رسته‌ها
خاطرات حاج سیاح
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 80 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 80 رای
به کوشش: حمید سیاح

خاطرات حاج سیّاح یا دوره ی خوف و وحشت
«خاطرات حاج سیّاح»، مشاهدات و خاطرات ِ "حاج محمّدعلی سیّاح ِ محلاتی"(متوفّی به سال1304 شمسی) از ایران ِ دوره‌ی قاجار، از تیرماه ِ1256تا مرداد ِ1288هجری شمسی، یعنی سه سال پس از انقلاب ِ مشروطه است. این خاطرات با سفر ِ حاج سیاح از هند به ایران شروع، و به فرار ِمحمدعلی شاه از تهران و فتح ِ پایتخت توسط ِ "سردار اسعد ِ بختیاری" ختم می‌شود. نگارنده‌ به مدت هجده سال از ایران دور بوده، در آمریکا و اروپا و هند و شرق ِ دور سیاحت می‌کرده، تا آن که دلتنگ ِ خانواده شده، به ایران بازمی‌گردد. او شرح سفرهای خود را در کتاب ِ دیگری به نام «سفرنامه‌ی حاج سیاح» به نگارش درآورده و در نتیجه کتاب ِ حاضر بیشتر شرح ِ زندگی حاج سیاح در ایران ِعصر ِ ناصر‌الدین ‌شاه است؛ گیرم چیزهایی از سفرهای وی به غرب را هم شامل می‌شود.

این کتاب پیشتر با کیفیت نه چندان مطلوب و به طور ناقص در سایت قرار گرفته بود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
694
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1394/09/20

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خاطرات حاج سیاح

تعداد دیدگاه‌ها:
11
من خواندن این کتاب رو به همه ی عزیزان هموطن توصیه می کنم.
من از کتابهای سایت انترنتی کتابناک استفاده کرده و دراین مورد باید علاوه کنم که من در قدم نخست از شناخت شخصیت های علمی فرهنگی وهمچنان تاریخ با ارزش کشور ایران و تاریخ جهان اسلام و تاریخ جهان اگاهی حاصل کرده ام. دریک کلام باید گفت که کتابهای علمی ادبی تاریخی فلسفی و دینی با ارزشی را این سایت دریافت کرده ام.
|
در زمینه مشروطه پژوهی و شناخت نقش علما و روحانیون مبارز اهمیت بسیاری دارد، ضمن آنکه نمایی کلی از وضعیت ایران عصر قاجار از منطر یک عالم قاجاری بدست می دهد، در مجموع اهمیت کتاب هایی از این قبیل به ارائه فکت هایی تاریخی در موضوعات مختلف است، ضمن آنکه برای آگاهی از وضعیت تاریخی دوران قاجاریه حائز اهمیت است.
درود خدا بر تو باد خرتو خر عزیز
قبلا این کتاب رو اپلود کرده بودم که در زیر همون کتاب نوشتی بزودی کاملشو قرار میدم
ممنون8-)
جلد دوم این کتاب با نام « سفرنامه حاج سیاح به فرهنگ » برای اولین بار در سال 1363 به کوشش علی دهباشی چاپ شده است .
چاپ ششم این کتاب هم توسط انتشارات سخن در سال 1390 با قیمت 16500 به بازار ارائه شده است که شرح سفر حاج سیاح به
کشورهایی همچون انگلیس ، روسیه ، ترکیه و ... می باشد که فکر کنم کتاب جالبی باشد . فعل حال لینک این کتاب در انتشارات سخن :
http://www.sokhanpub.com/books.php?id=477
پیرمرد بیچاره رو چه جور ناراحت کرده‌ن که خشم از چهره‌ش می‌باره، خیر ندیده‌ها! این حاج سیّاح عموی دکتر فاطمۀ سیّاح اوّلین زن دکتر و اوّلین استاد زن در دانشگاه تهران است که قیرش در ابن بابویه 40 سال پیش محل جمع‌آوری زباله بود. نمی‌دونم حالا اثری از قبرش هست یا نه. حمید سیّاح، که این خاطرات به همّت او منتشر شده و پسر حاج سیّاح است همسر دختر عموش، فاطمه سیّاح بوده. فاطمه سیّاح همکار فروزانفر و همایی و رشیدیاسمی و بهار و دیگران و از نخستین کسانی بوده که بر ادبیّات غرب به صورتی منظّم و دانشگاهی تسلّط داشته. یادش همیشه مثل یاد پروین اعتصامی مانند کوهی بر دلم سنگینی می‌کنه. خدا رحمتش کنه. محمّد گلبن کتابی داره به اسم نقد و سیاحت که حاوی بعضی از تقریرات درسی خانم سیّاح در مورد مکاتب ادبی و ادبیّات غرب و زندگینامۀ مفصّل اونه.
سپاس از خرتو خر گرامی
چون چاپ قبل از انقلاب هست دست نخورده و سالم هست و صد درصد قابل اطمینان فقط امیدوارم جا افتادگی نداشته باشد که به احتمال زیاد چون از طرف خرتو خر گرامی امضاء شده به اختمال زیاد با دقت اسکن شده شده
سپاس و سپاس
:-(درود :-(بر شما, زمان طولانی منتظر این کتاب با کیفیت مناسب بودیم.
خدا خیرت دهد و برقرار باشی
خاطرات حاج سیاح
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک