رسته‌ها
اسلام یا مارکسیسم
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
دکتر مصطفی محمود، اندیشمند معاصر مصری، در سال 1920م متولد شد. وی پس از طی مراحل مقدماتی تحصیلی، در سال 1952م از دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره تخصص گرفت و به عنوان یک پزشک سرشناس به طبابت پرداخت.
وی از دوران تحصیل در باور مسائل غیبی، به شک و تردید افتاد و سرانجام به نفی متافیزیک پرداخت و مهمترین اثر او در این زمینه کتاب «الله و الانسان» بود که موجب سر و صدای زیادی در مصر و جهان عرب گردید.
مصطفی محمود خود می نویسد که در مراحل بحران فکری، کسی درصدد هدایت و ارشاد او نبود، بلکه یا او را طرد می کردند یا حاضر نبودند با او به بحث بنشینند و به پرسش‌ های وی پاسخی بدهند و همین امر باعث شد که تحیر و شک و تردید وی بیش از سی سال استمرار یابد.
پس از سی سال مطالعه و تحقیق در زمینه‌ های گوناگون علوم و فلسفه، سرانجام دکتر مصطفی محمود گمشده خود را در «عرفان اسلامی» می یابد و به پاسخ پرسش‌ های خود می رسد و به سوی اسلام راستین و خویشتن خویش برمی گردد که این مرحله از زندگی وی نیز، که همراه با نشر کتاب‌ ها و مقالاتی بود، موجب ایجاد موجی در میان روشنفکران جهان عرب می گردد.
اثر حاضر ترجمه یکی از آثار دکتر مصطفی محمود با عنوان «المارکسیه و الاسلام» است که شامل چهارده مقاله در تقابل اسلام و مارکسیسم می شود. همچنین چند مقاله دیگر که با مطالب این کتاب هماهنگ است، از دیگر کتاب‌ های مصطفی محمود ترجمه شده و تحت عنوان «افسانه اسلام چپ» به انتهای اثر حاضر ضمیمه شده است. در بخشی از این کتاب آمده است: «اسلام هرگز از ابزار نظام طبقاتی قریش و جامعه جزیرة العرب به شمار نمی رفت و یک دین ارتجاعی نگهبان حکومت ستمگران و دارایی رباخواران هم نبود، و هرگز افیون توده‌ ها هم نمی توانست باشد؛ چرا که به آنها دستور نمی داد که ظلم و ستم و محرومیت را بپذیرند، بلکه درست در نقطه مقابل این وضع ایستاد و از همه توده‌ ها خواست که در راه یک زندگی سالم و معتدل انسانی بکوشند و بر ضد ستمگران و خودکامگان و استثمارگران به نبرد برخیزند.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
144
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1396/10/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اسلام یا مارکسیسم

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
اسلام یا مارکسیسم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک