رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
شاهین سپید
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 18 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 18 رای
✔داستان زندگی حسن صباح

دوره و مروری بر زندگی حسن صباح قلعه الموت و اسماعیلیان آيين اسماعيلى از تشيع امامى منشعب شده است و در روزگار خلفاى فاطمىِ مصر، كه خود اسماعيلى بودند، رشد و شكوفايى بسيارى پيدا كرده بود. در آن عهد شمار زيادى از دانشمندان اسماعيلى ايرانى در ايران و مصر به كار تأليف آثارى در باب عقايد خويش مشغول بودند. آنان ضمن نشر دعوت و هدايت نوكيشان، به بازسازى و كارآمدى ساختار اين آيين نيز همت گماشتند. داعيان ايرانى در ترقى و توسعه‏ى دعوت فاطمى و سازمان تبليغاتى نيرومند آن نقش انكارناپذيرى داشته‏اند. اين كوشش‏ها در استحكام خلافت فاطمى در مصر و پيش‏بردن سياست‏هاى خارجى آن نيز بسيار مؤثر بود. اما اين پيوندِ تنگاتنگِ ميان اسماعيليان ايران و مصر، در اواخر قرن پنجم قمرى، با بروز تنازع مذهبى بر سر جانشينى خليفه مستنصر فاطمى (487ـ426ق) از هم گسست و در پى آن، فرقه‏ى تازه‏اى به وجود آمد. سردم‏دارى اين جريان مذهبى را حسن صباح بر عهده داشت. وى معتقد به حقانيت پسر بزرگ خليفه (نزار) براى قرار گرفتن در جايگاه امامت اسماعيليان پس از مستنصر بود و در اعتراض به غصب مقام نزار كه به دسيسه‏هاى درباريان و توسط برادر كوچك‏ترش (مستعلى) انجام گرفت، خود را از پيكره‏ى اصلى تشكيلات اسماعيلى در مصر جدا كرد و دعوت مستقل اسماعيلى را در ايران بنيان نهاد. اين گروه مذهبى نو با نام نزارى شهره گشت. اندكى پس از پيدايش اين گروه، محيط مساعدى براى گسترش و تبديل آن به يك جنبش فراهم شد. با آشكار شدن آشفتگى ساختار سياسى حكومت سلجوقى از يك سو و نارضايتى ايرانيان از نابسامانى‏هاى امور كشور، از سوى ديگر، دعوت نزارى مبناى يكى از مهم‏ترين حركت‏هاى عدالت‏خواهانه و بيگانه‏ستيز مردم اين سرزمين شد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
جان اسنو
جان اسنو
1398/01/09

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شاهین سپید

تعداد دیدگاه‌ها:
4
سالها پیش این کتاب را خوانده ام ، زندگی خاص و پر فراز و نشیب حسن صباح از یک سو و حلاوت قلم زیبای احمد احرار از سوی دیگر این کتاب را به یکی از زیباترین کتابهایی که خونده ام تبدیل کرد . علاوه بر مطالعه این کتاب ، خواندن سایر آثار احمد احرار مثل شیطان سبز ، بهار و خون و افیون ، اژدها و افسانه ی شجاعان را توصیه میکنم.
درود برشما
ضمن خسته نباشید....اگر امکان داره صفحات 370 تا 390 رو بذارید دوباره...سپاس
کتاب خوبی است ولی افسوس که در اسکن کردن صفحات آن سهو و خطائی روی داده. به این معنی که مطلب از صفحه 370 به 390 رسیده و در نتیجه فقدان این 20 صفحه به تمامیت کتاب لطمه وارد کرده است. ای کاش آقای "جان اسنو" آپلود کننده محترم نسخه کامل کتاب را دوباره در سایت بگذارد.
برنامه تلویزیونی ایشان هم خیلی مفید و جذابه با تشکر از جان اسنوی گرامی
شاهین سپید
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک