیده همانند چینیان هستند، میتوان به نگاره ها و پیکره هایی که از سلجوقیان به جای مانده است نگاه کرد. اینها را گفتم چون شاید برای پان-تورکها مایه شگفتی باشد. ;-)
نادرستی فرضیه های نژادی: آریا، سامی و ترک
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک