رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

جنگ نرم 6: ویژه جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران

جنگ نرم 6: ویژه جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 14 رای
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 14 رای
نظارت و اجرا: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران

جنگ رسانه‌ای یکی از برجسته‌ترین جنبه‌هایی است که هنگام تحمیل جنگ نرم علیه یک کشور هدف، از سوی دشمنان و رقبای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تهاجم، به شیوه‌ای هوشمند از توان و ظرفیت رسانه‌ها (اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت) به‌منظور تهاجم علیه کشور هدف استفاده می‌شود و تلاش می‌شود ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و همچنین پیوستگی‌های ملی و وفاداری‌ها به نظام سیاسی کشور هدف مورد هجمه قرار گرفته، سست و متزلزل شده و در نهایت فرو ریزند. شاید بتوان گفت جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها به‌صورت غیررسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از توان رسانه‌ها، بهره‌گیری می‌کند.
نکته قابل توجه در این راستا، دوگانه بودن ابزارهای مورد استفاده در جنگ رسانه‌ای است؛ بدین صورت که در مقابل نیز کشور هدف، در صورت برخورداری از مدیریتی هوشمند و آگاه در حوزه رسانه، تلاش خواهد نمود از همین ابزارها در راستای پدافند و همچنین آفند علیه رسانه‌های مهاجمان استفاده نماید.
در حال حاضر، بحث جنگ رسانه‌ای یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد توجه در صحنه سیاسی کشورمان است. این‌ حقیقت که از نخستین روز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران شبانه‌روز توسط رسانه‌های شنیداری و دیداری بین‌المللی، بخصوص غربی مورد تهاجم قرار گرفته‌اند، امری نیست که نیاز به اثبات داشته باشد. شاید بتوان گفت در کنار جنگ تحمیلی، تحریم‌های گسترده و تهدیدهای معمول نظامی و غیرنظامی علیه کشورمان؛ جبهه‌ای که حتی فعال‌تر نیز بوده، جبهه جنگ رسانه‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. راه‌اندازی ده‌ها سایت و شبکه ماهواره‌ای ویژه بینندگان ایرانی، یکی از این مصادیق است که بخصوص در چند سال گذشته رشدی شتابان داشته است.
تلاش برای پوشش دادن اخبار ضد نظام، وانمود کردن به تهیه و نشر اخبار حقیقی و در مقابل ایجاد شبهه در اعتبار حرفه‌ای رسانه ملی، تمرکز بر فضای سرگرمی خالص و هدف قرار دادن بخش‌های خاصی از جامعه همچون جوانان، زنان، نخبگان و...، اصرار بر نمایش آنچه از نگاه عرف یا مذهب رایج، نامناسب تشخیص داده شده و ممنوع بوده است، نمایش چهره‌ای بی‌عیب، شاد، بی‌غم و مطمئن از نوع زندگی خارج از مرزهای ایران و بسیاری موارد دیگر، ازجمله محورهایی است که در سال‌های گذشته به هنگام افتتاح هرگونه سایت اینترنتی و یا کانال ماهواره‌ای جدید برای جامعه ایرانی (بخصوص ایرانیان درون مرزهای ایران) مد نظر بوده، همگی یا بخشی از آنها مورد توجه و اجرا قرار گرفته‌اند.
با در نظر گرفتن لزوم ایجاد شناختی بهتر از این پدیده در سطح جامعه و توان کارشناسی کشور، ششمین شماره از مجموعه کتاب‌های جنگ‌ نرم مؤسسه ابرار معاصر تهران، تلاش کرده در سه بخش کلی به بررسی جنبه‌های مختلفی از موضوع جنگ رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران بپردازد.
در این راستا، بخش اول به بررسی سلطه رسانه‌ای غرب و بخصوص آمریکا بر فضای رسانه‌ای جهانی و همچنین مفهوم امپریالیسم فرهنگی پرداخته است. در بخش دوم، تحلیل جامعی از کارکرد، اهداف و ساختار شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به خواننده ارائه می‌شود و در بخش نهایی، پنج رسانه مدل، شامل سایت بی‌بی‌سی فارسی، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، سایت رادیو فردا، و شبکه‌های ماهواره‌ای «فارسی وان» و «من‌ و تو» مورد مطالعه قرار گرفته، یک شناسایی و ارزیابی اجمالی از عملکرد آنان ارائه می‌شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/05/12

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جنگ نرم 6: ویژه جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
2
جنگ نرم 6: ویژه جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک