رسته‌ها

خاطرات ژنرال فلاشمن: سفرنامه هند و افغانستان

خاطرات ژنرال فلاشمن: سفرنامه هند و افغانستان
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 26 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 26 رای
تنظیم کننده: جورج مکدونالد فریزر

در سال 1965 در جریان حراجی که قصر لایستسر برگزار شد از داخل یک قوطی چای چند دفتر حاوی یادداشتهای خصوصی ژنرال فلاشمن بدست آمد که انتشار آن سر و صدای فراوانی در محافل سیاسی و اجتماعی انگلستان بوجود آورد. ماجرا از این قرار بود که نویسنده این خاطرات در سن 80 سالگی به ناگهان تصمیم می گیرد حوادث و ماجراهای عمر دراز خود را برشته تحریر کشد و چون خود در عصر ویکتوریا می زیسته بنابراین اتفاقات تاریخی آن دوران را با قلم ساده و موشکاف و طنزآلود خود به شیوایی ترسیم می کند. صحنه هایی که فلاشمن از قرن نوزدهم انگلستان می آفریند چنان زنده و روشن است که جای هیچ انکاری در روش خونریز و مردم ستیز استعمارگران باقی نمی گذارد. و یا اینکه مقامات حکومتی برآن می شوند تا نوشته ها را جعلی و تخیلی قلمداد کنند و آن را ساخته و پرداخته ذهن تنظیم کننده یادداشتها به شمار آورند، اما حقیقت بالاتر از مدعاهاست و با ذکر جزئیات زندگینامه ی هاری فلاشمن و مدال و نشان هایی که دریافت کرده و بالاخره درجات و مقام و منصب او در ارتش و دربار وجود حقیقی و حقوقی وی به اثبات می رسد.
این بار دیگر راه گریزی نیست. چهره ی کریه استعمارگران از پشت ماسک پر زرق و برق عصر ویکتوریا که هنوز هم به غلط آنرا مظهر اعتلای دربار انگلستان و اوج افتخار و عظمت شیر پیر بریتانیا میدانند، نمایان می گردد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
296
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1396/12/22
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خاطرات ژنرال فلاشمن: سفرنامه هند و افغانستان

تعداد دیدگاه‌ها:
1
کتاب را مطالعه نمودم.همانطور که در ابتدای کتاب امده اصل ان مورد تردید و یا در مورد یک افسر بی تجربه جوان است که به مرور زمان ورزیده تر شده و ناشیگری او پررنگ گردیده است.
فلاشمن جوان از مدرسه اخراج و با خریدن فرمان افسری توسط پدر به ارتش می پیوندد.در نتیجه حادثه دوئل که با کمک دوست خود و تقلب تپانچه طرف مقابل خالی بوده و شلیک به زمین خود مشهور و با حضور پرنس در این هنگ به اسکاتلند و سرکوب شورشیان کارگر فرستاده می شود.در انجا و بر اثر سوتفاهم مجبور می شود با دختر یکی از کارخانه داران به نام السپت ازدواج نماید و در مراجعت به هند فرستاده می شود.
در هند با دختر نماینده کل بریتانیا در هند و دیگر مقامات به عنوان اجودان همراه ژنرال الفینسون به افغانستان اعزام می شود.
در انجا اولین ماموریت که به نزد روسای قبایل برود و انها را از نگرانی کم کردن حقوق خود از انگلیس و تشویش دور سازد.گلشاه افغان با وی دشمن شده و قصد جان وی می نماید.نوکر هندی فلاشمن در صحنه چهار مهاجم را به قتل رسانده و خود می میرد و قهرمانی به نام فلاشمن ثبت می شود.پسر ریاست قبیله به عنوان گروگان همراه فلاشمن می رود.
قبایل به رهبری اکبرخان پسر دوست محمد شاه علیه دست نشانده انگلیس قیام سر اسکندر و افسران دیگر در پادگان کابل انگلیسی ها را به قتل می رسانند.گلشاه فلاشمن را اسیر و به گودال مار می اندازد.با وساطت اکبر شاه فلاشمن نجات یافته...در ادامه ارتش بریتانیا تصمیم به ترک افغانستان نموده و در عقب نشینی به سمت جلال اباد کلیه نیرو ها به تدریج در اثر شبیخون به قتل می رسند...
خاطرات ژنرال فلاشمن: سفرنامه هند و افغانستان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک