رسته‌ها
جامعه مدنی از دیدگاه کارل مارکس
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 13 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 13 رای
در مقدمه كتاب آمده است:
«آزادي و دموكراسي كه پرچم جامعه ‌مدني براي شكوفايي و باليدن آن به معناي خاص واژگان است مانند دولت شكل‌ها و مرتبه‌هاي گوناگون را پشت سرگذاشته است. آنچه بشريت در زمينه تكوين و تحول آزادي و دموكراسي تاكنون به دست آورده تنها در غرب بر اثر پيش‌افتادگي‌هاي ذهني و عيني اين جامعه‌ها به فهم و آزمون و عمل درآمده و بدين مناسبت در قياس با جامعه‌هاي عقب‌مانده دستاورد بي‌بديل و بزرگي براي پيشرفت معنوي بشريت در گسستن بندهاي تاريك انديشي و واپس‌گرايي به شمار مي‌رود. متاسفانه شرق و به طور كلي جنوب با وجود برخورداري از يك فرهنگ غني و باستاني از اين قافله عقب مانده است و اگر از برخي‌ نهادها و مولفه‌هاي خاص دموكراسي چون مجلس، قانون‌ اساسي و غيره استفاده مي‌كند، در عمل از داشتن ساختار سياسي متناسب با اين مولفه‌ها بي‌بهره است»

عناوين فصل‌هاي كتاب:
مفهوم دولت حقوقي و جنبه‌هاي گونان آن/ نگرش‌هايي پيرامون دولت حقوقي/ چهره‌ها و مساله‌هاي دولت حقوقي/ آموزه‌هاي ماركس درباره پيدايش دولت مدرن: دولت سياسي و جامعه مدني/ ويژگي‌ تاريخي دولت در آسيا و مساله شيوه توليد آسيايي/ تامل درباره دولت در ايران باستان: نمونه دولت هخامنشي/ تامل درباره دولت، ملت و توسعه در جنوب/ جامعه مدني و دمكراسي/ سه مفهوم درباره آزادي: ليبرالي، دمكراتيك و سوسياليستي/ مساله آزادي از نظر ماركس/ ليبراسيم، سوسياليسم و دمكراسي كثرت‌گرا/ نبش‌هاي نوين اجتماعي آرژانتين و آمريكاي لاتين/ شكل‌گيري چپ نو در آمريكاي لاتين/ مفهوم عمومي انسان در سنت ليبرالي وسوسياليتي/ برابر و نابرابري از منظر ليبراليسم و نقد سوسياليستي
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
270
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1398/08/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جامعه مدنی از دیدگاه کارل مارکس

تعداد دیدگاه‌ها:
2
[quote='Behruz67']اگر این یک تحلیل «مارکسیستی» از جامعه‌ی مدنی باشه، استفاده‌ی نویسنده از وازگان «شرق» و «جنوب» برای اشاره به کشورهای پیرامونی همون کنجکاوی اولیه برای مطالعه‌ی کتاب رو از بین می‌بره![/quote]
اگر سه فصل ابتدایی کتاب را نگاهی سرسری بیاندازید، حتماً کنجکاوی‌تان برای مطالعه این کتاب تبدیل می‌شود به این کنجکاوی که چرا برخی اساتید محترم اینقدر به عکس و اسم و رسم و «دیدگاه» مارکس علاقه دارند. بخصوص اگر فصل 3 را ملاحظه کنید که نوشته‌ی آندره توزل است و «روایت از : وحید کیوان»!! روایت هم از آن حرف‌هاست. فقط کاش راوی محترم روی جلد هم می‌نوشت روایت از ب-کیوان، نه «از دیدگاه مارکس». چون نه «دولت حقوقی» ایشان ربطی به روش پژوهش مارکس دارد نه «جامعه مدنی» ایشان.
اگر این یک تحلیل «مارکسیستی» از جامعه‌ی مدنی باشه، استفاده‌ی نویسنده از وازگان «شرق» و «جنوب» برای اشاره به کشورهای پیرامونی همون کنجکاوی اولیه برای مطالعه‌ی کتاب رو از بین می‌بره!
جامعه مدنی از دیدگاه کارل مارکس
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک