رسته‌ها
وضعیت حق تکثیر و مالکیت حقوقی این کتاب مشخص نیست؛ بنابراین امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر در این باره اطلاعاتی دارید، با ما تماس بگیرید. همچنین در صورتی که شما نسبت به این اثر محق هستید، می‌توانید اجازه انتشار تمام یا بخشی از نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید، یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «فروش کتاب الکترونیکی» را در بخش راهنما مطالعه کنید.

سازمان مجاهدین خلق (منافقین)

سازمان مجاهدین خلق (منافقین)
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 142 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 142 رای
تهیه‌کننده: پژوهشکده تحقیقات اسلامی

از مقدمه:
ورود مکاتب غربی به کشور و تاثیر آنها بر افکار برخی جوانان و روشنفکران از یک سو و فقدان شناخت صحیح از اسلام ناب از سوی دیگر و نیز یاس برخی صاحبان افکار از نجات کشور و مبارزه با استبداد، استعمار و عقب ماندگی نوعی التقاط بین مکاتب را به همراه آورد. این نوع از تفکر در دهه ۱۳۳۰ ه. ش به تدریج نُضج گرفت و سازمانها و تشکل هایی را پدید آورد. فرد یا گروهی که از التقاط فکری برخوردار است از هر مکتبی بخش مورد پسند را می گیرد و با موارد اخذ شده از مکتب دیگر می آمیزد و بدینسان به مجموعه ای از افکار نامتجانس معتقد می شود یا اینکه محتوا را از یک مکتب و قالب را از مکتب دیگر می گیرد. نتیجه آن که جریان التقاطی آن جریان فکری سیاسی است که از نظر ایدئولوژیک ریشه در دو یا چند مکتب دارد.
در تاریخ معاصر ایران یکی از سازمانها که در دهه ۱۳۴۰ه . ش بر اثر التقاط بین مارکسیسم و اسلام شکل گرفت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود. این سازمان محتوا را از مارکسیسم و قالب را از اسلام اخذ نمود، به این صورت که این گروه به علت عدم اطلاع از اسلام در مطالعات خود به این نتیجه رسید که مارکسیسم به دلیل شعارهای مساوات طلبانه و توزیع ثروت، به انقلاب نزدیک تر است. لذا مارکسیسم را در ابعاد اقتصادی، نوع نظام سیاسی و علم انقلاب پذیرفت و جنگهای چریکی مارکسیستی را الگوی خویش قرار داد. سازمان مجاهدین خلق با چنین تفکری و با سابقه ای طولانی، علاوه بر اینکه یکی از قدیمی ترین گروههای موجود در کشور است، به دلایل مختلف در بین گروه ها و احزاب ایران طی این سالیان یکی از مطرح ترین و فعال ترین گروهها بوده افکار عمومی نسبت به آن حساسیت خاصی نشان می دهد.
علی رغم سابقه طولانی این گروه هنوز نیز هاله ای از ابهام تاریخ و ماهیت گذشته و امروز این سازمان را فرا گرفته که کمتر پژوهشگری میتواند با شفافیت و دقت به توصیف و بررسی آن بپردازد. بررسی و مطالعه این گروه علاوه بر بعد تاریخی آن از جنبه های دیگر نیز ضروری می نماید. هر چند این سازمان از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون تغییرات عظیمی را در همه عرصه ها شاهد بوده اما در یک عرصه مواضع خود را همچنان ثابت نگه داشته و آن مخالفت با نظام اسلامی و ولایت فقیه است. از این رو شناخت چنین گروهی (هر چند در مطلوب ترین شرایط نیز نتوانسته خطری متوجه نظام نماید) لازم و ضروری است. چرا که برای برخورد با هر پدیده ای اولین اقدام شناخت آن پدیده است شناخت چنین جریانی برای همه افراد کشور و به خصوص برای نسل جدید که از ماهیت این گروه اطلاع کافی ندارد بسیار ضروری است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hamid
hamid
1388/10/19
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.
سازمان مجاهدین خلق (منافقین)
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک