رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

مهر ماندگار: مقالاتی در اخلاق شناسی

مهر ماندگار: مقالاتی در اخلاق شناسی
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 17 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 17 رای
"مهر ماندگار؛ مقالاتی در اخلاق شناسی" ، دربرگيرنده‌ي 17 مقاله از استاد مصطفی ملکیان در حوزه‌ي اخلاق‌شناسي، اخلاق تحليلي، اخلاق دستوري و علم‌النفس (روان‌شناسي اخلاقي) است. به تصريح نگارنده: "مي‌توان گفت كه مهم‌ترين مباحث نظري و فلسفي در اخلاق و درباره‌ي اخلاق به چهارگروه عمده تقسيم‌پذيرند:

1- اخلاق تحلیلي يا فرا اخلاق، يعني مجموعه‌اي از مباحث درباره‌ي اخلاق كه جنبه‌ي مفهومي دارند.
2- اخلاق دستوري يا هنجاري يعني مجموعه‌اي از مباحث در اخلاق كه جنبه‌ي مصداقي دارند.
3- اخلاق توصيفي يعني مجموعه‌اي از مباحث در اين باب كه چه نظرات يا قواعد يا افعال اخلاقي‌اي، بالفعل و عملا در جامعه‌اي خاص يا در ميان همه‌ي انسان‌ها رايج و مشترك‌اند؟ و اين نظرات يا قواعد يا افعال اخلاقي چه آثار و نتايجي به بار مي‌آورند؟
4- علم‌النفس اخلاقي يعني مجموعه‌اي از مباحث فلسفي و احيانا تجربي ناظر به امور نفساني و رواني‌اي كه آدمي در مقام فاعل و عامل اخلاقي يا در مقام ناظر و داور اخلاقي با آن‌ها سروكار مي‌يابد.

عمده‌ترين اين مباحث، عبارت‌اند از: مساله‌ي جبر و اختيار، حب ذات و خود دوستي انسان، خودگروي روان‌شناختي، لذت‌گروي روان‌شناختي، مصلحت‌انديشي، ضعف اراده، عدم خويشتن‌داري، تحليل مفاهيمي مانند نيت، انگيزه، انگيزش، هدف، خواهش، علم، اراده، عمد، سهو، خطا، نسيان و تحليل بعضي از فضايل يا رذايل خاص مانند عدالت، ظلم، خدمت و خيانت".

ملکیان در درآمد کتاب می نویسد: شاید بتوان گفت که اخلاق زیستی یگانه راه عشق مدام یا مهرورزی جاودانه است، مهرورزیی که هم مهرورزی به خود است و هم مهرورزی به دیگران، و مهرورزیی که جاودانه است و گسست و انقطاع نمیپذیرد. بدین قرار، اخلاقشناسی و کسب معرفت اخلاقی، در واقع، گام گریزناپذیری است که در راه مهرورزی فراگیر و بی گسست برمیداریم. یعنی در راه رفع بزرگترین مشکل حیات بشری که همانا خودپرستی است. از طریق تبدیل آن به همه دوستی.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1396/12/28

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مهر ماندگار: مقالاتی در اخلاق شناسی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
مهر ماندگار: مقالاتی در اخلاق شناسی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک