رسته‌ها

حریم علف های قربت: سلوک معنوی در روزگار کنونی

حریم علف های قربت: سلوک معنوی در روزگار کنونی
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 14 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 14 رای
از مقدمه کتاب:
«ای شبیه/ مکث زیبا/ در حریم علف های قربت!/ در چه سمت تماشا/ هیچِ خوشرنگ/ سایه خواهد زد؟/ کی/ انسان/ مثل آواز ایثار/ در کلام فضا کشف خواهد شد؟»
مدتهاست دلمشغول حدود و ثغورِ سلوک معنوی در زمانه پر تب و تاب کنونی ام؛ روزگاری که به تعبیر ماکس وبر راززدایی شده و امر قدسی بسان گذشته، میان آسمانِ حقیقت فاش نمی درخشد و به سهولت از پنجره به ضمیر مشتاقان نمی تابد.
از پنج سال پیش بدین سو، تاملات و یافته هایم در این باب را در قالب مقالاتِ « طرحواره ای از عرفان مدرن» ریخته ام. دراین جستارها که تا کنون هشت قسمت از آنها منتشر شده، با وام کردن و بر ساختن مفاهیمی چون « سالک مدرن»، «ایمان آرزومندانه»، « کورمرگی»، « مرگ هراسی»…. مولفه های مختلفِ سلوک معنوی و باطنی به روایت خویش را تبیین کرده ام.
از بخت بلندم، به پیشنهاد مشفقانه دوستانِ عزیز و همدل، از چند سال پیش، توفیق برگزاری دوره های موسوم به « پیام عارفان برای زمانه ما» را در شهر تورنتو یافته ام. تا کنون، سه دوره پانزده جلسه ای از این ادوار برگزار شده است.
کتاب پیش رو، متن منقح و ویرایش شده دوره سوم از این سلسه جلسات است، با محوریت مباحثِ خودشناسانه و خودکاوانه. مقولات و مضامین سلوکی و اگزیستانسیلی نظیر: غم، سکوت، مرگ، عشق، بی زمانی، بی خودی، باخودی، دعا، خشم، حسد، فروتنی، آفات زبان، قضاوت، عادات ذهنی… درفصول هشت گانه این درسگفتارها به بحث گذاشته شده اند.
در القاء و تقریر مطالب، افزون بر تجربه زیسته ام، از آثار انسانهای معنویِ بزرگی چون جلال الدین رومی، حافظ شیرازی، سهراب سپهری، کریشنا مورتی، اکهارت توله… بهره های فراوان برده ام. افزون بر این، در فصل اول در بحث از مفهوم «زمان»، از آراء ایمانول کانت، فیلسوف بزرگ قرن هجدهم استفاده کرده ام.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
230
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
علی بیاتی 2
علی بیاتی 2
1398/06/13

کتاب‌های مرتبط

آشنایی با فلسفه دین
آشنایی با فلسفه دین
4.8 امتیاز
از 5 رای
زهد و تصوف در اسلام
زهد و تصوف در اسلام
4.2 امتیاز
از 6 رای
عرفان ایران - جلد ۷
عرفان ایران - جلد ۷
4.5 امتیاز
از 17 رای
Popular Sufism of Eastern Europe
Popular Sufism of Eastern Europe
0 امتیاز
از 0 رای
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حریم علف های قربت: سلوک معنوی در روزگار کنونی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
سروش دباغ ابله باشد ، زیرک کیست ؟ لابد کسانی که یک جمله درست نمی توانند بنویسند . ( با سروش دباغ همدل و همگام نیستم ، اگر مخالف نباشم ؛ با این حال نشان دادن مصادیق بلاهت در این اثر وی می تواند مقدمه تجدید نظر در هوشمندی این سخنور توانا باشد . )
سروش دباغ نمی تواند ساده ترین سوال را که در باب دینی که خود می پرسید را جواب دهد. باید کند ذهن باشی که نوشته های این ابله را بخوانی.
حریم علف های قربت: سلوک معنوی در روزگار کنونی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک