رسته‌ها
آتشکده آذرگشسپ
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 31 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 31 رای
تخت سلیمان جای آتشکده شکوهمند آذرگُشَسپ و شهر شیز است. در نزدیکی تخت سلیمان قله‌ای مخروطی‌شکل و مجوف به نام زندان و در چندکیلومتری آن کوه تخت بلقیس قرار دارد. کوه تخت بلقیس بنا به قراینی که در این کتاب گفته شده، احتمالا همان کوه اسنوند است که در نامه باستانی مزدیسنا یاد شده است. در این رساله تاریخ شیز و آذرگشسپ از باستانی‌ترین روزگار که کیخسرو آن را بنا کرده تا روزگار اشکانی که یکی از دو پایتخت شاهان بود، اقبال شهریاران ساسانی بدان شهر و آتشکده آن، سپس ویران شدن آن به دست هراکلیوس و سرانجام آبادشدن آن شهر به وسیله ابقای خان مغول بیان شده و سخنی چند، تحقیق‌گونه رفته است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
52
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Ataman
Ataman
1397/09/10
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آتشکده آذرگشسپ

تعداد دیدگاه‌ها:
1
توصیه میکنم حتما ازین مکان که بالاتر از زنجان هست دیدن کنید. چیزی جز خرابه و ویرانه و ستون و اندک بنایی که بزور مرمت و بازسازی شده نیست, اما اگر با مطالعه قبلی بدیدارش برید قدرت تجسمتون اونجا رو دیدنی تر میکنه...از تاجگذاری شاهان ساسانی, تا استراحتگاه مغول!!!!...لطفا با مطالعه برید ببینید.
یه خاطره جالب هم اینکه وسط اون مکان یک استخر (چشمه) مقدس هست, تابستون بود رفته بودم و آب پیدا نکردم خواستم صورتمو آب بزنم که نگهبان اجازه نداد, گفت آب اینجا نباید آلوده بشه, و دست نباید در اون فرو بره....از کناره های استخر که جویهایی هست میتونی استفاده کنی. که البته بدلیل گل الود بودن من اینکارو نکردم...خوشحالم که نگهبان, نگهبان آب بود...یاد اناهیتا, ایزد بانوی آب افتادم...سرزمین ما با همه فراز و فرودش, درست و نادرستش, خیلی حرف برا گفتن داره, لابلای کارهای روزانه کمی پای سخن این پیر قصه گو بشینیم.
شادان و کامروا باشید.
آتشکده آذرگشسپ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک