رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
آمریکا و خاورمیانه
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 8 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 8 رای
خاورمیانه از جمله مناطقی است که به دلایل مختلف از جمله موقعیت استراتژیکی و ژئواستراتژیک و منابع عظیم انرژی و بازار ثروتمند آن بیش از سایر مناطق مورد توجه قرار گرفته است. در نیمه دوم قرن بیستم ، مسائل و تحولات این منطقه بیش از سایر نقاط جهان در رسانه ها و محافل سیاسی و اقتصادی بین المللی مطرح شده است، به گونه ای که هر تحول و اتفاقی در این منطقه آثار و پیامدهای زیادی در دیگر مناطق داشته است . اگر چه قرنها قبل نیز سلطه بر این منطقه به ویژه خلیج فارس در دستور کار تمامی قدرتهای بزرگ بود، ولی کشف نفت و تبدیل آن یه یک کالای استراتژیک و تعیین کننده در قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی وضعیت جدید را به وجود آورد. حضور، نفوذ و سلطه قدرتهای بزرگ استعماری نظیر پرتغال ، انگلیس و بالاخره ایالات متحده و تلاش تاریخی روسیه برای حضور و تسلط بر خلیج فارس نشان دهنده ابعاد ویژه و حساس آن می باشد. پس از جنگ جهانی دوم آمریکا به عنوان ابرقدرت جدید با شعارهای جدید و همان اهداف دیگر قدرتهای استعماری، گام به گام نقاطی از این منطقه را با استفاده از ضعف اروپا فتح کرد .
کتاب آمریکا و خاورمیانه نوشته جواد منصوری (مشاور پیشین وزیر امور خارجه‌) سعی کرده است با به تصویر کشیدن پیشینه تاریخی ایالات متحده و روند تبدیل شدن آن به یک قدرت بزرگ ، سیاستهای آمریکا را نسبت به خاورمیانه به طور عموم و نسبت به ایران به صورت خاص مورد کنکاش قرار دهد. اگر چه در برخی مباحث ارزشی با موضوع برخورد شده است و از نگاه امپریالیستی به تحولات خاورمیانه پرداخته شده است، اما در کل به دلیل پرداختن به مباحث پایه ای از نقطه مثبتی برخوردار است.
این کتاب از سه بخش و ده فصل تشکیل شده است. بخش اول بر آن است روند تبدیل شدن آمریکا به یک قدرت بین المللی را بیان نماید. ضمن آن که به مولفه های دیپلماسی و نظامی ایالات متحده نیز توجه ویژه ای شده است.
در بخش دوم سیاستهای آمریکا نسبت به منطقه خاورمیانه اختصاص دارد و کردارهای واشنگتن در این منطقه مورد بحث قرار گرفته است.
بخش سوم به طور ویژه روابط ایران و آمریکا را از آغاز تا کنون بررسی کرده و چالشهای دو کشور و پی بنای خصومتهای طرفین را از دید نظری و عملی مورد کنکاش قرار می دهد و در پایان پیشنهادهایی را به عنوان راهکار به مخاطبین عام و خاص ارائه می کند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1398/05/14
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آمریکا و خاورمیانه

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
آمریکا و خاورمیانه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک